• Affordances of writing in digital media in and out of school –Comparing Norwegian 5th-graders’ practices in 2005 and 2017 

      Skaar, Håvard (Nordic Journal of Literacy Research;Vol. 6 | No. 3 | 2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-09)
      At present, young Norwegians are spending more time than ever in front of a computer screen (Statistisk sentralbyrå, 2015; Medietilsynet, 2016). How is this use of digital media affecting their writing in and out of school? ...
    • Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin? 

      Bjørkvold, Tuva; Øgreid, Anne Kristine; Svanes, Ingvill Krogstad (Nordic Journal of Literacy Research;Vol. 8 | Nr. 1 | 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-03-16)
      Våren 2020 hadde norske elever hjemmeskole som et resultat av covid-19-pandemien. Denne artikkelen bygger på 203 tekster om hjemmeskolen skrevet av elever på barnetrinnet i denne perioden. I artikkelen undersøker vi hva ...
    • Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+) 

      Stokke, Ruth Seierstad; Giæver, Tonje Hilde; Røed, Dag Freddy (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      «Å skrive seg til lesing med digital lydstøtte» (STL+) som metode for skriveopplæring har fått fornyet aktualitet med økt tilgang til digitale enheter i norsk skole. STL+ framstilles som en sam- mensatt pedagogisk metode ...