Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJarness, M
dc.contributor.authorPetursson, Petur Ingi
dc.contributor.authorEldevik, Sigmund
dc.date.accessioned2021-02-01T10:31:16Z
dc.date.accessioned2021-03-09T14:59:27Z
dc.date.available2021-02-01T10:31:16Z
dc.date.available2021-03-09T14:59:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationJarness, Petursson PI, Eldevik SE. Trening av Verbale Operanter og Differensiell Forsterkning Fører til Økning i Passende Vokalisering og Reduksjon i Upassende Vokalisering: Et Kasus Studie Basert på en Funksjonell Analyse.. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). 2019;46:45-54en
dc.identifier.issn0809-781X
dc.identifier.issn2703-7622
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9950
dc.description.abstractHyppig upassende vokalisering kan medføre stigmatisering og en rekke uheldige begrensninger i dagliglivet. Vi har undersøkt om upassende vokalisering kan reduseres ved først å identifisere denne atferdens funksjon og så etablere passende vokale operanter med samme funksjon. Studiens deltaker var en mann i 30 årene med diagnosen autisme, moderat utviklingshemning og bipolar lidelse. Den upassende vokaliseringens funksjon ble identifisert gjennom en interview-informed synthesized contingency analysis (IISCA). Dette innebærer en indirekte og deskriptiv funksjonell kartlegging og en påfølgende skreddsydd funksjonell analyse. Denne analysen tilsa at den upassende vokaliseringen var under kontroll av oppmerksomhet. Det ble derfor utarbeidet et tiltak som besto av trening av verbale operanter med samme funksjon og differensiell forsterkning av passende vokalisering. Gjennom en tiltaksanalyse arrangert i en multiple probe design ble effektene av tiltakene evaluert. Tiltakene førte til en reduksjon i upassende vokalisering, og en økning i passende vokalisering over to ulike settinger. Studien ble gjennomført i en kommunal bolig og kan være et eksempel på et pragmatisk og sosialt valid atferdsanalytisk tiltak.en
dc.description.abstractFrequent inappropriate vocalizations are stigmatizing and limit possibilities of daily living activities. We investigated if inappropriate vocalizations could be reduced by first identifying their function and then teaching appropriate verbal behavior with the same function. The participant was a male in his thirties with a diagnosis of autism, moderate intellectual disability and bipolar disorder. The function of the inappropriate vocalizations was identified through an interview-informed synthesized contingency analysis (IISCA). This involves an indirect and a descriptive functional assessment that is followed by a tailored functional analysis. The analysis suggested that the inappropriate vocalizations were under control of attention. The intervention therefore consisted of teaching verbal operants with the same function along with differential reinforcement of appropriate vocalizations. We evaluated the effects through in a multiple probe design. Treatment resulted in significant reduction in inappropriate vocalizations, and an increase in appropriate vocalizations across two settings. The study was conducted in a community residential facility and can be an example of a pragmatic and socially valid behavior analytic intervention.en
dc.language.isonben
dc.publisherNorsk atferdsanalytisk foreningen
dc.relation.ispartofseriesNorsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Nr 2, 2019
dc.relation.urihttps://nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=781
dc.subjectFunksjonelle analyseren
dc.subjectUpassende vokaliseringen
dc.subjectVerbale operanteren
dc.subjectFunctional analyses
dc.subjectInappropriate vocalizations
dc.subjectVerbal operants
dc.subjectAppropriate vocalizations
dc.titleTrening av Verbale Operanter og Differensiell Forsterkning Fører til Økning i Passende Vokalisering og Reduksjon i Upassende Vokalisering: Et Kasus Studie Basert på en Funksjonell Analyse.en
dc.title.alternativeTraining of Verbal Operants and Differential Reinforcement Leads to an Increase in Appropriate Vocalization and Reduction in Inappropriate Vocalization: A Case Study Based on a Functional Analysis
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2021-02-01T10:31:16Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.cristin1884896
dc.source.journalNorsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA)


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel