Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStorvik, Aagoth Elise Lossius
dc.contributor.authorAbrahamsen, Bente
dc.date.accessioned2019-03-05T10:28:55Z
dc.date.accessioned2019-05-02T08:09:58Z
dc.date.available2019-03-05T10:28:55Z
dc.date.available2019-05-02T08:09:58Z
dc.date.issued2019-03-02
dc.identifier.citationStorvik AE, Abrahamsen BA. Karriereforventninger under glasstaket: Kvinner i starten av en ingeniørkarriere. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2019;4:30-52en
dc.identifier.issn2464-4153
dc.identifier.issn2464-4153
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6992
dc.description.abstractIngeniørutdanningen utgjør en av de viktigste lederutdanningene i Norge. Tidligere forskning viser at innenfor ingeniøryrket har kvinner lavere sannsynlighet for å få lederstillinger enn sine mannlige kolleger. I denne studien undersøkes kvinnelige og mannlige ingeniørstudenters karriereambisjoner og forventinger til fremtidig karriere. Spørsmålet som tas opp, er om kjønnsforskjellene i lederstillinger kan knyttes til kvinner og menns ambisjoner og fremtidige karriereforventninger. Resultatene viser at kvinnelige studenter har minst like høye karriereambisjoner som sine mannlige medstudenter, men oppgir likevel lavere forventninger om lederansvar. Ulike forklaringer på disse funnene diskuteres, og noe overraskende gir analysene ingen empirisk støtte til de vanligste forklaringene på kjønnsforskjeller i karriereutvikling. Kvinnelige og mannlige studenter har like preferanser og kvinnene har ikke lavere selvtillit enn menn. Videre har omsorg for barn lik betydning for kvinner og menn for utvikling av karriereambisjoner og lederforventinger. Det som derimot synes å forklare kvinners lavere forventinger om lederstillinger, er forestillingen om et glasstak. Studien er basert på en spørreskjemaundersøkelse (StudData) blant ingeniørstudenter i deres siste studiesemester.en
dc.description.abstractEngineering is one of the most common educational backgrounds for managers in Norway. Earlier studies have shown that women engineers, compared to their male colleagues, less frequently become managers. This study investigates career ambitions and career expectations among male and female engineering students. The results reveal that women and men have equal ambitions, but different career expectations. Women report lower expectations of achieving a management position compared to men. The careful discussion of the findings surprisingly shows that the most common explanations of gender differences in careers do not get empirical support. Men and women students have equal career preferences, and women do not seem to have lower self-confidence than their male fellow students do. Further, the effect of having children on students’ ambitions and expectations are similar for both genders. However, one explanation stands out as an important explanation of gender differences in management expectations: women’s anticipation of a glass ceiling. The study uses a survey carried out among engineering students in their last study-semester.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.relation.ispartofseriesSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 4 (2019)
dc.rightsDette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectLedelseen
dc.subjectKjønnen
dc.subjectKarriereren
dc.subjectIngeniøreren
dc.subjectForventningeren
dc.titleKarriereforventninger under glasstaket: Kvinner i starten av en ingeniørkarriereen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2019-03-05T10:28:55Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.7577/sjvd.3247
dc.identifier.cristin1682329
dc.source.journalSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.