Blar i SAM - Institutt for sosialfag på emneord "Mestring"
Viser treff 1-4 av 4
-
Fordi om skilsmisse er vanlig, er det vondt. På hvilken måte kan en sosionom i barneskolen hjelpe barn som opplever samlivsbrudd?
(Bachelor thesis, 2017)En oppgave med fokus på hvilke reaksjoner og konsekvenser samlivsbrudd kan ha på barn i alderen seks til tolv år, hva som kan være utfordrende og hva barnet kan ha behov for. Hvilke ressurser og muligheter en sosionom har ... -
Mellom integrering og retur. Om resiliens hos enslige mindreårige asylsøkere med midlertidig oppholdstillatelse
(Bachelor thesis, 2017)Omtrent 65,3 millioner mennesker er på flukt i verden idag. FN (2017) antar at halvparten av dem er barn. Hvert år flykter barn alene uten omsorgspersoner, og flere kommer til Norge. Noen av disse får opphold og bosettes ... -
Opplæring i forebygging og mestring av aggresjon - en nødvendighet i arbeid med utsatte barn og unge
(Norges barnevern;89(4), Journal article; Peer reviewed, 2012)Ansatte i institusjoner for barn og ungdommer arbeider i en hverdag der aggresjon og vold er tilstede, enten som mulighet eller som realitet. De har behov for kunnskap om disse utfordringene og ferdigheter i hvordan de ... -
Sommerfuglbarna - Om utfordringer og muligheter blant krysskulturelle unge
(Bachelor thesis, 2017)I denne oppgaven har jeg satt søkelys på utfordringer krysskulturelle unge kan oppleve, og hvordan man i møte med disse ungdommene kan ivareta et ressursperspektiv. Oppgaven har belyst temaer utfra et ressursperspektiv, ...