Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 901-920 av 1244
-
På randen: En kvalitativ undersøkelse av pedagogiske lederes erfaringer med barnehagens rammebetingelser
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven gir jeg et innblikk i hvordan barnehagens rammebetingelser kan påvirke pedagogiske lederes arbeid. Hva består arbeidet til den pedagogiske lederen av? Hvilke rammebetingelser har barnehagen? På hvilken ... -
På søk etter noe som er felles: Metodisk leting etter mønstre i barns lekende virkeligheter
(Master thesis, 2020)Tema for denne oppgaven er inspirert av forfatterens mer enn 18 års erfaring med produksjon av barne-tv-konsepter for NRK. Det som sparket i gang forskningsinteressen var min opplevelse av innsiktsarbeid i bransjen som ... -
På vei mot barns medvirkning : en retrospektiv studie om å nærme seg barns rett til medvirkning i barnehagen gjennom endringsarbeid og pedagogisk refleksjon
(Master thesis, 2009)The work of this master thesis started out from “The United Nations 12. Child Convention about children’s right to express his or her opinion freely and to have that opinion taken into account in any matter or procedure ... -
På vei mot en lærende organisasjon
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Skolen er en organisasjon med lange tradisjoner. Etter innføringen av Kunnskapsløftet har skolen som en lærende organisasjon, blitt et aktuelt team. I en tid der skolen styres av mål, må veien fra mål til resultat kontinuerlig ... -
Påvirker egne erfaringer uteundervisning? En kvalitativ studie av naturfagslæreres erfaringer med naturen og uteundervisning
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvilke erfaringer naturfagslærere har med naturen og med uteundervisning og hvordan naturfaglærere opplever at egne erfaringer påvirker planlegging, gjennomføring og generell bruk av uteundervisning ... -
Pedagogical and digital tool for the tertiary level: the learning eportfolio
(ERMUN;2009, Master thesis, 2009)This is a descriptive study about electronic portfolio and its utilisation in Higher Education. It presents and reflects upon the conceptual framework, purposes and benefits of e-portfolios and analyses the different ... -
Pedagogisk entreprenørskap som yrkesretting på Vg1 Service og samferdsel: En meningsfull og relevant skolehverdag.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Masterrapporten, Pedagogisk entreprenørskap som yrkesretting på Vg1 Service og samferdsel, er en kvalitativ forskning der jeg undersøker hvordan lærere og elever opplever entreprenørskap som metode og pedagogisk retning ... -
Pedagogiske posisjoneringer : fire førskolelæreres intensjoner og handlinger i det pedagogiske arbeidet med femåringene i barnehagen – en beskrivende og fortolkende studie
(Master thesis, 2013)Formålet med denne oppgaven har vært å søke nye forståelser av fire førskolelæreres posisjoneringer i det pedagogiske arbeidet med femåringene i barnehagen. Med utgangspunkt i det jeg fremlegger som debatten rundt barnehagens ... -
Personalkvalitet i barnehagen - Fokusgruppeintervju av styrere
(Master thesis, 2015)I have interviewed day care centre managers about their views of staff quality. My aim is to investigate how managers perceive the impact staff has on the quality of work with children and parents in day care centres. I ... -
Personalutvikling ved bruk av interne ressurser. Hvordan intern opplæring kan integreres i arbeidsdagen i en hotellavdeling slik at det gjennom læring skapes en kontinuerlig serviceutvikling
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Målet med denne masteroppgaven er å utforme en skisse som hoteller kan bruke ved ønske om å implementere interne opplæringstiltak i de ansattes arbeidshverdag for å forsterke utviklingen av bedriftens service. Det har vært ... -
Personlig livssyn i konflikt med undervisning om evolusjonsteori?
(Master thesis, 2018)Undervisning om evolusjon er, om en leser i litteraturen og ser til land som USA, et emne som for mange kan oppleves kontroversielt å undervise om. Debatten handler ofte om det å inkludere religiøse perspektiver som ... -
Personlige utfordringer i samtale med barn
(Master thesis, 2015)This is a paper where the focus of the research has changed along the way, and there has therefore been conducted two methods of data gathering. A total of four philosophically inspired conversations with children, and ... -
A perspective of the municipal-school teacher’s experience and constraints associated with teaching low performing students, in the city of Valparaiso, Chile. -A qualitative study with an ethnographic aspect
(Master thesis, 2020)This study contributes to qualitative research by exploring the situation of teaching vulnerable students in Valparaiso, Chile. The approach of the study recognises the interconnections between the various ecological levels ... -
Perspectives on digital technology in education from the pupils’ point of view. Pupils’ perception of their teachers’ digital competence, and the possibilities and challenges they perceive using digital technology while learning
(Master thesis, 2022)Introduction: The use of digital tools and software in schools has increased dramatically since the turn of the century. Norway has one of the world’s highest numbers of digital devices per pupil in schools, and Norwegian ... -
Perspektiver på andre verdenskrig i norske og svenske lærebøker: En komparativ studie av narrativene i fire læreverk i Norge og Sverige
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg historien om den andre verdenskrig i norske og svenske lærebøker. Den andre verdenskrig som historisk hendelse, er et viktig tema å undervise om i både norsk og svensk skole. Temaet ... -
Picturebooks as a mediating tool for language learning
(Master thesis, 2023)This thesis is based on a case study, with participants from a 7th grade English class. The English picturebook, The Lorax by Dr. Suess was used as the main learning material, and source for the activities. The study aims ... -
Planlegging og gjennomføring av uteskole med planleggingsverktøy: En tematisk analyse
(Master thesis, 2023)Uteskole er stadig et mer aktuelt tema, og innehar en større rolle i den norske skolen. Selv om det ikke nevnes spesifikt i læreplan er temaet tett knyttet til det økte fokuset på utforskende arbeidsoppgaver og dybdelæring ... -
Plikten til å gripe inn når en kollega krenker et barn
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven dreier seg om barnehagelæreres forståelse av begrepet krenkelse og plikten til å gripe inn når en kollega krenker et barn. Bakgrunnen for valg av problemstilling er endringer i barnehageloven som trer ... -
Podcasts for education: Can podcasts give girls at risk of dropping out of school in India the flexibility to continue their education?
(Master thesis, 2023)This design thesis explores the intersection of education, technology, and social justice with a focus on improving the educational opportunities for girls in secondary schools in India. Motivated by the persistent challenges ... -
Politisk deltakelse i demokrati: En analyse av lærebøkene i samfunnskunnskap for ungdomstrinnet utgitt av Aschehoug, Cappelen Damm og Gyldendal for M87, L97 og LK06
(Master thesis, 2016-05)Temaet i denne masteroppgaven er hvordan politisk deltakelse i demokratiet behandles i lærebøker i samfunnskunnskap for ungdomsskolen. Jeg analyserer lærebøkene til Aschehoug, Cappelen Damm og Gyldendal for læreplanene av ...