Blar i LUI - Masteroppgaver på emneord "Aksjonsforskning"
Viser treff 1-20 av 64
-
Aktive arbeidstakere fremfor passive trygdemottakere: Et utviklingsarbeid i forhold til varige tilrettelagte arbeidsplasser
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Mastergradsoppgaven er et utviklingsarbeid i forhold til varige tilrettelagte arbeidsplasser i det ordinære arbeidsliv. Nittedal kommune ønsker å tenke nytt, de vil integrere personer som er psykisk utviklingshemmet inn i ... -
Algebraisk tenkning på barnetrinnet
(Master thesis, 2020)Jeg har undersøkt i hvilken grad matematikklærere på barnetrinnet er forberedt på å jobbe med algebra som et av kunnskapsområdene i matematikk i den nye læreplanen som innføres høsten 2020. Dette har jeg gjort ved å ... -
Alternativ vg3 i skole - Salgsfaget. Helhet og sammenheng mellom skole og praksis
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk, omhandler et utviklingsarbeid for oppstart og gjennomføring av undervisning på alternativ vg3 i skole. Studietilbudet gjelder for elever som ikke har fått ... -
Avvik fra forventet progresjon i læretiden
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført i forbindelse med min jobb som rådgiver ved utdanningsavdelingen i fylkeskommunen, i perioden 2017-2019. Hovedmodellen i norsk yrkesfagutdannelse ... -
Design av en ressursbank som bidrar til delingskultur
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på hvordan man kan designe en digital ressursbank som skal bidra til deling av undervisningsmateriale blant lærere som underviser i kunst- og håndverk. Masteroppgaven er todelt, der den ene delen består ... -
Design av en undervisningsmodell for kildekritikk på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å designe en forbedret modell for kildekritikk på mellomtrinnet, for å gi elevene styrket kildekritisk forståelse. Dette ga oss problemstillingen: På hvilken måte kan et undervisningsopplegg ... -
Det som du er, vær fullt og helt, ikke stykkevis og delt
(Master thesis, 2010)Tittelen på oppgaven er et sitat hentet fra Ibsens Brand, og kjennetegner holdningene og verdiene i dette prosjektet. Det er viktig for meg å ta andre på alvor og være åpen og gjestfri. Som prosjektleder må jeg derfor ta ... -
Dialog og refleksjon i et praksisfellesskap: forbedring av egen yrkespraksis som kontaktlærer
(Master thesis, 2010)Dette masterarbeidet er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt. Problemstillingen har vært hvordan forbedre egen yrkespraksis som kontaktlærer, samtidig som jeg legger til rette for refleksjon slik at sykepleiestudentene ... -
Digital samhandling og læring: Et aksjonsforskningsprosjekt
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)I arbeidet med denne oppgaven har jeg tatt i bruk aksjonsforskning for å utvikle læring knyttet til digital samhandling i byggebransjen og Integrated Concurrent Engineering (ICE). Læringen har rettet seg mot fagskolestudenter ... -
Dokumentasjon av egen arbeidsprosess.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Tema for denne masteroppgaven er hvordan utvikles og synliggjøres elevers og lærlingers helhetlige kompetanse gjennom systematisk dokumentasjon av egen arbeidsprosess i blomsterdekoratørfaget. Det er et pedagogisk ... -
En aksjonsforskningsstudie om trafikklæreres samarbeid om utvikling av læreplanforståelse - om å reflektere rundt praksis og fylle på i sin praksisryggsekk
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk handler om hvordan åtte trafikklærere har samarbeidet for å utvikle sin læreplanforståelse. Etter ti år med nye læreplaner i trafikkopplæringen er det utarbeidet en del rapporter og ... -
En oppgave om elever ved ungdomsskolen og arbeidsutplassering i bedrift
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Problemstillingen som er valgt i denne oppgaven er: «”Hvordan legge til rette for opplæring og gjennomføring av arbeidsutplassering i bedrifter? Underproblemstillinger jeg har valgt å fokusere på er: Hva er arbeidslivets ... -
Et aksjonsforskningsprosjekt om samarbeid mellom skole og arbeidsliv i helsearbeiderfaget
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Bakgrunnen for dette prosjektet var vårt behov for utvikling av samarbeidet mellom skole og arbeidsliv, i helsearbeiderfaget. Hvordan kan vi som skole utvikle dette samarbeidet og hvordan kan arbeidslivet bidra til denne ... -
Et alternativt kommunikasjonsmønster i matematikksamtalen
(Master thesis, 2018)Det er liten tvil om at kommunikasjon er en viktig del av matematikkfaget på skolen. Det berører alle elevene og er en viktig forutsetning for læring. Samtidig viser forskning at det finnes store forbedringspotensialer når ... -
Faglig forsvarlig praksis : Hvordan utvikle en tverrfaglig, praktisk og yrkesrelevant opplæring ved vg1 programområde helse- og sosialfag? Hva oppnår vi ved en slik strategi?
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Elever innen opplærings-, helse- og sosialfaglige yrker vil komme til å møte mennesker med forskjellige behov og i ulike livssituasjoner. De skal bli i stand til både å kunne forebygge sykdom og bidra til å behandle syke ... -
From a closed mind to an open mind through an action research project: how can I improve my practice?
(Master thesis, 2010)Hvordan har jeg forbedret min praksis og lagt tilrette for at mine elever kan forbedre sin praksis. Med fokus på: endringer I holdninger miljø faglige oppgaver Jeg brukte aksjonsforskning fordi dens kjennetegn er forskning ... -
Helhetlig førerkortopplæring
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk har tatt utgangspunkt i to rapporter som er kommet en den senere tiden, disse rapportene er bestilt av Statens vegvesen for å se på implementeringen av læreplan som kom i 2005. Disse ... -
Helhetlig opplærings- og vurderingsstrategi
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført i to klasser design og håndverk Vg1 frisørfag på Strømmen videregående skole skoleåret 2009/2010. prosjektets problemstilling: Hvordan utvikle en ... -
How can I improve my practice as a facilitator in technical and vocational education? Focusing on facilitating participants' participation and learning groups
(Master thesis, 2010)This dissertation documents a self-study of my own practice as a facilitator in technical vocational education which is committed to practice improvement. I have adapted action research living theory methodology whereby I ...