Browsing TKD - Master i Estetiske fag by Subject "Grunnskolen"
Now showing items 1-10 of 10
-
Eksamen i Kunst og håndverk? Holdninger, muligheter og utfordringer
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Denne masteravhandlingen fokuserer på en lokal gitt muntlig eksamen i Kunst og håndverk. Det ble gjennomført utprøvning våren 2018, og det vil være en utprøvning våren 2019. Eksamen er et tiltak som ble foreslått av Meld. ... -
Kunst og håndverk i grunnskolen: Holdninger som eksisterer i dag
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven rettes fokus mot kunnskap og holdninger om skolefaget Kunst og håndverk For å komme nærmere en forståelse av hvorfor situasjonen i Kunst og håndverk er slik den er, tar jeg utgangspunkt i en casestudie ... -
Naturkunst for kunst og handverk: Ei praktisk estetisk undersøking av naturkunst sitt fagdidaktiske potensial for grunnskulefaget kunst og handverk
(MEST;2022, Master thesis, 2022)denne masteroppgåva er naturkunst undersøkt gjennom ei praksisleia forskingstilnærming. I samband med Kunnskapsløftet 2020 og nyare forsking er naturkunst løfta fram som aktuell praksis i kunst og handverkfaget og skulen. ... -
Planer - Hva og hvorfor? En undersøkelse av innholdet i de lokale læreplanene i kunst og håndverksfaget på barneskolens mellomtrinn.
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot innholdet i de lokale læreplanene i KH-faget på barneskolens. Målet med oppgaven er å bidra med refleksjoner som kan belyse betydningen av fordypning og kontinuitet i faget. ... -
Programmering i Kunst og håndverk: Hvorfor programmere i Kunst og håndverk på grunnskolen?
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven ble basert på en pågående diskusjon om programmeringen i den norske grunnskolen. I skolepolitiske debatter angående fagfornyelsen som forventes å iverksettes i 2020, har programmering ofte vært knyttet ... -
Samtaler om vanskelige tema i skolen: Fortelling som inngang til samtaler med barn og unge
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Dette masterprosjektet henvender seg til lærere og dramapedagoger i grunnskolen og videregående utdanning, samt til pedagogstudenter og andre interesserte. I prosjektet ser jeg på sammenhengen mellom fortellinger, livsmestring ... -
Tegning for grunnskolen: Analyser av vektlegging og verdsettelse av tegning i tre læreplaner (1939 – 1997)
(MEST;2019, Master thesis, 2019)I denne masteravhandlingen står ulike vektlegginger og verdsettelser av tegning i fokus. Som grunnlag for avhandlingens undersøkelse har følgende forskningsspørsmål blitt stilt: Hva vektlegges og verdsettes innen tegning ... -
Trearbeid og treverksteder i grunnskolen: Skolelederes verdsetting og prioritering sett opp mot tradisjon og fornyelse i faget Kunst og håndverk
(Master thesis, 2015)Masteroppgavens problemområde er skolelederes verdsetting og prioritering av trearbeid og treverksteder i Kunst og håndverk i grunnskolen. I lys av at det ved flere grunnskoler legges rammebetingelser som gjør ... -
Undervisningsplanlegging i Kunst og håndverk: Blant lærere med ulik grad av formell kompetanse
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Om lag halvparten av lærerne som underviser i Kunst og håndverk i grunnskolen mangler formell kompetanse i faget. For å få større innblikk i hvordan Kunst og håndverksfaget utøves i dagens situasjon, retter masterprosjektet ... -
Utforskende prosesser i trearbeid: Læreres refleksjoner og utfordringer i grunnskolen
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Det har de siste årene gått en diskusjon i aviser og tidsskrifter som har drøftet trearbeid og håndverkets plass i skolen og samfunnet. Diskusjonen viser at det er en utvikling i samfunnet som ikke verdsetter håndverkere ...