Blar i LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 5-10 på tittel
Viser treff 51-70 av 160
-
Fra student til lærer: Musikklæreres syn på faget og deres overgang fra utdanningen til yrket
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne avhandlingen stammer fra en opplevelse av at den utøvende biten av musikkfaget får mest fokus i skolen. I tidligere forskning kommer det frem at nyutdannede lærere mener at det å spille musikk er det ... -
Fremtidige kroppsøvingslæreres forståelse og anvendelse av Folkehelse og Livsmestring i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven i kroppsøving har bakgrunn i det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring som kom inn i læreplanene i den norske skolen i 2020. Folkehelse og Livsmestring handler om å kunne håndtere og ... -
Fysisk aktivitet som tiltak for hevede matematikkprestasjoner – en systematisk oversiktsartikkel
(Master thesis, 2022)Forskning viser at fysisk aktivitet har mange fordeler for individet, som senkede stressnivåer og økt trivsel. Forskning peker også på at dette kan bedre akademiske prestasjoner, og det foreligger en hypotese om at effektene ... -
Gender Stereotypes: Written in Plain Sight: A Quantitative and Qualitative Textbook Study
(Master thesis, 2023)Gender equality is a value that has been fought for over several decades, and although significant progress has been made, it is still a challenge that society strives to fully achieve. An imbalance between genders exists ... -
Genetikkens implikasjoner for skoleforskning og lærerhverdag: en litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Jeg undersøker i denne oppgaven litteratur innen intelligensforskning og atferdsgenetikk, og knytter disse forskningsfeltenes implikasjoner for elevforutsetninger opp mot utdanningsforskning og lærerpraksis. Gjennom en ... -
Grammatikkoppgaver i digitale læremidler
(Master thesis, 2023)Grammatikkoppgaver i digitale læremidler er temaet jeg undersøker i denne studien. En debatt som har pågått lenge i norskfaglig sammenheng, er hvilken plass grammatikken skal ha i faget. Spørsmålet om hvorfor grammatikk ... -
"Grønne endringer i anmarsj"- Perspektiver på bærekraftig utvikling og undervisning om bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler samfunnsfagslæreres perspektiver og forståelser av bærekraftig utvikling og hva de vektlegger i deres bærekraftundervisning. Det ble utført et kvalitativt forskningsdesign med fire semistrukturerte ... -
«Han har lært å ikke være en lort». En kvalitativ undersøkelse av 8-klassingers selvstyrte litterære samtaler om Astrid Lindgren´s «Brødrene Løvehjerte»
(Master thesis, 2023)Formålet med denne avhandlingen er undersøke hva som kjennetegner et utvalg av litterære samtaler på 8. trinn der læreren har en tilbaketrukket rolle. De litterære samtalene har tatt utgangspunkt i boka Brødrene Løvehjerte ... -
Handlingsrom for tegning i LK20
(Master thesis, 2022)Temaet for denne mastergradsoppgaven er lærerens handlingsrom for tegning i kunst- og håndverksundervisningen i møte med den nye læreplanen LK20. I 2022 har læreren stor autonomi, og har selv ansvar for å tolke store ... -
Hva er historiens betydning for samfunnsfaget? En undersøkelse av lærernes bruk av antropologiske og presentistiske perspektiver i 10. klasse
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er perspektiver i historie. Problemstillingen som belyses er: “Hva er historiens betydning for samfunnsfaget?". Vår undersøkelse tar for seg lærernes bruk av antropologiske og presentistiske ... -
Hva er kilder i religions- og livssynsundervisningen?
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker kildebegrepet i religions- og livssynsundervisningen. Rammeverket for studien er inspirert av pedagogisk designforskning, og tar sikte på å bidra praktisk og teoretisk. Studien er utført ved å ... -
Hva funker i praksis? En kvalitativ undersøkelse av hvordan veiledning kan konkret bidra til å øke elevers formforståelse
(Master thesis, 2023)Å hjelpe elever til å utvikle forståelse for form er en sentral del av kunst- og håndverksfaget og som har relevans på tvers av estetiske uttrykksmåter. Veiledning er konkret måte lærere kan bidra til å øke elevers ... -
Hva slags arbeid med argumentasjon legger oppgaveformuleringene opp til? En kvalitativ innholdsanalyse av to lærebøker på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan oppgaveformuleringene i to læreverk på ungdomstrinnet legger opp til arbeidet med argumenterende skriving. Med innføringen av Kunnskapsløftet LK20 har med innførelsen ... -
Hva vil det si å ha tilstrekkeleg dugleik i norsk? En kvalitativ innholdsanalyse av Utdanningsdirektoratets Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk
(Master thesis, 2023)Grunnskoleelever med annet morsmål enn norsk og samisk har med grunnlag i § 2-8 i opplæringslova rett til særskilt norskopplæring «til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen». ... -
Hvilken kunnskap? En undersøkelse av kunnskapssyn slik de fremkommer i tre lærebøker i norskfaget produsert under de tre siste læreplanene
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven undersøkes forfatterportretter i lærebøker i norsk som mulige indikatorer på kunnskapssyn. Lærebøker blir tilpasset læreplaner og det er dermed grunnlag for å tenke seg at lærebøkene speiler læreplanens ... -
Hvilken rolle algoritmisk tekning har i utforskende arbeid i et PRIMM-basert naturfagsopplegg
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne oppgaven er å få innsikt i programmering og tenkemåtene som følger med denne ferdigheten i skolen. Jeg ønsket videre å se på det økende fokuset på utforskende arbeid og undring som blir fremhevet i ... -
Hvilken rolle har kunst og håndverk som et yrkesforberedende fag?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse om hvordan kunst- og håndverksfaget forbereder barn og unge for en fremtid i samfunns- og arbeidsliv. Med et utgangspunkt i tematikken knyttet til yrkesvalg og hvordan ... -
Hvilket potensial har skjønnlitteratur oppgavene i to læreverk på 10.trinn? En kvalitativ undersøkelse av skjønnlitteratur oppgavene i læreverkene Fabel 10 og Norsk 10
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke om arbeidsoppgavene knyttet til skjønnlitterære tekster i to norsklærebøker, Fabel 10 og Norsk 10, på tiende trinn i grunnskolen fremmer tolkningskompetanse og metabevissthet. ... -
Hvordan blir matematikkundervisningen tilpasset ukrainske flyktninger i norske skoler?
(Master thesis, 2023)Målet med denne studien er å undersøke hvordan matematikkundervisningen i norske skoler blir tilpasset ukrainske flyktninger, ettersom Norge har tatt imot mange barn fra denne gruppen etter krigsopptrappingen i Ukraina, ... -
«Hvorfor er det ikke mulig for en som vil bli mekaniker å lære mer om dette allerede på ungdomsskolen?»
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg undersøkt hvilket handlingsrom som finnes i LK20 for å lage en relevant og yrkesrettet naturfagundervisning på ungdomsskolen. For å undersøke dette handlingsrommet har jeg utført en læreplananalyse. ...