Browsing LUI - Master i Yrkespedagogikk by Subject "Yrkesfag"
Now showing items 21-40 of 72
-
Faglig og sosial kompetanse, likeverdige kvaliteter i TIP-opplæringen. En kvalitativ undersøkelse om fag- og yrkesopplæringens kvalitetssikringssystem
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Masteroppgaven er resultat av et studie i yrkespedagogikk som gjennom kvalitative intervjuer med informanter fra fylkeskommune, opplæringskontor, lærebedrift og en prøvenemd, og analyser av disse intervjuene se på hva som ... -
Fra drop-out til fagbrev
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Frafall fra deltakelse i skole en stor utfordring i Norge, og frafallet er spesielt høyt på yrkesfag. Kritikk om for mye teori og lite relevans på yrkesfaglige linjer har vært et gjentagende tema gjennom flere tiår. Det ... -
Fra ord til handling: Når du blir inspirert – inspirerer du andre
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Den norske fagopplæringsmodellen foregår både i skole og i bedrift, som en 2+2 modell. St. Meld 30, Kultur for læring (2004), signaliserte at det skulle satses på kompetanseutvikling i skolen. Dette for å videreutvikle og ... -
Hva skal jeg med det' a? En studie som belyser eleven Zits' opplevelse av relevans i opplæringen på Vg1 og Vg2
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Singel-casestudien følger eleven Zits som vil bli elektriker gjennom Vg1 og Vg2. Gjennom tre dybdeintervjuer belyses problemstillingen Hvordan er eleven Zits’ opplevelse av relevans i opplæringen i programfag og prosjekt ... -
Hvilken betydning har det for fellesfagstudenter å få innsikt i de yrkesfaglige programområdene i sitt lærerstudium? Hvordan kan dette bidra til å redusere frafall i den videregående skole?
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Etter innføring av kunnskapsløftet er det satset stort på å redusere frafall av elever på de yrkesfaglige programområdene. Dette ble gjort ved blant annet å innføre faget utdanningsvalg på ungdomsskole trinnet. Ved å gi ... -
Hvordan arbeidsmetoder påvirker læring i nettbasert fagskoleutdanning: Effektiv læring og bruk av digital læringsteknologi
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien er å få innsikt i hvordan studentene beskriver læringssituasjon i høyere yrkesfaglig utdanning. I denne studien vil jeg se nærmere på hvordan undervisningen påvirker studentens læring i nettbasert ... -
Hvordan gjennomføre utdanningsprogrammet Vg1 Bygg og anleggsteknikk slik at opplæringen blir relevant og meningsfylt for elevene med tanke på valg av fremtidig yrke?
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om å legge til rette for en meningsfull og relevant utdanning på Vg1 Bygg- og anleggsteknikk. Vi har hatt som hensikt å gjennomføre undervisningen slik at elevene skal få et godt grunnlag til ... -
Hvordan kan beskrivelse og refleksjon over erfaringer i praksisfeltet bidra til å utvikle begynnende yrkeskunnskap hos elever på yrkesfag?
(Master thesis, 2010)Dette masterarbeidet er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt hvor jeg har forsket på egen arbeidsplass, med elever og kollegaer. Problemstillingen har vært; Hvordan kan beskrivelse og refleksjon over erfaringer i ... -
Hvordan kan samarbeidet mellom en elektro- og norsklærer bidra til mer yrkesrettet og relevant opplæring ved min skole? Et aksjonsforskningsprosjekt
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Mange elever i yrkesfag opplever at undervisningen på skolen ikke er relevant til det yrket de har valgt å utdanne seg til. Resultatet er at for mange elever ikke fullfører utdanningen, noe som påvirker deres muligheter i ... -
Hvordan opplever elevene medvirkning i opplæringen på helse og sosial vg1 etter LK06?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Dette er et sammendrag av en masteroppgave i yrkespedagogikk om elevmedvirkning i en videregående skole. Denne undersøkelsen er gjort på til sammen 52 elever i en videregående skole på programfaget helse og sosial videregående ... -
Høyspenning med elbil i opplæring: Yrkesfaglærerens utfordring i skole og mot bransje. En kvalitativ undersøkelse
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Innledning-Hvorfor elbil som objekt i skole- Det faktum at elbilbestanden i Norge har vokst mye de siste ti årene kan påvirke yrkesfaglærerne og videregående skoler, siden det bilbransjen ønsker er arbeidskraft som har ... -
Industribedrifter som rekrutteringsarena
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Få elever søkte VG2 Industriteknologi i Oslo året 2018. Det førte til at det ikke ble satt i gang en VG2-klasse og at det dermed ikke ble utdannet noen elever på denne linja i skoleåret 2018/2019 i Oslo. Industrien i Oslo ... -
Internasjonalisering som en del av utdanninga på yrkesfag
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Målet med denne undersøkelsen har vært å se nærmere på og konkretisere, de erfaringene som både elever og lærere har fått ved å delta på internasjonaliseringsprosjekt innen yrkesfag ved Nord-Gudbrandsdal vidaregåande ... -
Jenter fra faget utdanningsvalg til teknologiske yrkesfag
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Girls in choice of education to practical technology jobs This master's thesis deals with the school- subject “education choices”, role- models, girls and their choice of education in the 8- 10 grade of junior high school. ... -
Kan du lære meg å tenke utenfor boksen? Et aksjonsforskningsprosjektet som kan bidra til utvikling av yrkesrettet undervisning for kreativ kompetanse, relatert til fagskolestudenter.
(Master thesis, 2023)Dette aksjonsforskningsprosjektet handler om å systematisk undersøke undervisnings-konsepter for å forstå studentenes læring og hvordan kreativitet som profesjonell yrkeskompetanse stimuleres. Prosjektet har utforsket ... -
Kultursyn i BYGGOPP: Strategier, forståelse og praksis
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Organisasjonskulturer har i årtier vært et utviklingsområde innenfor organisasjon og arbeidslivsforskning. Innen organisasjonsforskning, pedagogisk forskning og forskning innenfor helse- og omsorgssektor blir kulturbegrepet ... -
Kva har du lært på skulen då, kan du ikkje dette? Elevane sine oppfatningar av yrkesutdanninga på vidaregåande trinn 1 restaurant- og matfag, andre året etter at Kunnskapsløftet vart innført
(Master thesis, 2009)"Kva har du lært på skulen då, kan du ikkje dette?" Dette er tittelen på oppgåva mi, og den er basert på eigne erfaringar frå då eg sjølv var kokkelærling under Reform 94. Eg har undersøkt kva erfaringar elevane på ... -
Kvalitetssikring av opplæringen på Vg1 Elektrofag
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Tema for denne masteroppgaven er kvalitetssikring av opplæringen på Vg1 Elektrofag. Prosjektets problemstilling er: Hvordan kan lærerne kvalitetssikre elektroutdanningen på Vg1 Elektrofag i henhold til styringsdokumentene ... -
Leder yrkesretting til økt lærelyst og økt dybdekompetanse? Hvordan yrkesrette opplæringen for de elevene som ønsker å bli reparatører i lette kjøretøy på TIP Vg1? Et aksjonsforskningsprosjekt med studier i læring i forbindelse med yrkesretting ved programfaget Teknikk og industriell produksjon
(Master thesis, 2010)Et aksjonsforskningsprosjekt med studier av læring i forbindelse med yrkesretting innenfor utdanningsprogrammet Teknikk og industriell produksjon. Forskningen ble gjennomført skoleåret 2008/09 ved Narvik videregående skole ... -
Lokalt gitte tverrfaglige eksamener for Vg 2 elenergi
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler de tverrfaglige praktiske eksamener på Vg 2 elenergi i Norge. Oppgaven har et yrkesfaglig utgangspunkt med fokus på helhetlige arbeidsoppgaver med basis i de lærefag som er arvtagere etter ...