Blar i HV - Institutt for atferdsvitenskap på forfatter "Arntzen, Erik"
-
Analyzing conditions for recognizing pictures of family members in a patient with Alzheimer's disease
Antonsen, Anette Brogård; Arntzen, Erik (Behavioral Interventions;Volume 34, Issue 2, Journal article; Peer reviewed, 2018-11-30)In the present study, an 89‐year‐old woman with the neurocognitive disorder Alzheimer's disease participated. The purpose was to study recognition of the participant's relatives' faces with the use of sorting tests and ... -
Analyzing motivating functions of consumer behavior: Evidence from attention and neural responses to choices and consumption
Pawar, Sanchit; Fagerstrøm, Asle; Sigurdsson, Valdimar; Arntzen, Erik (Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Anvendelse av Matching-to-Sample prosedyrer i etableringen av akademiske ferdigheter
Arntzen, Erik; Lian, Torunn; Halstadtrø, Lill-Beate (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;38(1), Journal article; Peer reviewed, 2011)Stimulusekvivalens har vært et sentralt forskningsområde innen atferdsanalyse i over 40 år. Selv om dette forskningsområdet i utgangspunktet rettet søkelyset mot praktiske problemstillinger, har mye av forskningen konsentrert ... -
Aspekter ved forskning på stimulusklasser i og utenfor laboratoriet
Eilertsen, Jon Magnus; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)Atferdsanalysen har vært kritisert for manglende evne til å redegjøre for atferd som ikke synes å være under kontroll av direkte forsterkning. Forskning på stimulusekvivalens har vist at ekvivalensklasser kan fungere som ... -
Atferdsanalytisk forskning på demens: fokus på hvordan betingete diskriminasjonsprosedyrer kan anvendes
Steingrimsdottir, Hanna S.; Arntzen, Erik (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;38 (2), Journal article; Peer reviewed, 2011)Demens er en samling sykdommer som rammer omtrent 3% av befolkningen over 65 år. Av de som er 85 år eller eldre blir 20% diagnostisert med sykdommen. I denne artikkelen beskriver vi demens, samt hvordan man kartlegger om ... -
Atferdsmessige studier av demens: Effekten av ulike varianter av matching-to-sample prosedyrer
Arntzen, Erik; Steingrimsdottir, Hanna Steinunn; Brogård-Antonsen, Anette (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;40 (1), Journal article; Peer reviewed, 2013)To eksperimenter ble gjort med en person med demens for å studere korrekt respondering som en funksjon av økende tidsforsinkelse mellom presentasjon av utvalgsstimulus og sammenligningsstimuli i ulike varianter av delayed ... -
Bruk av en morfingprosedyre i trening av ansiktsgjenkjenning hos en person med demens
Arntzen, Erik; Strandbakken, Lars; Steingrimsdottir, Hanna Steinunn (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)En forsinket matching-to-sample prosedyre ble brukt for å etablere klasser av stimuli bestående av "navn" (auditiv stimulus) (A), navn (tekst stimulus) (B) og bilde av ansikt (visuell stimulus) (C) relasjoner av ansatte i ... -
Bruk av hurtiglesningsteknikker for å øke lesehastighet hos gutt med kognitiv svikt og reaktiv tilknytningsevne
Arntzen, Erik; Løkke, Jon Arne; Løkke, Gunn (Journal article; Peer reviewed, 2010)I artikkelen beskriver vi et tiltak for å øke lesehastigheten hos en 14 år gammel gutt med kognitiv svikt og reaktiv tilknytningsforstyrrelse. Hurtiglesingsteknikker med vekt på å utvide synsfeltet ble benyttet i korte ... -
Bruk av Interteaching i undervisning: en gjennomgang av internasjonalt publiserte artikler (2014–2019)
Steingrimsdottir, Hanna Steinunn; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA);Nr. 1, 2020, Journal article; Peer reviewed, 2020)Interteaching er en undervisningsteknikk som legger vekt på studentaktiv læring. Teknikken baserer seg på veldokumenterte atferdsanalytiske prinsipper. I et tidligere litteratursøk av Sturmey et al. (2015) identifiserte ... -
Comparing a student active learning format to equivalence-based instruction
Augland, Hanne; Lian, Torunn; Arntzen, Erik (European Journal of Behavior Analysis (EJOBA);2020, Journal article; Peer reviewed, 2020)The present study compared the effectiveness of a student active learning format (SALF) to equivalence-based instruction (EBI), in teaching behavior analytic terms. The EBI condition included matching-to-sample, and SALF ... -
Computational models of stimulus equivalence: An intersection for the study of symbolic behavior
Tovar, Ángel Eugenio; Torres-Chávez, Álvaro; Abolpour Mofrad, Asieh; Arntzen, Erik (Peer reviewed; Journal article, 2023)Stimulus equivalence is a central paradigm in the analysis of symbolic behavior, language, and cognition. It describes emergent relations between stimuli that were not explicitly trained and cannot be explained by primary ... -
Distraktorer i tester for emergente relasjoner
Vie, Aleksander; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA);Årgang 48, Nummer 2 (Vinter 2021), Peer reviewed; Journal article, 2021)Formålet med dette eksperimentet var å gjøre en systematisk replikasjon av Eksperiment 4 i studien til Arntzen (2006) ved å undersøke om respondering i henhold til stimulusekvivalens forekom i en delayed matching-to-sample ... -
The effect of pre-training of abstract stimuli to exert control over tact and mand responses on stimulus equivalence class formation.
Antunes de Oliveira, Marileide; Arntzen, Erik (International Journal of Psychology and Psychological Therapy;Volume 20 Num. 3, Journal article; Peer reviewed, 2020-10)Recent studies show that the formation of stimulus equivalence classes can be enhanced by meaningful stimuli. The purpose of this study was to investigate whether acquired meaningfulness, through pretraining of meaningless ... -
Effects of a meaningful, a discriminative, and a meaningless stimulus on equivalence class formation
Fields, Lanny; Arntzen, Erik; Nartey, Richard K.; Eilifsen, Christoffer (Journal of the experimental analysis of behavior;97(2), Journal article; Peer reviewed, 2012)Thirty college students attempted to form three 3-node 5-member equivalence classes under the simultaneous protocol. After concurrent training of AB, BC, CD, and DE relations, all probes used to assess the emergence of ... -
Effects of Equivalence-Based Instruction in Teaching Health Related Norwegian Concepts to Adults with a Foreign Background
Pintilie, Oana; Lian, Torunn; Arntzen, Erik (Peer reviewed; Journal article, 2021)This study examined the effectiveness of Equivalence-Based Instruction (EBI) in teaching Norwegian health concepts to adults with a foreign background. In this stimulus control arrangement, we also wanted to see if using ... -
Effects of meaningful stimuli contained in different numbers of classes on equivalence class formation
Mensah, Justice; Arntzen, Erik (Journal article; Peer reviewed, 2016)Previous experiments have investigated the function of using pictures or meaningful stimuli on equiv- alence class formation. For example, when attempting to form three 5-member classes (A → B → C → D → E), ... -
Eksperimentelle studier av hukommelse innen kognitiv psykologi og atferdsanalyse
Eilifsen, Christoffer; Vie, Aleksander; Arntzen, Erik (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;38(2), Journal article; Peer reviewed, 2011)Kognitiv psykologi har i større grad enn atferdsanalyse interessert seg for fenomener slik de inngår i dagligdagse språkkategorier. Hukommelse1 er et slikt begrep. I kognitiv hukommelsesforskning benyttes det ofte en ... -
Emergente relasjoner og mulige konsekvenser for begrepet stimulusklasser
Dechsling, Anders; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Årgang 46, nummer 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Matching-to-sample prosedyrer brukes frekvent for både å trene og teste for stimulusekvivalensklasser, og testen er godt egnet for å avdekke hvorvidt egenskapene i stimulusekvivalens er til stede. For å kunne teste for ... -
En oversikt over atferdsanalytisk bidrag som er knyttet til forbedring av livskvalitet hos personer med demens
Steingrimsdottir, Hanna S; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Årgang 46, Nummer 2, Journal article; Peer reviewed, 2019)Med økende gjennomsnittsalder i befolkningen blir det flere som får aldersrelaterte sykdommer som demens. Denne gruppe sykdommer kjennetegnes av progredierende begrensninger i individets kognitive fungering. Det vil si at ... -
Endret responsallokering som en funksjon av sannsynlighet for gevinst i en spillsituasjon
Lian, Torunn; Østrem, Camilla; Arntzen, Erik (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Årgang 46, Nummer 2, Journal article; Peer reviewed, 2019)Tidligere studier på effekter av stimuluskontrollprosedyrer innen spilling og spillavhengighet har vist at valg av spillemaskin kan komme under kontroll av kontekstuelle stimuli gjennom betinget diskriminasjonstrening. ...