Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning by Author "Bjørkvold, Tuva"
Now showing items 1-8 of 8
-
Arbeidstekster i utforskende arbeidsmetoder
Bjørkvold, Tuva (Nordic Studies in Science Education;Vol 16 No 1 (2020): Nordina, Journal article; Peer reviewed, 2020)Inquiry learning depends on a variety of writing in order to plan, collect data and keep track of the information. In school science, however, writing to document teacher initiated experiments, following a setup, is ... -
Exploring the perceived learning of ‘students as researchers’ through two theoretical lenses
Bjørkvold, Tuva; Ryen, Erik (Journal of Curriculum Studies;Volume 53, 2021 - Issue 6, Peer reviewed; Journal article, 2021-02-09)This study investigates how students and teachers perceive learning outcomes when employing an inquiry-based learning approach, and how this relates to two conflicting perspectives on teaching and learning in the Norwegian ... -
Fra avskrift til populærvitenskapelig artikkel - mottakerbevissthet som didaktisk grep
Bjørkvold, Tuva (Acta Didactica Norge;9(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)Sakpreget skriving i skolen bærer ofte preg av avskrift og har læreren som eneste mottaker. I denne artikkelen vises en annen praksis, der elevene gjør stoffet til sitt, fordi de har noen andre enn læreren å skrive til. I ... -
Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19- pandemien: Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap
Svanes, Ingvill Krogstad; Andersson-Bakken, Emilia; Bjørkvold, Tuva (Peer reviewed; Journal article, 2022)Hjemmeskole har blitt et velkjent begrep etter at skoler i hele landet ble tvunget å stenge på grunn av covid-19-pandemien som startet våren 2020. Formålet med denne studien er å belyse og utforske hvordan hjemmeskolen på ... -
Hvordan kan vi forstå lærerrollen når skolen foregår hjemme?
Andersson-Bakken, Emilia; Svanes, Ingvill Krogstad; Bjørkvold, Tuva (Studier i Pædagogisk Filosofi;Årgang 10 | Nr. 1 | 2021, Peer reviewed; Journal article, 2022-12-30)Under Covid-19 utbruddet i mars 2020 ble alle norske barneskoler ble stengt, og både elever og lærere måtte flytte skolen hjem. Dette utfordret den etablerte lærerrollen og førte til endringer i lærernes undervisningspraksis. ... -
Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?
Bjørkvold, Tuva; Øgreid, Anne Kristine; Svanes, Ingvill Krogstad (Nordic Journal of Literacy Research;Vol. 8 | Nr. 1 | 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-03-16)Våren 2020 hadde norske elever hjemmeskole som et resultat av covid-19-pandemien. Denne artikkelen bygger på 203 tekster om hjemmeskolen skrevet av elever på barnetrinnet i denne perioden. I artikkelen undersøker vi hva ... -
Universitetsfaget begynneropplæring slik videreutdanningsstudenter framstiller det
Bjørkvold, Tuva; Håøy, Annbjørg; Ånestad, Gerd (Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 15, No. 3, 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-15)Begynneropplæring er et nytt fag på universitetsnivå, og det er ikke etablert en felles forståelse for hva begynneropplæringsfaget innebærer. Vi har derfor undersøkt hva som virker samlende i studentbesvarelser i ... -
Writing practices on tablets with speech synthesis in grade 1 and 2
Bjørkvold, Tuva; Svanes, Ingvill Krogstad (International Journal of Educational Research;volume 107, Peer reviewed; Journal article, 2021-02-17)The use of one-to-one tablets in literacy education is significant and increasing. This study investigates what 36 grade 1 and 2 students do when they write on tablets with speech synthesis pronouncing what the students ...