Blar i LUI - Master i Yrkespedagogikk på tittel
Viser treff 119-138 av 292
-
Hvordan praktiseres faget «prosjekt til fordypning» i skole og bedrift på VG2 el- energi? En undersøkelse av kvaliteten i utdanningen
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Faget prosjekt til fordypning er et viktig fag for våre elever når det gjeldet å få et innblikk i yrkesutøvelsene, og i en fremtidig yrkesutdannelse. En begynnende yrkesidentitet skal gi våre elever en god start på ... -
Hvordan rekruttere butikkslaktere til dagligvarebransjen?
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Nedgang i innsøkingen på restaurant og matfag er utgangspunktet for mitt masterprosjekt. Når innsøkingen til restaurant og matfag synker, vil dette gå ut over rekrutteringen til butikkslakterfaget. På bakgrunn av dette ... -
Hvordan sikre pedagogisk kvalitet i lokal læreplan på restaurant- og matfag?
(Master thesis, 2009)Etter St. meld. 30 Kultur for læring og Kunnskapsløftet ble det naturlig for meg å formulere en problemstilling som omhandler læreplanarbeid for Vg1 restaurant- og matfag. Jeg jobber selv som faglærer i programfag ved ... -
Hvordan tilrettelegge for en relevant og meningsfylt utdanning av brannkonstabler i Norge
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011) -
Hvordan tilrettelegger trafikklæreren for at eleven kobler teori og praksis? En undersøkelse av didaktiske forhold, med kvalitativ og kvantitativ tilnærming
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Norsk trafikkopplæring er blant de mest omfattende i verden. Dette er en av årsakene til at Norge er blant de landene i Europa som har færrest dødsfall som følge av veitrafikk. Et viktig mål for trafikkopplæringen er at ... -
Hvordan utvikle og bruke kjennetegn på måloppnåelse i mediefagene for at elevene skal få en bevissthet om egen læring?
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Mastergradrapporten gjenforteller planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og analyser av det arbeidet som er utført med innføring av kjennetegn på måloppnåelse. Hovedtemaene for oppgaven omhandler planlegging og ... -
Hvordan videreutvikle praksis for underveisvurdering som fremmer læring hos elever på Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag?
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven omhandler et aksjonsforskningsprosjekt som har hatt til hensikt å videreutvikle praksis for læringsfremmende vurdering. Prosjektet er gjennomført på Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag ved en videregående ... -
Høyspenning med elbil i opplæring: Yrkesfaglærerens utfordring i skole og mot bransje. En kvalitativ undersøkelse
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Innledning-Hvorfor elbil som objekt i skole- Det faktum at elbilbestanden i Norge har vokst mye de siste ti årene kan påvirke yrkesfaglærerne og videregående skoler, siden det bilbransjen ønsker er arbeidskraft som har ... -
Improving my facilitating skills in clothing and textiles through use of learner centred approaches: an action research project carried out at the Department of Human Nutrition and Home Economics of Kyambogo University, Uganda
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)My thesis document is a report of an Action Research Project carried at Kyambogo University aimed at improving my practical ability in facilitating Student Centred Learning in the Learning of Clothing and Textiles in which ... -
Improving my practice as a facilitator of learning while using learner-centred approaches to teaching and learning: an action research project carried at the section of Technological studies, Department of Civil and Building Engineering, Kyambogo University, Uganda
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)This thesis is a documentation of a study I carried out in attempt to improve my practice as a teacher through use of learner centred approaches learning focusing on Experiential and Cooperative learning while working with ... -
Improving my professional practice and students’ learning skills through action learning in economics education: a pedagogical action research conducted at dr. JG-Must, South Sudan
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Being aware of dynamic learning environment especially in the 21st century and the need to develop and promote learner centred approaches, this study underscores the significance of an Action Learning in Economics education ... -
Improving teaching and learning process of pastry and bakery using learner centered approaches
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)The main purpose of the study was to improve the teaching and learning process of pastry and bakery. The traditional lecture method had dominated it and therefore students had little involvement in the teaching and learning ... -
Improving the process of teaching and learning through learning groups
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)The purpose of this study was to find means of Working with students of Kyambogo University to improve the teaching and learning process through learning groups. The researcher seeks to tackle the problem of unemployment ... -
Industribedrifter som rekrutteringsarena
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Få elever søkte VG2 Industriteknologi i Oslo året 2018. Det førte til at det ikke ble satt i gang en VG2-klasse og at det dermed ikke ble utdannet noen elever på denne linja i skoleåret 2018/2019 i Oslo. Industrien i Oslo ... -
Internasjonalisering som en del av utdanninga på yrkesfag
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Målet med denne undersøkelsen har vært å se nærmere på og konkretisere, de erfaringene som både elever og lærere har fått ved å delta på internasjonaliseringsprosjekt innen yrkesfag ved Nord-Gudbrandsdal vidaregåande ... -
Internasjonaliseringens betydning for utvikling av samhandlingskompetanse: “Jeg har fått et mer åpent sinn og forståelse for andre”
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Verden slik den er i dag trenger flere mennesker med internasjonal kompetanse “Styrket internasjonalisering er viktig for å gi norsk utdanning et kvalitetsløft.” er SIU´s satsningsområde i strategiplanen 2017-2021. Dette ... -
Ja takk begge deler - ikke enten eller. En oppgave om fagutdanning og yrkesidentitet
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Det er et økende behov for fagarbeidere i helse- og oppvekstsektoren i samfunnet men det er relativt få elever som velger å fullføre en påbegynt fagutdanning innen Helse- og oppvekstfaget. Hvilket forhold er det mellom hva ... -
Jeg har en drøm: er det vanskelig å endre skolen fordi vi ikke tar hensyn til det vanskelige?
(Master thesis, 2009)Rapporten er skrevet ut fra et skoleutviklingsprosjekt ved Elvedalen skole, hvor jeg har hatt et oppdrag som aksjonsforsker. Her har jeg arbeidet i lag med lærerne på ungdomstrinnet. Målet har vært økt læring hos elevene ... -
Jenter fra faget utdanningsvalg til teknologiske yrkesfag
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Girls in choice of education to practical technology jobs This master's thesis deals with the school- subject “education choices”, role- models, girls and their choice of education in the 8- 10 grade of junior high school. ... -
Jobb med hest er best - Ansettbarhet i hestebransjen
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven handler om ansettbarhet i hestefaget. Oppgavens formål er å bidra til økt fokus på Hestefaget og helsebransjen gjennom å se på hva hestefaglærte jobber med etter å ha tatt fagbrev, og hvordan arbeidsgivere ...