Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 1092-1111 av 1242
-
Tilrettelegging av læretid for helsefagarbeiderelever
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Mange vg2 helsefagarbeiderelever ved skolen jeg arbeider på velger å gå videre på påbygg og ikke som helsefaglærlinger, dette forundrer meg. Denne tendensen stemmer godt overens med nasjonale tall. Problemstilling: ... -
Tilrettelegging for egenvurdering av digital kompetanse
(Master thesis, 2015)Digital kompetanse har fått oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt, og er utpekt som en av nøkkelkompetansene for livslang læring. Digital kompetanse er essensiell for deltakelse i det stadig voksende digitale ... -
Tilsyn av trafikklærers undervisning: «Hvordan erfarer trafikklærere tilsyn av undervisning, og hvordan kan tilsyn bidra til å øke lærerens undervisningskompetanse»?
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Bakgrunnen for å skrive om tilsyn av trafikklærers undervisning er den store oppmerksomheten dette får både av trafikkskoler og i media. Tilsyn av undervisning er et tema som trafikklærere i Norge diskuterer daglig, og ... -
Tiltak for elever som er i matematikkvansker. En litteraturstudie
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å fremstille en systematisk oversikt over nyere forskning på tiltak som fremmer matematikkferdighetene til elever som strever med faget. Problemstillingen er: Hvilke tiltak fremmer ... -
Tilvenning - En teoretisk og empirisk utforsking av fenomenet tilvenning i barnehagen
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med en fortolkende tilnærming, inspirert av fenomenologien. Oppgavens formål er å utforske fenomenet tilvenning i barnehagen gjennom en teoretisk og empirisk utforsking. ... -
Tilvenningsrelasjonaliteter: En relokalisering av forståelser av «tilvenning» og ettåringer i barnehage
(Master thesis, 2018)Forskningsspørsmålet denne masteravhandlingen søker svar på er: Hva kan kunnskaper om «tilvenning» og «ettåringen i barnehage» bli til i møter mellom utviklingspsykologiens teorier og posthuman vitenskapsfilosofi? Formålet ... -
TIP elevers læring i bedriftpraksis
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Temaet i denne masteroppgaven er bruk av bedrifter som et ledd i fagopplæringen for TIP elever. Hensikten er å få økt innsikt i hvordan bedriftpraksis påvirker elevenes læring. Mitt ønske er at resultatene fra denne ... -
To læringsperspektiv i jazzdans: Fra formidlingspreget danseundervisning til prosessorientert læringsfokus
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Dette forskningsarbeidet er inspirert av pedagogisk aksjonsforskning, der vi ser kritisk på jazzdansdansens undervisningstradisjoner. Vi erfarer at disse preges av ensidig formidling, og at det er elevenes måloppnåelse ... -
To veier til utdanning av helsefagarbeidere - hvordan vektlegges kvalitet og kompetanse
(Master thesis, 2023)Det finnes i dag flere veier til å bli helsefagarbeider. I sin nåværende form oppsto helsearbeiderfaget med skolereformen «Kunnskapsløftet» i 2006, som en kombinasjon av fagene hjelpepleier og omsorgsarbeiderfaget. Det ble ... -
Toppidrett på videregående skole: På hvilken måte bidrar toppidrettslinjer på videregående skole til å skape en arena som fremmer elevenes erfaring av skolehverdagen som helhetlig og sammenhengende?
(Master thesis, 2012-01-01)Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Oslo og Akershus, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen er Grunnskoledidaktikk med fordypning i idrett, friluftsliv og kroppsøving. Studiet ... -
Trafikklærers valg for trafikksikkerhet
(Master thesis, 2023)Norsk trafikkopplæring baserer seg på en politisk overordnet visjon der det er moralsk og etisk uakseptabelt med drepte eller hardt skadde i forbindelse med trafikkulykker. Visjonen er implementert i Nasjonal transportplan ... -
Trafikklærerutdanningen
(Master thesis, 2023)Trafikklæreren har et spesielt viktig samfunnsoppdrag, grunnen til det er at trafikkulykker er et alvorlig problem, både i Norge, Europa og resten av verden. Ulykkene rammer uventet, hardt og ofte vilkårlig, og de rammer ... -
Trafikkprosjektet : Implementering av trafikkundervisning i grunnskolen
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Ungdom er overrepresentert i trafikkulykker, og til tross for sterk nedgang i antall drepte og hardt skadde i Norge, gjelder dette ikke for ungdom. På landsbasis skjer 35 % av alle fotgjengerulykkene i mørket. Av alle ... -
Transspråking som en ressurs i arbeid med tekst - Eventyrskriving i en mottaksklasse
(Master thesis, 2023)Denne studien tar for seg bruk transspråking gjennom eventyrskriving i en mottaksklasse. Transspråking er en pedagogisk ressurs hvor man benytter seg av hele sitt språklige og kulturelle repertoar, og frigjør seg fra en ... -
Tre læreres bruk av dialogiske virkemidler som i følge forskning kan stimulere til elevers utvikling av relasjonell forståelse
(Master thesis, 2018)Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan tre lærere tar i bruk syv dialogiske virkemidler som i følge forskning kan stimulere til å utvikle elevers relasjonelle forståelse. Oppgaven tar utgangspunkt i ... -
Trosrepresentanters og KRLE-læreres erfaringer med og refleksjoner om ekskursjonsinnhold
(Master thesis, 2022)Ekskursjoner med besøk til tros- og livssynssamfunn er en mulig, men omdiskutert arbeidsmåte i KRLE-faget. Denne oppgaven utforsker hvilke erfaringer og refleksjoner trosrepresentanter og KRLE-lærere har knyttet til ... -
Trøstens gåter og manifestasjoner - En kvalitativ studie av voksnes trøstende samspill med barn på småbarnsavdeling
(Master thesis, 2023)Gjennom denne masteroppgaven belyses det trøstende samspillet mellom den voksne omsorgsgiveren og barn på småbarnsavdelinger. Når disse barnas kroppslige og i hovedsak nonverbale, affektuttrykk gjennom gråten blir trøstet ... -
Tverrfaglig undervisning om kropp og helse: Hvilke utfordringer og muligheter ser lærere i ungdomskolen i tverrfaglig undervisning om kropp og helse?
(Master thesis, 2020)I forbindelse med Fagfornyelsen og innføringen av det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring», har jeg vært en del av et prosjekt hvis formål har vært å blant annet utvikle undervisningsmetoder som er tverrfaglige, ... -
Tverrfaglighet og relevans: Et virkemiddel for å utvikle elevenes yrkeskompetanse
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne master oppgaven handler om å utvikle en yrkesrelevant tverrfaglig undervisning for elevene på Vg1 Teknikk og industriell produksjon ved en yrkesskole på Vestlandet. Der et lærerteam i et gjensidig samarbeid, la til ... -
Tømrerlærlinger og yrkesstolthet
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Vi lever i en tid der manuelt arbeid har mistet noe av sin status. Samfunnet etterspør på samme tid håndverk av høy kvalitet. Yrkesstolte håndverkere har tradisjonelt sett sørget for og sikret denne kvaliteten. Samtidig ...