Blar i LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 5-10 på tittel
Viser treff 81-100 av 160
-
Kritisk tenkning innenfor bærekraftig utvikling i samfunnsfag – En lærebokanalyse
(Master thesis, 2022)Denne studien søker å undersøke på hvilke måter lærebøker i samfunnsfag kan tilrettelegge for kritisk tenkning innenfor temaet bærekraftig utvikling på ungdomstrinnet. Oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av tre ulike ... -
Kritisk tenkning og diskurser om globale sør og nord i lærebøker for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Oppgaven utforsker hvilke diskurser som er fremtredende i lærebøker på ungdomstrinnet, i deres behandling av nord-sør-skillet i global kontekst, samt hvilke verdensbilder dette kan bidra til å skape. Videre utforskes hvilke ... -
Legitimering av skjønnlitteraturen i norskfaget - En systematisk litteraturgjennomgang om valg av tekster og skjønnlitteraturens plass i norskfaget etter innføringen av LK06
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke valg av tekster og lesing av skjønnlitteratur i norskfaget. Problemstillingen min er: Hvordan blir valg av tekster og lesing av skjønnlitteratur legitimert i norskfaget i ... -
Lesing mellom linjene: En undersøkelse av hvordan lærebøker i norskfaget legger til rette for fiksjonsforståelse og tolkningskompetanse gjennom utforming av oppgaver knyttet til novelletekster
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg oppgavekulturen i norsklærebøker på ungdomsskolen fra tre ulike forlag. Formålet er å undersøke hvorvidt oppgaver knyttet til skjønnlitterære tekster kan bidra til å fremme fiksjonsforståelse ... -
LHBTIQ+ i norskfagets lærebøker En undersøkelse av kjønns- og seksualitetsmangfold i norskbøkenes litteraturutvalg
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan LHBTIQ+ blir representert i det skjønnlitterære utvalget i norsklærebøker for ungdomstrinnet. Jeg har fokusert på hvordan LHBTIQ+ blir inkludert og fremstilt i tekstkorpuset, i tillegg ... -
Litteraturens kraft - En kvalitativ studie av tre lærerutdanneres oppfatninger om hvordan lesing kan sette langvarige spor
(Master thesis, 2023)Tema for denne undersøkelsen er hvilke muligheter som ligger i lesing av skjønnlitteratur, samt hvilke utfordringer lesing og litteraturdidaktikk står ovenfor. Jeg intervjuer et utvalg på tre lærerutdannere for å få innsikt ... -
Livsmestring i matematikk gjennom et tverrfaglig undervisningsopplegg på ungdomstrinnet - En kvalitativ stuide av tre lærers erfaring og av matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Det er snart tre år siden LK20 trådte i kraft. Med den ble temaet folkehelse og livsmestring introdusert som et av tre tverrfaglige temaer fordi det tar for seg kompetanse som vil være viktig i tiden vi lever i, og vil ... -
Livsmestring i matematikk gjennom et tverrfaglig undervisningsopplegg på ungdomstrinnet: En kvalitativ stuide av tre lærers erfaring og av matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)It’s been almost three years since the Norwegian School system implemented a new curriculum called LK20. With it, the topic of public health and life skills was introduced as one of three interdisciplinary topics because ... -
LK20 - en læreplan for alle? En kvalitativ intervjustudie om sosiale ulikheter i skolen
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å se på hvilken måte elevers sosiale bakgrunn kan påvirke deres selvstendige læringsarbeid. LK20 oppfordrer til en elevaktiv rolle, der elevene skal tilegne seg selvstendige læringsstrategier ... -
The Loud Silence - a qualitative study of Reticence in Norwegian lower secondary schools
(Master thesis, 2023)This thesis explores EFL students’ reticence in lower secondary schools in Norway. According to previous research, there can be multiple reasons why students are hesitant to participate orally in the EFL classroom, as well ... -
Lower secondary pupils in urban and rural areas in Norway reports on their English language outside the classroom: A comparative study
(Master thesis, 2023)The goal of this MA thesis is to investigate whether there are differences and/or similarities in how urban and rural lower secondary pupils in Norway use English outside of school, how important it is for them to be able ... -
Læreplanen i matematikk, et hjelpemiddel for å bistå elevene i tilegnelse av dybdelæring?
(Master thesis, 2023)Etter at evalueringen av kunnskapsløftet 2006 viste at mye av helklasseundervisningen som preger norske klasserom bar preg av instruksjonisme og overflatelæring ble det vurdert at ett nytt kunnskapsløfte var nødvendig. ... -
Lærer-elev-relasjonen i møtet med elever med autismespekterforstyrrelse
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få kunnskap om hva som kjennetegner læreres relasjonsarbeid i møtet med elever med autismespekterforstyrrelse (ASF). Oppgaven har sett på hvordan lærere arbeider i møtet med ... -
Lærerens refleksjoner og bruk av kritisk literacy i grunnskolen – en kvalitativ studie av et utvalg norsklærere i grunnskolen, og hvordan de reflekterer rundt kritisk literacy og egen undervisningspraksis i det.
(Master thesis, 2022)I forbindelse med LK20, har kritisk tilnærming til tekst fått et økt fokus i skolen på alle nivåer gjennom kjerneelementer som representerer det viktigste elevene skal lære i norskfaget (Kunnskapsdepartementet, 2019). ... -
Læreres erfaringer med fysisk aktiv læring i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er et resultat av et ønske om å lære mer om fysisk aktiv læring slik at vi på sikt kan bruke dette i vår egen undervisning som fremtidige lærere. Problemstillingen som er lagt til grunn for studien er: ... -
Læreres språkfokus som grunnlag for undervisningspraksis: En kvalitativ undersøkelse av fem norsklæreres syn på flerspråklighet og undervisningspraksis i flerspråklige klasserom
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har vi undersøkt problemstillingen: Hvilket syn har lærere på flerspråklighet, og hvordan beskriver de at de tilrettelegger for flerspråklig praksis i undervisningen? Lærere arbeider med flerspråklige ... -
Læreres vurderingskompetanse i kroppsøving og endringer i vurderingspraksis etter innføringen av den nye læreplanen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler lærerens vurderingspraksis i kroppsøvingsfaget. Oppgavens formål er å belyse den store variasjonen i læreres vurderingspraksis i faget, og hvorvidt de merker endringer i undervisning- og ... -
Lærernes betydning i møte elever som viser problematferd: En kvalitativ studie av hvordan lærere samhandler med elever som viser problematferd, med henblikk på sikre god læring og utvikling
(Master thesis, 2023)Skolen skal sikre likeverdige muligheter for læring og utvikling for alle elever, gjennom tilpasset opplæring i et inkluderende læringsmiljø. Likevel viser en studie gjennomført av Haug (2020) at dette ikke er tilfelle for ... -
Matematikklæreres spørsmålsstilling til elever på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt spørsmålsstillingen til tre matematikklærere til elever på mellomtrinnet, som arbeider individuelt eller i små grupper. Hensikten har vært å kartlegge spørsmålsstillingen til lærerne, samt ... -
Mellomtrinnlæreres tilrettelegging av utforskende samtaler mellom elever i utforskende naturfagundervisning
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan to naturfaglærere tilrettelegger for utforskende samtaler mellom elever. For å undersøke dette har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål som besvares i oppgaven: 1. Hva ...