Browsing LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 5-10 by Title
Now showing items 61-80 of 160
-
Hva er kilder i religions- og livssynsundervisningen?
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker kildebegrepet i religions- og livssynsundervisningen. Rammeverket for studien er inspirert av pedagogisk designforskning, og tar sikte på å bidra praktisk og teoretisk. Studien er utført ved å ... -
Hva funker i praksis? En kvalitativ undersøkelse av hvordan veiledning kan konkret bidra til å øke elevers formforståelse
(Master thesis, 2023)Å hjelpe elever til å utvikle forståelse for form er en sentral del av kunst- og håndverksfaget og som har relevans på tvers av estetiske uttrykksmåter. Veiledning er konkret måte lærere kan bidra til å øke elevers ... -
Hva slags arbeid med argumentasjon legger oppgaveformuleringene opp til? En kvalitativ innholdsanalyse av to lærebøker på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan oppgaveformuleringene i to læreverk på ungdomstrinnet legger opp til arbeidet med argumenterende skriving. Med innføringen av Kunnskapsløftet LK20 har med innførelsen ... -
Hva vil det si å ha tilstrekkeleg dugleik i norsk? En kvalitativ innholdsanalyse av Utdanningsdirektoratets Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk
(Master thesis, 2023)Grunnskoleelever med annet morsmål enn norsk og samisk har med grunnlag i § 2-8 i opplæringslova rett til særskilt norskopplæring «til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen». ... -
Hvilken kunnskap? En undersøkelse av kunnskapssyn slik de fremkommer i tre lærebøker i norskfaget produsert under de tre siste læreplanene
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven undersøkes forfatterportretter i lærebøker i norsk som mulige indikatorer på kunnskapssyn. Lærebøker blir tilpasset læreplaner og det er dermed grunnlag for å tenke seg at lærebøkene speiler læreplanens ... -
Hvilken rolle algoritmisk tekning har i utforskende arbeid i et PRIMM-basert naturfagsopplegg
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne oppgaven er å få innsikt i programmering og tenkemåtene som følger med denne ferdigheten i skolen. Jeg ønsket videre å se på det økende fokuset på utforskende arbeid og undring som blir fremhevet i ... -
Hvilken rolle har kunst og håndverk som et yrkesforberedende fag?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse om hvordan kunst- og håndverksfaget forbereder barn og unge for en fremtid i samfunns- og arbeidsliv. Med et utgangspunkt i tematikken knyttet til yrkesvalg og hvordan ... -
Hvilket potensial har skjønnlitteratur oppgavene i to læreverk på 10.trinn? En kvalitativ undersøkelse av skjønnlitteratur oppgavene i læreverkene Fabel 10 og Norsk 10
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke om arbeidsoppgavene knyttet til skjønnlitterære tekster i to norsklærebøker, Fabel 10 og Norsk 10, på tiende trinn i grunnskolen fremmer tolkningskompetanse og metabevissthet. ... -
Hvordan blir matematikkundervisningen tilpasset ukrainske flyktninger i norske skoler?
(Master thesis, 2023)Målet med denne studien er å undersøke hvordan matematikkundervisningen i norske skoler blir tilpasset ukrainske flyktninger, ettersom Norge har tatt imot mange barn fra denne gruppen etter krigsopptrappingen i Ukraina, ... -
«Hvorfor er det ikke mulig for en som vil bli mekaniker å lære mer om dette allerede på ungdomsskolen?»
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg undersøkt hvilket handlingsrom som finnes i LK20 for å lage en relevant og yrkesrettet naturfagundervisning på ungdomsskolen. For å undersøke dette handlingsrommet har jeg utført en læreplananalyse. ... -
Inkludering i den matematiske samtalen - En kvalitativ studie av fire læreres arbeid for inkludering i den matematiske samtalen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å belyse hvordan lærere forstår begrepet inkludering, og hvordan de arbeider for å inkludere elevene sine i den matematiske samtalen. For å svare på problemstillingen har det blitt brukt ... -
Internasjonal påvirkning på Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2022)På starten av 2000-tallet skjer det store endringer i den norske skolen. Etter det såkalte PISA-sjokket i 2001 blir det satt spørsmål ved kvaliteten i skolen. Norge havner rundt midten på resultatlistene, noe som absolutt ... -
Interrogating intersectionality in ESL textbooks: a critical analysis of representation, diversity, and inclusion in literature. A qualitative textbook analysis
(Master thesis, 2023)The English subject educates students to inquire about intercultural competence and learn about other cultures, ways of living and thinking (Ministry of Education and Research, 2017). The students are also encouraged to ... -
«Jeg vet ikke om de føler det er en ressurs» - En kvalitativ studie av et utvalg læreres refleksjoner rundt flerspråklighet i undervisningen etter å ha lagd språkportrett med elevene
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen Hvordan forholder et utvalg lærere seg til elevenes språklige ressurser? Studiens problemstilling er videre delt inn i tre forskningsspørsmål; (1) Hvordan gjennomfører ... -
Kjønn og deltakelse i matematikklasserommet - En kvalitativ studie om gutter og jenters opplevelse av deltakelse i matematikklasserommet
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å se på hvordan gutter og jenter opplever matematikklasserommet med fokus på deltakelse. Jeg ønsker å se om det er betydelig forskjell på gutter og jenters opplevelse, eller om de ... -
Kjønnsmangfold i ungdomsskolen - En kvalitativ studie om hvordan lærere i samfunnsfag legger til rette for kjønnsmangfold i skolen
(Master thesis, 2023)Samfunnsfaglærere i ungdomsskolen har et stort ansvar når det kommer til hvordan elever forstår kjønn og kjønnsmangfold. Samtidig har de muligheten til å forbedre skolehverdagen for de elevene som befinner seg utenfor ... -
Kontroversielle temaer i undervisningen - Å undervise i kontroversielle spørsmål i religionsundervisningen
(Master thesis, 2023)I dannelsen av demokratiske borgere i det multireligiøse- og kulturelle samfunnet, har KRLE faget en markant betydning for hvordan elevene skal forstå seg selv og andre. Elevene skal utvikle sentrale verdier og ferdigheter ... -
Kreativitet i matematikklasserommet - En fenomenografisk studie av matematikklæreres forestillinger om kreativitet i matematikk
(Master thesis, 2022)I samfunnet er det et økende behov for kreativ kompetanse, for å imøtekomme fremtidige samfunnsendringer og -problemer (NOU 2014: 7, 2014). Utviklingen av elevers kreative evner har derfor blitt en tydeligere målsetning i ... -
Kritisk tenking i norskfaget - Eit utval lærarar sine opplevingar av moglegheiter og utfordringar
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet undersøker kva eit utval norsklærarar på ungdomsskulen legg i omgrepet kritisk tenking, og kva moglegheiter og utfordringar dei opplever i møte med dette oppdraget. Gjennom ein kvalitativ intervjustudie ... -
"Kritisk tenkning er for alle": En kvalitativ studie om hvordan lærere arbeider med elever med særskilte behov for å utvikle kritisk tenkning
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er kritisk tenkning og elever med særskilte behov. Etter at den nye læreplanen for kunnskapsløftet kom i 2020, ble kritisk tenkning satt på dagsorden. Kritisk tenkning og etisk bevissthet ble et ...