Browsing LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 1-7 by Title
Now showing items 134-144 of 144
-
Terapihund som tiltak for elever med sosiale og emosjonelle vansker
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det gjort en systematisk litteraturgjennomgang som undersøker problemstillingen: Hvordan kan terapihund bli benyttet som et verktøy i skolen for elever med sosiale og emosjonelle vansker? I tillegg ... -
Toppidrett på videregående skole: På hvilken måte bidrar toppidrettslinjer på videregående skole til å skape en arena som fremmer elevenes erfaring av skolehverdagen som helhetlig og sammenhengende?
(Master thesis, 2012-01-01)Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Oslo og Akershus, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen er Grunnskoledidaktikk med fordypning i idrett, friluftsliv og kroppsøving. Studiet ... -
Transspråking som en ressurs i arbeid med tekst - Eventyrskriving i en mottaksklasse
(Master thesis, 2023)Denne studien tar for seg bruk transspråking gjennom eventyrskriving i en mottaksklasse. Transspråking er en pedagogisk ressurs hvor man benytter seg av hele sitt språklige og kulturelle repertoar, og frigjør seg fra en ... -
The use, choice and role of reading materials in the EFL-classroom
(Master thesis, 2023)Gurrettaz, Mathieu, Lee and Berwic (2022) conducted a research about the use of materials in the classroom. The researchers state that while there has been expansive literature on the development and evaluation of language ... -
Uteskole i naturfag på grunnskole - En kvalitativ studie om et utvalg av læreres meninger angående bruk av uteskole i naturfag på grunnskolen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hva et utvalg lærere mener om uteskole i naturfag på grunnskolen. Studien bidrar til å utvikle kunnskap om hvilke muligheter og utfordringer lærerne mener det er ved en slik undervisningsform i ... -
Uteskole og begynnende lese- og skrivopplæring. En observasjonsstudie på 2. trinn
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere arbeider med uteskole og den første lese- og skriveopplæringen. Jeg ønsket å finne ut av hvordan uteskole kunne være en ressurs i opplæringen av lesing og ... -
Utvidet klasserom i naturfag - en casestudie om bruken av museumsbesøk i naturfagundervisningen
(Master thesis, 2023)Studiens hensikt har vært å undersøke bruken av museer i naturfagundervisningen, og hvordan dette påvirker elevenes læring. Naturfag er et fag som rommer ekstremt mye, fra universets opprinnelse og hvordan menneskekroppen ... -
"Vi venter oftest så lenge som mulig for at ungene skal få bli så modne som mulig." - Avvikling av vedtak i overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke barnehagelærere, lærere og PP-rådgiveres erfaringer med håndtering av spesialpedagogiske vedtak i overgangen fra barnehage til skole. Utdanningsdirektoratet (2021) presenterer ... -
Å undervise om kjønn med skjønn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg kjønn, kjønnsroller, stereotypi og seksualitet i musikkfaget. Utgangspunktet for oppgaven er læreplanen i musikk fra fagfornyelsen 2020. Problemstillingen er som følger, «hvordan kan ... -
Å være eller ikke være deltager i en matematisk diskurs - med fokus på elevers deltagelse i problemløsningsaktiviteter og deres fortellinger om matematikk
(Master thesis, 2011)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever på 6.trinn arbeider med problemløsning i matematikk. Arbeidet med problemløsningene foregår i grupper på 3 elever. Fokuset er på hvordan elevenes deltagelse ... -
Å være skeiv på en kristen privatskole - En studie basert på intervjuer med unge skeive kvinner
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven utforsker erfaringene og opplevelsene til unge skeive kvinner som har gått på kristne privatskoler i Norge. Fokuset er rettet mot hvordan skolens kristne verdier og holdninger har påvirket deres ...