Trening av Verbale Operanter og Differensiell Forsterkning Fører til Økning i Passende Vokalisering og Reduksjon i Upassende Vokalisering: Et Kasus Studie Basert på en Funksjonell Analyse.
Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Jarness, Petursson PI, Eldevik SE. Trening av Verbale Operanter og Differensiell Forsterkning Fører til Økning i Passende Vokalisering og Reduksjon i Upassende Vokalisering: Et Kasus Studie Basert på en Funksjonell Analyse.. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). 2019;46:45-54Abstract
Hyppig upassende vokalisering kan medføre stigmatisering og en rekke uheldige begrensninger i dagliglivet. Vi har undersøkt om upassende vokalisering kan reduseres ved først å identifisere denne atferdens funksjon og så etablere passende vokale operanter med samme funksjon. Studiens deltaker var en mann i 30 årene med diagnosen autisme, moderat utviklingshemning og bipolar lidelse. Den upassende vokaliseringens funksjon ble identifisert gjennom en interview-informed synthesized contingency analysis (IISCA). Dette innebærer en indirekte og deskriptiv funksjonell kartlegging og en påfølgende skreddsydd funksjonell analyse. Denne analysen tilsa at den upassende vokaliseringen var under kontroll av oppmerksomhet. Det ble derfor utarbeidet et tiltak som besto av trening av verbale operanter med samme funksjon og differensiell forsterkning av passende vokalisering. Gjennom en tiltaksanalyse arrangert i en multiple probe design ble effektene av tiltakene evaluert. Tiltakene førte til en reduksjon i upassende vokalisering, og en økning i passende vokalisering over to ulike settinger. Studien ble gjennomført i en kommunal bolig og kan være et eksempel på et pragmatisk og sosialt valid atferdsanalytisk tiltak. Frequent inappropriate vocalizations are stigmatizing and limit possibilities of daily living activities. We investigated if inappropriate vocalizations could be reduced by first identifying their function and then teaching appropriate verbal behavior with the same function. The participant was a male in his thirties with a diagnosis of autism, moderate intellectual disability and bipolar disorder. The function of the inappropriate vocalizations was identified through an interview-informed synthesized contingency analysis (IISCA). This involves an indirect and a descriptive functional assessment that is followed by a tailored functional analysis. The analysis suggested that the inappropriate vocalizations were under control of attention. The intervention therefore consisted of teaching verbal operants with the same function along with differential reinforcement of appropriate vocalizations. We evaluated the effects through in a multiple probe design. Treatment resulted in significant reduction in inappropriate vocalizations, and an increase in appropriate vocalizations across two settings. The study was conducted in a community residential facility and can be an example of a pragmatic and socially valid behavior analytic intervention.