Blar i LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning på forfatter "Varkøy, Øivind"
-
Die Kritik des Ästhetischen. Einige von Jürgen Vogt inspirierte Gedanken. I Lukas Bugiel & Christian Rolle (red.), Kritik der Musikpädagogik: Festschrift für Jürgen Vogt.
Varkøy, Øivind; Rinholm, Hanne (Book, 2024) -
Et forsvar for kunstverket – re-romantisering av musikkpedagogisk tenkning
Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind (Utdanningsforskning i musikk – skrifserie fra CERM;Vol. 3, Chapter; Peer reviewed, 2021)Den vestlige klassiske musikkens hegemoni i musikkutdanningene har lenge blitt kritisert i internasjonal musikkpedagogisk litteratur. Estelle Jorgensen sier det slik: The Western classical music tradition has come under ... -
Focusing on Slowness and Resistance: A Contribution to Sustainable Development in Music Education
Varkøy, Øivind; Rinholm, Hanne (Philosophy of Music Education Review;Vol. 28, No. 2 (Fall 2020), Journal article; Peer reviewed, 2020)This essay reflects on the values of slowness and resistance as fundamental ideas directly opposed to modern culture’s ideals of effectiveness and smoothness and discusses how music from the Western classical music tradition ... -
Kritisk danning i lærerutdanningen
Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind; Fredriksen, Bendik; Bjerke, Mildrid (Book, 2024)Denne tekstsamlingen undersøker hva det innebærer å danne lærere på 2020-tallet. Den er tenkt som et bidrag til en revitalisering, reformulering og operasjonalisering av danningstenkningen i lærerutdanningen. Hvordan ... -
Kritisk danning som eksistensiell danning
Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind (Chapter, 2024)The chapter highlights a nearly forgotten dimension of critical Bildung – known as existential Bildung – by revisiting different older and newer theoretical concepts. These are Bollnow’s pedagogy of ‘the encounter,’ Biesta’s ...