LUI - Master i Yrkespedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 221-240 av 292
-
Hva skal jeg med det' a? En studie som belyser eleven Zits' opplevelse av relevans i opplæringen på Vg1 og Vg2
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Singel-casestudien følger eleven Zits som vil bli elektriker gjennom Vg1 og Vg2. Gjennom tre dybdeintervjuer belyses problemstillingen Hvordan er eleven Zits’ opplevelse av relevans i opplæringen i programfag og prosjekt ... -
Vegen til en praktisk kjøremåte i føreropplæring og førerprøve
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Prosjektets tema er hvordan få elevene til å oppnå en praktisk kjøremåte i føreropplæring og førerprøve. Undersøkelsen tar for seg sammenhengen mellom hovedmålene i føreropplæringen og selve føreropplæringen og førerprøven, ... -
Rompa heeer: tømmerfløting et utdødd yrke
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Oppgaven Rompa heeer er en studie om hvilke arbeidsoppgaver tømmerfløtingen bestod av, og hvordan fløterne lærte yrke i Nordmarksvasdraget i Oslomarka, og i Trysil-Klarälven med tverrelver i Hedemark. Rompa heeer er ... -
Arbeidslivsfag: på vei mot fremtidens gode fagarbeider?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Innholdet i rapporten baserer seg på en undersøkelse som ser nærmere på hvordan to utvalgte skoler benytter seg av rammene i de offisielle styringsdokumentene til å planlegge og gjennomføre undervisning i forsøksfaget ... -
Hvordan opplever elevene medvirkning i opplæringen på helse og sosial vg1 etter LK06?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Dette er et sammendrag av en masteroppgave i yrkespedagogikk om elevmedvirkning i en videregående skole. Denne undersøkelsen er gjort på til sammen 52 elever i en videregående skole på programfaget helse og sosial videregående ... -
Læringsglede i bygg og anleggsfaget
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Denne masterrapporten i yrkespedagogikk omhandler et forskningsprosjekt som er gjennomført ved en videregående skole i Norge. Skolens navn og beliggenhet er ikke beskrevet i denne rapporten av hensyn til deltakernes rett ... -
Vurdering – hva kan kjennetegne ulike kompetansenivåer hos yrkesutøvere?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Bakgrunnen for denne studien var min oppfatning om manglende sammenheng mellom elever og lærlingers behov for kompetanse, målet for opplæringen, og hva som vektlegges ved vurdering av kompetansenivå. Problemstilling i ... -
Hvordan gjennomføre en relevant opplæring i Vg1- Elektro?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Masteroppgaven dreier seg om gjennomføring av en relevant opplæring i Vg1-Elektro.Vi har i tre tidligere oppgaver skrevet om gjennomføringen av Prosjekt til fordypning. Feltet er i dette aksjonsforskningsprosjektet utvidet ... -
Kvalitetssikring av attføringsarbeid, hvem tjener på det?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Denne oppgaven omhandler hva man kan oppnå med å innføre kvalitetssystemet Equass i attføringsbedrifter og vekstbedrifter i skjermet sektor. Disse bedriftene leverer arbeidsmarkedstiltak til personer med nedsatt arbeidsevne. ... -
Teori og praksis hånd i hånd i helsearbeiderfaget
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ undersøkelse som ble gjennomført på to sykehjem i Oslo i perioden 2010 – 2011. Prosjektets problemstilling: Hva kan veileder bidra med for å hjelpe lærlingen å koble teori og ... -
Unge voksne - utdanning, gjennomføring og karriere
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Rapporten ”Unge voksne – utdanning, gjennomføring og karriere” er bygget på undersøkelser gjort på elever som startet ved en videregående samme år som innføringen av Kunnskapsløftet. Undersøkelsen er gjort i juni 2011, fem ... -
Lærlingen som drivkraft i læringsarbeidet
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Innen fagopplæringen står lærlingeordningen sterkt. Hovedstrukturen er at den fremtidige fagarbeideren gjennomfører to eller tre år på skole for deretter å avslutte opplæringen med 18 eller 30 måneder i bedrift. Tematisk ... -
Frå samaritt til fagarbeider: korleis har opplæringa til helsefagarbeidaren endra seg frå 1950 - 2012?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)For å svare på problemstillinga har studiet som hovudsak retta seg imot utvalte kategoriar der eg valte å intervjue åtte damer ifrå ulike tiår Det var to samarittar, ei ifrå 1950 og ei frå 1960. Fem Hjelpepleiarar ifrå ... -
Fra personlig erfaring til kollektiv kunnskap: Hvordan kunnskapsdeling kan øke kompetansen hos ambulansearbeidere
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Prosjektet handler om kunnskapsdeling. Om hvordan man får personlig utvikling og økt kompetanse ved å dele erfaringer og kunnskap med kolleger. Teorien som ligger til grunn hører inn under det sosialkonstruktivistiske ... -
Kvalitetssikring av opplæringen på Vg1 Elektrofag
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Tema for denne masteroppgaven er kvalitetssikring av opplæringen på Vg1 Elektrofag. Prosjektets problemstilling er: Hvordan kan lærerne kvalitetssikre elektroutdanningen på Vg1 Elektrofag i henhold til styringsdokumentene ... -
Sammen med andre kan jeg se framover: Forsøk med gruppeveiledning for å forebygge frafall i videregående skole
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Denne oppgaven dokumenterer et forskningsprosjekt med gruppeveiledning blant elever på påbygging til generell studiekompetanse ved en videregående skole. Problemstillingen er: Hvordan bruke gruppeveiledning som verktøy for ... -
Vocational pedagogy approaches for the improvement of teaching and learning in formal vocational education in Uganda: a case study at Kyambogo University
(MAYP;2011, Master thesis, 2011)The purpose of the project was to experiment the vocational pedagogy approaches of teaching and learning vocational disciplines on technical teacher trainees, with a target of enticing them to later adopt these approaches ... -
Research on professional practice: internationalization of university campuses and its formative impact on the development of intercultural competences among professionals
(ERMUN;2011, Master thesis, 2011)Recently, internationalization is high on the agendas of national governments, international bodies and institutions of higher education. Huge economic and human resources are involved in internationalization efforts, ... -
Teachers educators perceptions of authentic assessment tasks in cooperative learning groups: trends and challenges
(ERMUN;2010, Master thesis, 2010)Nowadays, teachers are facing increasing demands in their work: dealing with diverse groups, supporting the learning process, taking into account the students needs, interacting with students parents …etc…These challenges ... -
Comparative analysis of special education teacher training in France and Norway: how effective, areas taught and recommendation for improvement
(ERMUN;2010, Master thesis, 2010)This study aims to understand the quality and areas of training in the existing special education teacher education programme in France and Norway by examining how special education teachers are prepared in carrying out ...