Blar i LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 5-10 på utgivelsesdato
Viser treff 141-160 av 160
-
«Det finnes et lys i alt som lever» : En skjønnlitterær analyse av identitet i boken De som ikke finnes (2014)
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan boken De som ikke finnes (2014) skrevet av Simon Stranger, kan åpne opp for refleksjon rundt egen identitet i møte mellom tekst og leser, ved bruk av den litterære samtalen i ... -
Mellomtrinnlæreres tilrettelegging av utforskende samtaler mellom elever i utforskende naturfagundervisning
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan to naturfaglærere tilrettelegger for utforskende samtaler mellom elever. For å undersøke dette har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål som besvares i oppgaven: 1. Hva ... -
Forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme i norske skoler
(Master thesis, 2023)Forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme står øverst på den politiske agendaen, og de politiske retningslinjene plasserer lærerne i frontlinjen. Den politiske ansvarliggjøringen av skolen har møtt mye kritikk, ... -
Læreplanen i matematikk, et hjelpemiddel for å bistå elevene i tilegnelse av dybdelæring?
(Master thesis, 2023)Etter at evalueringen av kunnskapsløftet 2006 viste at mye av helklasseundervisningen som preger norske klasserom bar preg av instruksjonisme og overflatelæring ble det vurdert at ett nytt kunnskapsløfte var nødvendig. ... -
En kvalitativ studie om læreres bruk av rike oppgaver for å differensiere matematikkundervisningen på en ungdomsskole
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative mastergradsoppgaven har hatt som formål å løfte frem et utvalg læreres forståelse av tilpasset opplæring, og hvordan de opplever at rike oppgavetyper i matematikk kan være et grep for å tilpasse undervisningen ... -
«Han har lært å ikke være en lort». En kvalitativ undersøkelse av 8-klassingers selvstyrte litterære samtaler om Astrid Lindgren´s «Brødrene Løvehjerte»
(Master thesis, 2023)Formålet med denne avhandlingen er undersøke hva som kjennetegner et utvalg av litterære samtaler på 8. trinn der læreren har en tilbaketrukket rolle. De litterære samtalene har tatt utgangspunkt i boka Brødrene Løvehjerte ... -
«Men det er jeg, og ikke plagget, som står for undervisningen» - en oppgave om muslimske læreres undervisning om kontroversielle temaer i KRLE-faget
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å sette lys på undervisningen av tre muslimske lærere om kontroversielle tema i KRLE-faget. Blant de kontroversielle tema oppgaven tar for seg er karikaturtegningene, brenningen ... -
Fremtidige kroppsøvingslæreres forståelse og anvendelse av Folkehelse og Livsmestring i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven i kroppsøving har bakgrunn i det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring som kom inn i læreplanene i den norske skolen i 2020. Folkehelse og Livsmestring handler om å kunne håndtere og ... -
Interrogating intersectionality in ESL textbooks: a critical analysis of representation, diversity, and inclusion in literature. A qualitative textbook analysis
(Master thesis, 2023)The English subject educates students to inquire about intercultural competence and learn about other cultures, ways of living and thinking (Ministry of Education and Research, 2017). The students are also encouraged to ... -
Digital læringsressurs som inngang i arbeid med kritisk tenkning - En kvalitativ studie om hvordan to lærere tar i bruk den samme digitale læringsressursen i undervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan to lærere på ungdomstrinnet anvender undervisningsopplegget “Ikke alt på TikTok er sant” fra nettsiden tenk.faktisk.no i arbeidet med kritisk tenkning. Først og fremst baserer denne ... -
Hva er historiens betydning for samfunnsfaget? En undersøkelse av lærernes bruk av antropologiske og presentistiske perspektiver i 10. klasse
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er perspektiver i historie. Problemstillingen som belyses er: “Hva er historiens betydning for samfunnsfaget?". Vår undersøkelse tar for seg lærernes bruk av antropologiske og presentistiske ... -
Hvilket potensial har skjønnlitteratur oppgavene i to læreverk på 10.trinn? En kvalitativ undersøkelse av skjønnlitteratur oppgavene i læreverkene Fabel 10 og Norsk 10
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke om arbeidsoppgavene knyttet til skjønnlitterære tekster i to norsklærebøker, Fabel 10 og Norsk 10, på tiende trinn i grunnskolen fremmer tolkningskompetanse og metabevissthet. ... -
Erfaringer og utfordringer med vurdering i KRLE-faget i ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvordan ungdomsskolelærere praktiserer vurdering, hvilke utfordringer de møter og hvilken konsekvens innføringen av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, ofte omtalt som fagfornyelsen, ... -
Hvordan blir matematikkundervisningen tilpasset ukrainske flyktninger i norske skoler?
(Master thesis, 2023)Målet med denne studien er å undersøke hvordan matematikkundervisningen i norske skoler blir tilpasset ukrainske flyktninger, ettersom Norge har tatt imot mange barn fra denne gruppen etter krigsopptrappingen i Ukraina, ... -
Muntlige ferdigheter i norskfaget: En kvalitativ studie av et utvalg læreres arbeid med utvikling av elevers muntlige ferdigheter
(Master thesis, 2023)I dette masterprosjektet har vi undersøkt læreres refleksjoner rundt arbeid med muntlige ferdigheter i norskfaget gjennom følgende problemstilling: Hvordan reflekterer et utvalg norsklærere på ungdomstrinnet rundt sin egen ... -
Utfordringer ved bruk av digitale verktøy i musikkundervisning
(Master thesis, 2023)Bruk av digitale verktøy i musikkundervisning kan føre med seg mange spennende muligheter for læring og utvikling, men også en rekke nye utfordringer. Parallelt med at omfanget av digitale verktøy i skolen øker, vil også ... -
Filmatisk forforståelse som ressurs i norskfaget - En diskursiv analyse av ulike leseres tilnærming til narrative fiksjonstekster
(Master thesis, 2023)I dagens digitale mediesamfunn står elever overfor en mengde ulike teksttyper og medieformer, fra sosiale medier til digitale bøker, filmer og strømmetjenester. Det er derfor viktig å undersøke hvordan elever forholder seg ... -
Representation That Matters: A Queer and Intersectional Analysis of Three Young Adult Novels
(Master thesis, 2023)Even in a relatively safe country such as Norway, queer youth are vulnerable. According to the curriculum, schools should be safe and inclusive spaces which promote curiosity around sexual orientation. Nevertheless, “gay” ... -
English Teachers’ Views on Multilingualism in the Classroom
(Master thesis, 2023)This master’s thesis is about multilingual students in the English classroom. There is an increasing number of multilingual students in the Norwegian school system, something that provides diverse classrooms with different ... -
English Pronunciation in Lingua Franca Communication: A Study of Norwegian Teachers’ Beliefs
(Master thesis, 2023)As English has become a global lingua franca, the way the language is used has changed. Technology, business, travel, and social media means most people are exposed to English, and today most people in Norway can speak ...