• Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt 

      Ferrer, Marlen; Johannesen, Hedvig; Wetlesen, Annika; Aas, Per Anders (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Å fremme kritisk tenkning er en viktig del av skolens mandat. Det aksentueres i læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2019), den såkalte fagfornyelsen. Men hvis kritisk tenkning også innebærer ...
    • Kritisk undervisning i KRLE 

      Hammer, Aina; Schanke, Åge J. (Prismet;Årgang 69, hefte 2/3, Journal article; Peer reviewed, 2018)
      I skolens overordnede styringsdokumenter er kritisk tenkning fremhevet som en sentral ferdighet, og i KRLE-fagets formålsbeskrivelse er det understreket at undervisningen skal være kritisk. I formålet for faget utdypes det ...