• Analyse av begrepene deriverte og emergente relasjoner samt hvordan begrepene studeres ved bruk av sorteringstest 

      Westgård, Anne (MALKS;2018, Master thesis, 2018)
      Stimulusekvivalens handler om at det oppstår relasjoner mellom stimuli uten direkte trening. Det benyttes ulike begreper for å beskrive utrente relasjoner, blant dem: deriverte relasjoner og emergente relasjoner. Det kan ...
    • Behandlig og håndtering av aggressiv og voldelig atferd 

      Melby, Martine (MALKS;2018, Master thesis, 2018)
      Det som betegnes som atferdsproblemer er et stadig tilbakevendende tema. I løpet av de siste ti årene har samfunnet etterlyst psykiatrisk behandling og omsorgsmetoder som faktisk virker. Fra fem til 15 prosent av alle ...
    • E-læring og sosiale medier 

      Gulliksen, Marit (MALKS;2015, Master thesis, 2015)
      Hensikten med artiklene er å rette søkelyset på e-læring og hvilke muligheter som ligger i disse læringsplattformene. E-læring har blitt fremtidens verktøy ved kompetanseheving av ansatte både i privat og offentlig sektor. ...
    • Effekter av veiledning 

      Teikari, Linda (Master thesis, 2010)
    • En atferdsanalytisk tilnærming til kategorisering 

      Bevolden, Kristiane Rustad (MALKS;2018, Master thesis, 2018)
      Article 1 presents an overview of cognitive and behavior analytical approaches to categorization and concept formation. Particular emphasis is placed on how the phenomena can be understood in conjunction with the formation ...
    • En atferdsfortolkning av team-effektivitet: med fagartikkel: Problemløsende strategi for team-atferd 

      Eriksen-Deinoff, Tina E. Svedenborg (MALKS;2014, Master thesis, 2014)
      The concept of team defines a group of people by design or by selection of behaviour in a collaborating working process. Overall, teams are supposed to perform with better outcome than individuals do. Scholars have voiced ...
    • Etablering av grammatikk 

      Hansen, Marcus Drange (MALKS;2014, Master thesis, 2014)
      Behavior analysis has been criticized for not being able to explain how grammar is acquired. Is it possible to establish grammar through operant selection like many in behavior analysis claim - or is it a kind of device ...
    • Etablering av kontinuerlige repertoar 

      Berger, Morten (MALKS;2012, Master thesis, 2012)
      Et kontinuerlig repertoar innebærer atferdsformer som endres langs en dimensjon som en funksjon av endringer langs en stimulusdimensjon. Det er antatt at slike repertoar etableres og utvides til utrente punkter etter ...
    • Fremming av gjennomføringsevne gjennom læring fra potensielle eller begåtte feilhandlinger 

      Ruud, Lin Therese Bjørnstad (MALKS;2014, Master thesis, 2014)
      Article 1 deals with theories in areas involving the promotion of implementation capacity in the modern workplace. The theories; behavior science and system theory, are selected on the basis of the informants' feedback in ...
    • Hatprat og ekstremisme: En analyse av ekstreme ytringer på internett og i sosiale medier 

      Løvmyr, Espen (MALKS;2018, Master thesis, 2018)
      I denne artikkelen legges det faglige grunnlaget for forskning på ekstremisme og radikalisering ved en presentasjon av utvalgt faglitteratur. Begreper som ekstremisme og ideologi, radikalisering, hatkriminalitet og terrorisme ...
    • Hva påvirker valgene våre? Verktøy og virkemidler for å forme valgsituasjoner 

      Nafstad, Sigrid (MALKS;2018, Master thesis, 2018)
      Denne oppgaven er todelt og inneholder en teoretisk og en empirisk del. I den teoretiske delen presenteres forskning på kognitive biaser og praktisk bruk av atferdsvitenskapelige virkemidler innen ulike offentlige tjenester. ...
    • Kategoriseringsmodeller innenfor to vitenskapelige disipliner 

      Nordenstam, Constanse (MALKS;2018, Master thesis, 2018)
      Den første artikkel er en teoretisk artikkel som tar for seg kategorisering. Kategorisering sett i fra to vitenskapelige disipliner. En liten introduksjon om teoriene innenfor feltet kognitiv psykologi og begrepsdannelse ...
    • Klasseinndeling og stimulusekvivalens: Bruk av sortering for å demonstrere ekspansjon av stimulusklasser 

      Dechsling, Anders (MALKS;2018, Master thesis, 2018)
      Stimulusekvivalensklasser har tradisjonelt blitt dokumentert i matching-to-sample (MTS) format. Nylige studier har vist at sortering av stimuli kan dokumentere arbitrære stimulusklasser og at det er et høyt samsvar mellom ...
    • Kognitiv psykologi vs. atferdsanalyse: Valgatferd og belief-bias effekten 

      Østenheden, Miriam S. (MALKS;2018, Master thesis, 2018)
      Kognitiv psykologi er opptatt av menneskelig atferd og de mener at det som skiller mennesker fra andre dyr er evnen til kognisjon. Kognisjon innebærer mentale prosesser og strukturer mennesker bruker for å tenke seg frem ...
    • Mors smil som forsterker for atferd hos spedbarn 

      Asprusten, Kjetil (MALKS;2014, Master thesis, 2014)
      From a behavior analytic viewpoint, the human smile is considered to be a conditioned reinforcer because it`s correlated with unconditioned reinforcers like feeding and fondling. However, it`s possible that some aspects ...
    • Nærværsfaktorer på arbeidsplassen. Kvantitativ studie 

      Rabben, Paul Ove (MALKS;2018, Master thesis, 2018)
      Denne masteroppgaven inneholder to artikler. Formålet med artikkel I er å belyse faktorer som påvirker arbeidslivet. Artikkelen starter med sykefraværstatistikk i Norge, for så å sammenligne statistikken med land i EU. ...
    • On the relationship between component and composite multiplication skills and natural frequency growth 

      Tangen, Linn (MALKS;2016, Master thesis, 2016)
      Mathematic proficiency is considered to be a fundamental basic skill, and poor mathematic skills may impact further education, which further could affect national wealth and growth. Results from international tests such ...
    • On the role of transfer of function in the understanding of preferences 

      Eilertsen, Jon Magnus (MALKS;2015, Master thesis, 2015)
      The current paper uses research from the area of stimulus equivalence and the transfer and transfer of function as an approach to understand complex human behavior in the world outside of the laboratory. Future research ...
    • Opplæring i eksperimentelle funksjonelle analyser og visuelle analyser 

      Bertelsen, Kari Anne T. (Master thesis, 2009)
      Artikkel 1 omhandler eksperimentelle funksjonelle analyser og visuelle analyser. Under eksperimentelle funksjonelle analyser gjennomgås historikk og sentrale områder for tidligere studier oppsummeres. Kritikk og innvendinger ...
    • Performance feedback: A literature review and an empirical study 

      Elnes, Aud Kielland (MALKS;2018, Master thesis, 2018)
      Feedback is the most used independent variable in OBM research, it is cost effective, not intrusive and easy to implement. Article one presents a literature review on studies published in JOBM that investigates the effect ...