Blar i HV - Institutt for atferdsvitenskap på forfatter "Eldevik, Sigmund"
-
Atferdsanalyse og Fysioterapi
Ryen, Kristine Solbrekke; Eldevik, Sigmund (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Nr. 1, 2017, Journal article; Peer reviewed, 2017)Mange barn med utviklingsforstyrrelser har motoriske vanskeligheter. Dette kan gi ytterligere begrensninger i lek, fysisk aktivitet, og selvstendighet. I denne studien undersøkte vi om prosedyrer basert på anvendt ... -
Effekter av Forsinket Forsterkning hos Barn med Autismespekterforstyrrelse.
Eldevik, Sigmund; Arnesen, Lasse; Sakseide, Kristoffer; Gale, Catherine (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Årgang 46, nr. 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Vi undersøkte effekten av forsinket forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelse. Dette ble gjort ved å sammenligne antall responser under umiddelbar forsterkning med antall responser under tre sekunders forsinket ... -
Effekter av systematisk opplæring i samtalepreget veiledning målt med en multippel basislinjedesign
Eldevik, Sigmund; Løkke, Jon Arne; Haugland, Silje; Tryggestad, Hege; Valmo, Astri; Aarlie, Hege (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, Journal article; Peer reviewed, 2010)Det finnes få empiriske studier av om opplæring i samtalepreget veiledning har effekt i form av økte veiledningsferdigheter. På tross av manglende systematisk empiri, er opplæring i veiledning svært utbredt. I vår studie ... -
Higher Education and Behavior Analysis in Europe: Creating a Unified Approach for the Training of Autism Professionals.
Roll-Pettersen, Lise; Gena, A; Eldevik, Sigmund; Moderato, Paolo; Sigurdardottir, Zuilma Gabriela; Dillenburger, Karola; Keenan, M.; Alai Rosales, S (European Journal of Behavior Analysis;Volume 21, 2020 - Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2020-06-16)Training of behaviour analysts for autism services, has improved notably within a European higher education context. However, regional discrepancies associated with economic, health care, social services, and institutional ... -
Intensity of supervision and outcome for preschool aged children receiving early and intensive behavioral interventions : a preliminary study
Eikeseth, Svein; Eldevik, Sigmund; Hayward, Diane; Gale, Cathrine; Gitlesen, Jens Petter (Research in Autism Spectrum Disorders, Peer reviewed; Journal article, 2009)This study asked whether intensity of supervision is associated with outcome in preschool aged children with autism (N = 20) who received intensive and early behavioral intervention. Intensity of supervision ranged from ... -
Kiddie-SADS reveals high rates of DSM-IV disorders in children and adolescents with autism spectrum disorders
Gjevik, Elen; Eldevik, Sigmund; Fjæran-Granum, Torill; Sponheim, Eili (Journal of Autism and Developmental Disorders, Journal article; Peer reviewed, 2010)Prevalence of current comorbid DSM-IV disorders was assessed in a special school population of children and adolescents with ASD (N = 71, age 6.0–17.9 years), representing all cognitive levels and main ASD subgroups. ... -
Measures Used to Assess Treatment Outcomes in Children with Autism Receiving Early and Intensive Behavioral Interventions: A Review
Ridout, Samantha Rene; Eldevik, Sigmund (Journal article; Peer reviewed, 2023)This review is aimed at identifying assessment instruments used to measure treatment outcomes in children with autism spectrum disorder who received early and intensive behavioral interventions. Forty three articles were ... -
Opplæring i å Følge Beskjeder i Barnehagen hos et Barn med Autisme ved «Errorless Compliance Training»
Kløfta, Emilie; Nikolaiasen, Silje; Eldevik, Sigmund (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Nummer 1 (Sommer 2020), Journal article; Peer reviewed, 2020)Barn med autisme har ofte utfordringer med å følge enkle beskjeder i hverdagen. I samarbeid med foreldre og barnehagen ønsket vi å lære et barn med autisme å følge beskjeder. Vi baserte det på «Errorless Compliance Training». ... -
Outcomes of behavioral intervention for children with autism in mainstream pre-school settings
Eldevik, Sigmund; Hastings, Richard P.; Jahr, Erik; Hughes, J. Carl (Journal article; Peer reviewed, 2011-04-07)We evaluated outcomes for 31 children with autism (2–6 years of age at intake) who received behavioral intervention in mainstream pre-school settings and a comparison group of 12 children receiving treatment as usual. After ... -
Reduction in Restraints Following a Functional Analysis of Severe Problem Behavior and Communication Training
Petursson, Petur Ingi; Eldevik, Sigmund (Behavior Analysis: Research and Practice;2019 Volume 19, Issue 1 (Feb), Journal article; Peer reviewed, 2018-07-23)We combined a functional analysis of precursors and problem behavior with subsequent communication training to reduce time spent in restraint. The patient was a man in his thirties with autism and life-long severe ... -
Trening av Verbale Operanter og Differensiell Forsterkning Fører til Økning i Passende Vokalisering og Reduksjon i Upassende Vokalisering: Et Kasus Studie Basert på en Funksjonell Analyse.
Jarness, M; Petursson, Petur Ingi; Eldevik, Sigmund (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Nr 2, 2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)Hyppig upassende vokalisering kan medføre stigmatisering og en rekke uheldige begrensninger i dagliglivet. Vi har undersøkt om upassende vokalisering kan reduseres ved først å identifisere denne atferdens funksjon og så ...