Blar i LUI - Master i Yrkespedagogikk på forfatter "Schmid, Evi"
-
Dybdelæring og progresjon for frisørelever En kvalitativ undersøkelse om skolens tilrettelegging på Vg1FBIE
Lindviksmoen, Trine Borgen (MAYP;2020, Master thesis, 2020)Elever skal få mulighet til å lære seg yrkesrelevante arbeidsprosesser i tråd med samfunnet og arbeidslivets behov. Det skal legges til rette for tidlig yrkesspesialisering, praksisnære og yrkesrelevante arbeidsprosesser. ... -
Elevenes yrkesinteresse og valg av yrke: En kvalitativ studie om elevenes yrkesvalg innenfor bygg- og anleggsteknikk
Austgulen, Bjarne (MAYP;2020, Master thesis, 2020)Elevene i 10. klasse står foran store og viktige valg for sine liv. De siste årene har Vg1-kullene i Norge fordelt seg tilnærmet likt på yrkesrettede- og studiespesialiserende utdanningsprogram. Samtidig som de er avgangselever ... -
Frafall i læretiden: En kvalitativ studie på faktorer rundt årsaker til heving av lærekontrakt sett fra perspektivene til tidligere lærlinger, lærebedrifter og opplæringskontor
Jørstad, Beate; Nordlie, Gøril (MAYP;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er et kvalitativt forskningsprosjekt, bestående av elleve semistrukturerte intervju, som ble gjennomført våren 2021. Oppgaven handler om årsaker til slutting i læretiden sett fra perspektivene til ... -
Om hvordan videregående skoler sikrer at elever som går for grunnkompetanse får best mulig oppfølging og læringsutbytte: En kvalitativ studie om grunnkompetanse i videregående skole.
Flattum, Terje (MAYP;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler grunnkompetansekandidater og hvordan de blir ivaretatt i videregående skole. Jeg har de siste femten årene jobbet som lærer innenfor tekniske fag i videregående skole, og interessen for elever ... -
Samspillet mellom skole og bedrift: En kvalitativ studie i tømrerfaget
Fylling, Geir Morten (MAYP;2020, Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om bedriftenes forventninger til samspillet med skolen om opplæringen av fremtidige tømrere. Bakgrunnen for min interesse omkring dette temaet har vært de senere års fokus på ulike utfordringer ... -
Ungdomsbedrift, fikse biler, tjene lægs: En mixed methods studie av ungdomsbedrift på Vg2 Kjøretøy
Gilberg, Arnfinn (MAYP;2020, Master thesis, 2020)Frafall på yrkesfag er en stor utfordring i Norge, og dette gjelder også skolen jeg jobber på. Bakgrunnen for dette prosjektet var at for få elever fullfører og består videregående opplæring i egen klasse på Vg2 Kjøretøy. ... -
Å lære matematikk i en virtuell verden: En mixed metode studie med VR-briller til simulering av hverdagsmatematikk
Grave, Arne (MAYP;2022, Master thesis, 2022)To learn math in a virtual world, a mixed method study with VR glasses simulating everyday mathematics Some students at Sales, Service and Tourism (SSR), a vocational field of study in upper secondary school, experience ...