• Additiv fargeblanding i GIMP 

      Haakonsen, Peter (Master thesis, 2012)
      Hovedfokuset i denne masteroppgaven er hvordan prinsippene for additiv fargeblanding kan benyttes aktivt i digital bildebehandling. Min innfallsvinkel til problemområdet er relasjonen mellom lysets primærfarger rødt, grønt ...
    • Kunst og digital fabrikasjon: Muligheter og begrensninger for kunstnerisk utvikling i skaperverksteder 

      Lindmoen, Stian (MEST;2020, Master thesis, 2020)
      Masteravhandlingen er et resultat av min inntreden i skaperbevegelsen, og kan sees som en forlengelse av min bacheloravhandling om «rapid prototyping» i kunstneriske prosesser. Fra tiden som studentmentor ved OsloMet ...
    • Lyd som materiale i Kunst og håndverk 

      Midtbø, Astrid Fredrickson (MEST;2022, Master thesis, 2022)
      Målet for avhandlingen er å finne ut mer om hva lyd er, hvordan den kan lages, hva den kan bety og hvordan lyd kan benyttes didaktisk i Kunst og håndverk. Gjennom dette utforskes det om arbeid med lyd og lydkunst kan være ...
    • Optiske Illusjoner En studie av optiske og tvetydige illusjoner 

      Sukkestad, Liv Irene (Master thesis, 2016)
      Dette masterprosjektet har til hensikt å øke bevisstheten om optiske illusjoner i estetiske fag, med den følgende todelte problemstillingen: 1. Hvordan kan en bevisst oppbygging av komposisjon i et bilde skape en tilsiktet ...
    • Profileringsdesigner: En masteroppgave om rekruttering til yrket fra videregående skole. 

      Østvold, Mari Korsgård (MEST;2022, Master thesis, 2022)
      Profileringsdesigner er en relativt ny yrkestittel på et eldgammelt yrke. I Norge har yrkestittelen vært skiltmaler, som seinere ble endret til skiltmaker når malerpenselen ikke lenger var det mest brukte redskapet. Dagens ...
    • Programmering i Kunst og håndverk: Hvorfor programmere i Kunst og håndverk på grunnskolen? 

      Hoebeke, Stephanie (MEST;2019, Master thesis, 2019)
      Denne masteroppgaven ble basert på en pågående diskusjon om programmeringen i den norske grunnskolen. I skolepolitiske debatter angående fagfornyelsen som forventes å iverksettes i 2020, har programmering ofte vært knyttet ...