Blar i LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 1-7 på tittel
Viser treff 118-137 av 144
-
«Og derfor tilrettelegger man jo, sant. Fordi at de skal mestre.» Jenter med ASF i den ordinære skolen – tilrettelegging og sosial deltakelse i gruppearbeid
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er jenter med ASF i den ordinære barneskolen. Formålet med prosjektet er å få kunnskap om hvordan tilrettelegging for sosial deltakelse i gruppearbeid hos jenter med ASF kan bidra til mål om ... -
«Ok, hva tenker du?» En empirisk studie om kommunikasjonsmetoder i praksis
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke hvilke kommunikasjonsmetoder som forekommer i praksis. Oppgaven ser også på hvordan lærerens handlinger har innvirkning på de ulike kommunikasjonsmetodene. For å undersøke dette ... -
Picturebooks as a mediating tool for language learning
(Master thesis, 2023)This thesis is based on a case study, with participants from a 7th grade English class. The English picturebook, The Lorax by Dr. Suess was used as the main learning material, and source for the activities. The study aims ... -
Planlegging og gjennomføring av uteskole med planleggingsverktøy: En tematisk analyse
(Master thesis, 2023)Uteskole er stadig et mer aktuelt tema, og innehar en større rolle i den norske skolen. Selv om det ikke nevnes spesifikt i læreplan er temaet tett knyttet til det økte fokuset på utforskende arbeidsoppgaver og dybdelæring ... -
Pre-service teacher readiness in English Language Assessment in Norway
(Master thesis, 2022)In this master thesis I have investigated pre-service teachers in Norway, and their perceived competence regarding Language Assessment Literacy (LAL). I have studied whether they consider themselves ready to assess pupils ... -
Pre-service teacher readiness in english language assessment in Norway
(Master thesis, 2022)In this master thesis I have investigated pre-service teachers in Norway, and their perceived competence regarding Language Assessment Literacy (LAL). I have studied whether they consider themselves ready to assess pupils ... -
Programmering som tilpasset opplæring for fremtidens problemløsere: En studie av elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Studien handler om elever med stort læringspotensial, bruken av programmering og tilpasset opplæring i matematikkopplæringen. Opplevelsen til 6 elever ble hørt i bruken av programmering. Problemstillingen er: Hvordan ... -
Rektorers perspektiver og strategier på kompetanseutvikling i programmering for lærere – en kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)Etter introduseringen av programmeringskompetanse som del av LK20 i fagene matematikk, naturfag, musikk og kunst og håndverk, har lærerne vært nødt til å utvikle egne programmeringskompetanser for å kunne utvikle elevenes ... -
Ressursteams arbeid med forebygging av lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er arbeidet ressursteamet gjør for å forebygge lese- og skrivevansker. Ressursteam er et tverrfaglig team der den spesialpedagogiske kompetansen til skolen er samlet. Teamet skal blant annet fungere ... -
"Setter vi av nok tid til det?" - En kvalitativ studie av hva lærere vektlegger i arbeid med sosial læring på småskoletrinnet
(Master thesis, 2023)Denne studien belyser hva lærere vektlegger i arbeid med sosial læring i småskolen. Sosial læring i skolen er et aktuelt tema i dagens skole der resultater og kompetansemål styrer mye av skolehverdagen. Kunnskapsløftet ... -
Songs in English Teaching for Very Young Non-Native English Speakers: Perspectives and Implementation Among Norwegian Teachers
(Master thesis, 2023)The goal of this thesis was to investigate the attitudes, perspectives and uses of songs among teachers of English for very young learners in Norway. The study employed a qualitative research design using semi-structured ... -
Sosial læring i kroppsøvingsfaget på barneskolen - En kvalitativ studie om kroppsøvingslærernes konseptualisering og realisering av sosial læring
(Master thesis, 2023)Sosial læring ble integrert i LK20 som et nytt prinsipp for læring, utvikling og danning. I tillegg presiserer både styringsdokumenter og forskning viktigheten av sosial læring, og formidler at økt globalisering stiller ... -
Sosial læring på småskoletrinnet
(Master thesis, 2022)Denne masterstudien belyser hvordan lærere ivaretar elevers sosiale læring og utvikling på småskoletrinnet. Sosial læring og utvikling har kommet inn i læreplanen (LK20) som et nytt prinsipp for læring, utvikling og danning. ... -
Speaking reluctance in the English as a foreign language classroom - Teachers’ experiences and practices regarding speaking reluctance in oral activities in Norwegian primary schools
(Master thesis, 2022)The current thesis addresses the issue of reluctant speakers in the English as Foreign Language classroom. This study aims to answer three main research questions: the first regarding teachers’ perceptions about speaking ... -
Språkmysteriet – et fysisk plassert digitalt spill laget for å utforske literacy i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)I min masteroppgave har jeg utviklet et fysisk plassert digitalt spill med navn Språkmysteriet som har som intensjon å gi lærere en ny måte å undervise literacy i 1.klasse i grunnskolen. Ved bruk av pedagogisk designforskning ... -
SuperGeniAkademiet: kodeknekkere og tidsreisere - Drama som tilnærming til læring i matematikk i begynneropplæringen: et undervisningsopplegg til ressurs for lærere i matematikk på tredje og fjerde trinn
(Master thesis, 2023)I min entreprenørielle masteroppgave i begynneropplæring har jeg utviklet et undervisningsopplegg som anvender drama som metode i matematikkfaget i begynneropplæringen. Undervisningsopplegget innebærer en fiksjonsramme med ... -
Terapihund som tiltak for elever med sosiale og emosjonelle vansker
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det gjort en systematisk litteraturgjennomgang som undersøker problemstillingen: Hvordan kan terapihund bli benyttet som et verktøy i skolen for elever med sosiale og emosjonelle vansker? I tillegg ... -
Toppidrett på videregående skole: På hvilken måte bidrar toppidrettslinjer på videregående skole til å skape en arena som fremmer elevenes erfaring av skolehverdagen som helhetlig og sammenhengende?
(Master thesis, 2012-01-01)Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Oslo og Akershus, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen er Grunnskoledidaktikk med fordypning i idrett, friluftsliv og kroppsøving. Studiet ... -
Transspråking som en ressurs i arbeid med tekst - Eventyrskriving i en mottaksklasse
(Master thesis, 2023)Denne studien tar for seg bruk transspråking gjennom eventyrskriving i en mottaksklasse. Transspråking er en pedagogisk ressurs hvor man benytter seg av hele sitt språklige og kulturelle repertoar, og frigjør seg fra en ... -
The use, choice and role of reading materials in the EFL-classroom
(Master thesis, 2023)Gurrettaz, Mathieu, Lee and Berwic (2022) conducted a research about the use of materials in the classroom. The researchers state that while there has been expansive literature on the development and evaluation of language ...