Blar i LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning på forfatter "Schwencke, Eva"
-
Arts-based learning in vocational education: Using arts-based approaches to enrich vocational pedagogy and didactics and to enhance professional competence and identity
Meltzer, Cecilie; Schwencke, Eva (Journal of Adult and Continuing Education;2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)This article discusses in what way arts-based learning can complement and enrich vocational pedagogy and didactics. It examines how artwork and artistic, educational practices can enhance professional and vocational skills, ... -
Free space in action research and in project oriented traineeship
Schwencke, Eva (Chapter; Peer reviewed, 2006) -
Kunstbasert læring i utvikling av yrkeskompetanse: Erfaringer fra studier ved Yrksefaglærerutdanningen, OsloMet-storbyuniversitetet
Meltzer, Cecilie; Schwencke, Eva (Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 4, Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Det er behov for et utvidet kompetansebegrep i fremtidens skole (NOU, 2014:7, 2015:8). Denne artikkelen undersøker på hvilken måte kunstbasert læring kan bidra til å styrke fag- og yrkeskompetansen. Den utforsker om denne ... -
Myndiggjøringsbegrepet og demokratiske prosesser – i lys av Kritisk utopisk aksjonsforskning, CUAR
Schwencke, Eva (Aksjonsforskning i Norge; Volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster;, Academic chapter, 2020-12-23)The purpose of the article is to provide new perspectives on the concept of empowerment and empowering processes through theoretical studies and practical examples in action research. The terms are viewed particularly in ... -
Praksislærerens utfordringer, dilemmaer og muligheter - mer yrkesrelevant og meningsfull praksisperiode for PPU-y-studentene
Schaug, Rosaline Mary; Herudsløkken, Karin; Schwencke, Eva (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 4, Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-16)Artikkelen undersøker utfordringer som praksislæreren står overfor i sine studenters praksisperioder ved Praktisk-pedagogisk utdannelse for yrkesfag (PPU-y). Forskning viser pedagogiske utfordringer innen yrkesfaglige ... -
Prosjektorganisert utviklingsarbeid
Schwencke, Eva; Houge-Thiis, Johan (Chapter; Peer reviewed, 2013)Hvordan kan erfaringer fra prosjektorganisering bidra til bedre systematikk, bedre resultat, ny kunnskap og forbedret læring i utviklingsarbeid? Dette er temaet for denne artikkelen. -
Spenningsfeltet mellom nytte for bedriften og frirom for studenten: et samarbeidsprosjekt mellom skole og arbeidsliv for gjensidig påvirkning og ønske om forandring
Schwencke, Eva; Larsen, Anne Karin (Nordic Journal of Vocational Education and Training;1(1), Journal article; Peer reviewed, 2011)Samarbeid mellom høgskole og arbeidsliv, høgskolens tredje oppgave, (Brulin 1998) gir store utfordringer i forhold til hvordan gjennomføre ”løpende dialog” om innhold i studieprogrammer og undervisningsopplegg. Det er ...