• Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i grunnskolens naturfag og samfunnsfag – en læreplananalyse 

      Jegstad, Kirsti Marie; Ryen, Erik (Norsk pedagogisk tidsskrift;årgang 104, nummer 3, Peer reviewed; Journal article, 2020-10-26)
      I denne artikkelen analyserer vi læreplaner etter Kunnskaps-løftet 2020 (LK20) med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan er bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema fremstilt i grunnskolens læreplaner i naturfag ...
    • Den norske oljen i lærebøkene 

      Ljosland, Pål Edvard (Bachelor thesis, 2014-04-24)
      Denne oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av fem ulike læreverk i samfunnsfag for ungdomstrinnet. Bøkene som analyseres er skrevet fra 1976-2008. Oppgaven undersøker hvordan den norske oljen blir presentert gjennom ...
    • Historieundervisning om 1. verdenskrig i et flerkulturelt klasserom 

      Ahmadi, Aria (Bachelor thesis, 2018-04)
      Denne oppgaven tar opp temaet historieundervisning om 1. verdenskrig i et flerkulturelt klasserom. Temaet er interessant for meg på grunn av min egen kurdiske bakgrunn. I tillegg finnes det mindre forskning på temaet i det ...