Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning by Author "Penne, Sylvi"
Now showing items 1-10 of 10
-
Brobygging og litteraturdidaktikk. Fra kulturelle ulikheter til meningsskapende likheter
Penne, Sylvi (Texter om svenska med didaktisk inriktning;, Journal article; Peer reviewed, 2010) -
'The didactic challenge of new literacies in school and teacher education' - felles funn, felles utfordringer og noen avsluttende kommentarer,
Penne, Sylvi (Chapter; Peer reviewed, 2014) -
Elevene, litteraturen og lærebøkene i norsk på ungdomstrinnet
Penne, Sylvi (Chapter; Peer reviewed, 2013)Hvilket forhold har ungdomsskoleelever til den litteraturen de leser i norskfagets lærebøker? Hvordan fungerer lærebøkene, og hvilke didaktiske utfordringer har lærerne som skal formidle læreboklitteraturen til elevene på ... -
"Hvis du redder et menneske, så har du reddet hele verden" : den gode moralen og den dialogiske samtalen i et norsk klasserom på ungdomstrinnet
Penne, Sylvi (Acta Didactica Norge;3 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009)Artikkelen tar utgangspunkt i observasjoner fra et klasserom på ungdomstrinnet der elevene arbeider tverrfaglig i norsk, KRL og samfunnsfag. Temaet er blant annet jødenes situasjon før og under krigen. Læreren er faglig ... -
Hvorfor er Salima så flink på skolen, of hvorfor har Mats bare lyst til å gi opp? Diskursive ulikheter med utgangspunkt i identitet og medierende språk.
Penne, Sylvi (Chapter; Peer reviewed, 2014) -
The L1 subject in a world of increasing individualism. Democratic paradoxes in Norwegian L1 classrooms
Penne, Sylvi; Skarstein, Dag (L1-Educational Studies in Language and Literature;, Journal article; Peer reviewed, 2015-06-08)Ever since the 1930s when the Social Democrats took over, Norwegian public school has been based on a democratic metaphor of liberation. John Dewey´s ideas about pragmatism offered a way to think about a free individual ... -
Languages, literatures, and literacies. researching paradoxes and negotiations in scandinavian L1 subjects
Krogh, Ellen; Penne, Sylvi (L1-Educational Studies in Language and Literature;15, Journal article; Peer reviewed, 2015-09-03) -
Learning subjects in School- being outsiders or insiders in the disciplinary discourse of mathematics and Language 1
Kleve, Bodil; Penne, Sylvi (Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2016-06)How do students learn two very different subjects? In order to investigate students ’ learning in mathematics and Language 1, upper secondary school students were interviewed. Their stories, created the background for ... -
On the emergence of the L1 research field: A comparative study of PhD abstracts in the Nordic countries 2000–2017.
Holmberg, Per; Krogh, Ellen; Nordenstam, Anna; Penne, Sylvi; Skarstein, Dag; Skyggebjerg, Anna Karlsskov; Tainio, Liisa; Heilä-Ylikallio, Ria (L1 Educational Studies in Language and Literature;Volume 19, Journal article; Peer reviewed, 2019)Research of L1 education is recently established in the Nordic countries. Since the turn of the century we have seen the emergence of national and Nordic research networks, conference and publication series, research ... -
Teoretisk bakgrunn for tre kvalitative studier med vekt på kultur, på identitet og på betydningen av medierende språk for læring
Penne, Sylvi (Chapter; Peer reviewed, 2014)Til tross for sterk politisk satsning på skole og utdanning, viser kvantitative studier at sosiale ulikheter i det norske skolesystemet øker (Bakken 2004, 2009, Huang 2008, Bakken & Elstad, 2012). Tre av delprosjektene som ...