Blar i LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 5-10 på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 21-40 av 160
-
Elevers motivasjon under programmering i naturfag - Hva opplever et utvalg elever på mellomtrinnet påvirker deres motivasjon når de arbeider med programmering i naturfag?
(Master thesis, 2022)Society today is becoming more dependent on technology and programming is becoming increasingly relevant. Programming is not just for system developers anymore. Through programming, students today learn skills such as ... -
Elevers naturfaglige språk gjennom dialog i utforskende undervisning - En kvalitativ undersøkelse av elevers begrepsbruk i naturfag
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven er skrevet på bakgrunn av en språklig interesse, med et fokus på begrepsforståelse. Hensikten med oppgaven er å få en bedre forståelse for elevenes begrepsbruk og deres faglige forståelse, gjennom undervisning ... -
Elevers opplevelse av motivasjon og mestring i musikkfaget: en studie av hvordan vurdering kan påvirke dette
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å gi innblikk i ungdomsskoleelever sin egen opplevelse av motivasjon og mestring i musikkfaget. Videre undersøker den hvilke måter vurdering kan ha en påvirkning på dette, og hvorvidt ... -
En kartlegging av elevers hoderegningsstrategier i divisjon på femte og tiende trinn
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hoderegning av divisjon. Selv om man i dagens samfunn har kalkulator og andre digitale verktøy som hjelper oss med både enkle og mer avanserte regnestykker, er hoderegning fremdeles en viktig ... -
En kvalitativ studie om læreres bruk av rike oppgaver for å differensiere matematikkundervisningen på en ungdomsskole
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative mastergradsoppgaven har hatt som formål å løfte frem et utvalg læreres forståelse av tilpasset opplæring, og hvordan de opplever at rike oppgavetyper i matematikk kan være et grep for å tilpasse undervisningen ... -
En matematikklærers aktivisering av elever gjennom spørsmål: En casestudie av en lærers spørsmålsbruk, i lys av det han selv ønsker å oppnå.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne casestudien er å undersøke en lærers spørsmålsbruk. Studien tar utgangspunkt i undervisningen til en matematikkfaglærer i en klasse og kommunikasjonen som foregår i denne klassen, med spesielt fokus på ... -
En systematisk litteraturstudie av forskning på digitale spill for språklæring i engelsk
(Master thesis, 2023)Hensikt: Å få innsikt og identifisere kunnskapshull i det som kommer frem i aktuell forskning på digitale spill for språklæring i engelsk, og eventuelt identifisere om det tar samarbeidslæring eller digitalt støttet ... -
English as a lingua franca (ELF) and ELF Awareness: A case study of practices in a Norwegian classroom
(Master thesis, 2023)English is, and has been, growing, both globally and in Norway, and the use of English has changed dramatically as a result. This has affected Expanding Circle users of English, as English as a Lingua Franca communication ... -
English Pronunciation in Lingua Franca Communication: A Study of Norwegian Teachers’ Beliefs
(Master thesis, 2023)As English has become a global lingua franca, the way the language is used has changed. Technology, business, travel, and social media means most people are exposed to English, and today most people in Norway can speak ... -
English Teachers’ Views on Multilingualism in the Classroom
(Master thesis, 2023)This master’s thesis is about multilingual students in the English classroom. There is an increasing number of multilingual students in the Norwegian school system, something that provides diverse classrooms with different ... -
Enige om å være uenige? 5 samfunnsfaglæreres beskrivelser av egen demokratiopplæring
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se nærmere på ulike læreres demokratiopplæring i samfunnsfaget i ungdomsskolen i Norge i dag. Oppgavens hovedanliggende har vært å besvare problemstillingen: Hvordan kommer ulike ... -
Er fortiden et fremmed land? En undersøkelse av læreverk etter LK20
(Master thesis, 2023)Utgangspunktet for denne masteroppgaven er spenningen mellom nærhet og avstand i historiefaget, og hvordan den siste læreplanen legger til rette for en balanse mellom disse ytterpunktene. For å undersøke dette har jeg gjort ... -
Erfaringer og utfordringer med vurdering i KRLE-faget i ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvordan ungdomsskolelærere praktiserer vurdering, hvilke utfordringer de møter og hvilken konsekvens innføringen av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, ofte omtalt som fagfornyelsen, ... -
Estetisk lesing av skjønnlitteratur som potensiell inngang til utvikling: En undersøkelse av hvordan estetisk lesing av Barsakh (2009) kan bidra til å utvikle ungdomsskoleelevers narrative forestillingsevne og mentaliseringsevne
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ligger fokuset på skjønnlitteratur, og hvordan estetisk lesing av Simon Strangers Barsakh: Emilie, Samuel og Gran Canaria (2009), med fokus på karakterens følelser, kan bidra til utvikling av ... -
Et innblikk i lesepraksisen til fire elever med norsk som andrespråk - med fokus på kunnskaper om, og bruk av, lesestrategier ved lesing av skjønnlitterær tekst på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å kaste lys over lesepraksisen til elever med norsk som andrespråk. På bakgrunn av dette ønsker jeg å undersøke hvordan kunnskaper om, og bruk av, lesestrategier påvirker leseforståelsen til ... -
Et innblikk i lesepraksisen til fire elever med norsk som andrespråk - med fokus på kunnskaper om, og bruk av, lesestrategier ved lesing av skjønnlitterær tekst på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å kaste lys over lesepraksisen til elever med norsk som andrespråk. På bakgrunn av dette ønsker jeg å undersøke hvordan kunnskaper om, og bruk av, lesestrategier påvirker leseforståelsen til ... -
"et skifte i tankegang". En kvalitativ undersøkelse om læreres opplevelse av Trygg av Natur sin etterutdanning og implementering av livsmestring i skolen
(Master thesis, 2023)«Folkehelse og livsmestring» er et av de tre tverrfaglige temaene i overordnet del av lærerplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Det ideelle foretaket Trygg av Natur har som visjon at alle barn kan stå opp hver dag og ... -
Examining affordances of RPGs and shooters for developing receptive skills In the context of extramural english
(Master thesis, 2022)This paper seeks to use thematic analysis to analyze video games (specifically shooters and role-playing games) for their applicability as extramural learning activities with a specific focus on the receptive skills, namely, ... -
Exploring Five Teachers’ Perceptions of Using Picturebooks in Norwegian Lower-Secondary EFL Classrooms: A Qualitative Study
(Master thesis, 2023)This thesis aims to gain further insight into five Norwegian teachers’ perspectives on the use of picturebooks in lower-secondary EFL classrooms. Through qualitative semi-structured interviews of five teachers who work, ... -
Extramural English: Teacher’s perceptions and approaches
(Master thesis, 2023)This thesis aimed to explore Norwegian upper primary teachers (mellomtrinns lærere) beliefs and experiences surrounding their pupils’ engagement with Extramural English, and the approaches teachers employ within the classroom ...