Blar i LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289"
Viser treff 1-4 av 4
-
Arkitektur og pedagogikk i samspill eller motspill?-om betydning av koherens mellom planlegging og etablering av nye typer barnehagebygg
(Nordisk barnehageforskning;10, Journal article; Peer reviewed, 2015-07-01)Artikkelen drøfter intensjoner og erfaringer hos arkitekter og pedagoger involvert i planlegging og etablering av barnehager med nye bygningstypologier1 i Oslo. Barnehageforliket (St.meld.nr.24 2002-2003) innebar et ... -
How does a manmade outdoor area in a large, urban kindergarten afford physical activity to 5-year-old children
(Children, Youth and Environments;25(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)Based on qualitative data gathered from observations, we investigate what opportunities for physical activity kindergarten children utilize in outdoor areas that are manmade and contain only artificial playground equipment. ... -
Likestilt og forskjellig? Om menn og likestilling i barnehagen
(Nordisk barnehageforskning;9, Journal article; Peer reviewed, 2015-03-28)Artikkelen belyser målsettingen om 20 prosent menn i norske barnehager som bidrag til å fremme likestilling i barnehagen. Vi har gjennomført to undersøkelser som viser at det eksisterer ulike forventinger til menn og kvinner ... -
'Ressursorientert tilnærming til språklig og kulturelt mangfold': Diskursive lesninger av inkludering i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2012-09)This article critically questions how contemporary multicultural pedagogical work for inclusion in Norwegian children’s centers is described in government documents. We find in these documents that what is named as a ...