Blar i LUI - Master i International education and development på forfatter "Røthing, Åse"
-
“Could you be the teacher now?” - Sámi youth’s experiences with education about Sápmi in Norwegian schools
Eidsvik, Viljar (Master thesis, 2022)This thesis explores how Sámi students following the Norwegian educational programme in school have experienced the education about Sápmi. The Norwegian education system has played a key role in the colonisation of Sápmi, ... -
Et inkluderende fellesskap? - En kvantitativ studie av minoritetsjenter i videregående opplæring i Oslo og deltakelse i idrett
Larsen, Yvonne (Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven handler om minoritetsjenter i videregående opplæring i Oslo og deltakelse i idrettslag. Utgangspunktet er skole og frivillig sektor som inkluderingsarenaer. Deltakelse i idrettslag er valgt som eksempel, ... -
Hijab og identitet i skole og samfunn – En studie basert på unge muslimske kvinners erfaringer
Johannessen, Elise Margrethe Vike (Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om unge muslimske kvinners erfaringer med å bruke hijab i skolen og i samfunnet forøvrig. Hvilke betydninger har disse erfaringene for deres identitetskonstruksjon, og hva betyr hijaben for ... -
Ikke om “de andre” men oss alle - En kvalitativ studie av hvordan syv lærere i ungdomsskolen arbeider med læringsmiljø i klasser med et stort elevmangfold
Myrebøe, Tonje (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om læreres erfaringer med å legge til rette for et inkluderende læringsmiljø i ungdomsskoleklasser med et stort elevmangfold. Oppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer med syv lærere som ... -
Integration of immigrant women in Norway: How policy guidelines, barriers and use of empowerment affects integration
Hannevold, Helle Emilie (Master thesis, 2022)This thesis has examined one aspect of integration in Norway, namely integration of female immigrants through employment or education. The focus of the thesis, however, has been on the service providers’, or street-level ... -
Norske jøder som nasjonal minoritet i historieundervisning – En studie basert på intervjuer med lærere på videregående skole
Often, Anne (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven setter fokus på hvordan norske jøder, som en av de fem nasjonale minoritetene, tematiseres i historieundervisning på videregående skole. Hva er det som kjennetegner undervisningen om jødene? Inkluderes ... -
Religionenes fortellinger i klasserommet. En kvalitativ studie av KRLE-lærernes praksiser og perspektiver knyttet til religionenes fortellinger i religions- og livssynsmangfoldig klasserom.
Bhardwaj, Gitanjali (Master thesis, 2017)Min oppgave handler om hvordan religionenes fortellinger presenteres og brukes i undervisningen. Målet med oppgaven er å gi en religionsdidaktisk refleksjon omkring bruken av fortellinger i KRLE-undervisningen, samt å ...