Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 680-699 av 1244
-
Lekende læring i begynneropplæringen: En kvalitativ studie om lekens bidrag til elevenes skriving
(Master thesis, 2023)Lek har alltid vært en del av skolen. Det har likevel vært ulik grad av hvor mye begrepet lek har blitt inkludert i læreplanen. Om vi ser på dagens kunnskapsløfte, er leken mer sentral enn den var i LK 06. Vi har derfor ... -
Lekende tilnærming i matematikkundervisningen på førstetrinn
(Master thesis, 2023)Lekens plass i skolen, særlig i førsteklasse, har lenge vært diskutert, sammen med utfordringene med å få til å inkludere lek i alle de faglige målene som må på plass. Erfaringene og kunnskapen skolestarterne tar med seg ... -
Lekens plass i begynneropplæringen: en analyse av lærerveiledninger i norsk og matematikk for de yngste elevene
(Master thesis, 2021)Gjennom en kvalitativ, teoridrevet innholdsanalyse har jeg forsøkt å svare på problemstillingen: På hvilke måter tilrettelegger lærerveiledningene for lekpregete aktiviteter i norsk og matematikk for de yngste elevene? ... -
Lesbiske mødres fortellinger fra barnehagen-er.
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven setter søkelys på betydninger av profesjonsutøveres arbeid når det gjelder å møte ulike familier i barnehager i Norge i dag. Fokuset er avgrenset til å handle om familier der foreldrene er av samme ... -
Leseferdigheter - utvikling og vurdering
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Det har i den senere tid vært et økende fokus på vurdering i norsk skole. Vurdering for læring og tilpasset opplæring er nasjonale føringer man som skoleeier og lærer forplikter å forholde seg til. Mitt prosjekt tar for ... -
Lesekurs på ungdomsskolen – økt lesekompetanse med lesekurs på 10.trinn?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke om elever som strever med leseforståelse og leseflyt kan ha effekt av et intensivt lesekurs. I tillegg har jeg undersøkt hvordan et lesekurs kan påvirke motivasjonen og ... -
Lesing mellom linjene: En undersøkelse av hvordan lærebøker i norskfaget legger til rette for fiksjonsforståelse og tolkningskompetanse gjennom utforming av oppgaver knyttet til novelletekster
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg oppgavekulturen i norsklærebøker på ungdomsskolen fra tre ulike forlag. Formålet er å undersøke hvorvidt oppgaver knyttet til skjønnlitterære tekster kan bidra til å fremme fiksjonsforståelse ... -
Lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvorfor er det ikke bare norsklærerens jobb å utvikle leseferdigheter?
(Master thesis, 2018)I 2006 ble Kunnskapsløftet innført, og det nye ved denne reformen var et økt fokus på de grunnleggende ferdighetene innen lesing, skriving, regning og digital kompetanse. I tillegg ble den beskrevet som en literacyreform ... -
Lesninger av danning i barnehagen : en undersøkelse av barns subjektivitetsprosesser med diffraksjon og territorier som analysemetode
(Master thesis, 2012)In this study, different theoretical approaches are used to explore their potential analytical possibilities when bildung is the topic. The study is based on the new object clause which introduces the concept of bildung. ... -
Lesson Study som metode for å videreutvikle profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) i skolen
(Master thesis, 2019)Formålet med studien er å drøfte hvordan man kan legge til rette for utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse i skolen. Helt konkret er problemstillingen for denne undersøkelsen: Hvordan fungerer Lesson Study som ... -
Levd didaktikk: å utforme en barnehagehverdag for ansatte og barn
(Master thesis, 2021)Quality in staff-child interactions and relations constitutes an important part of Early Childhood Education and Care (ECEC) (Kunnskapsdepartementet, 2017). While this is widely agreed upon, working with children in an ... -
LHBTIQ+ i norskfagets lærebøker En undersøkelse av kjønns- og seksualitetsmangfold i norskbøkenes litteraturutvalg
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan LHBTIQ+ blir representert i det skjønnlitterære utvalget i norsklærebøker for ungdomstrinnet. Jeg har fokusert på hvordan LHBTIQ+ blir inkludert og fremstilt i tekstkorpuset, i tillegg ... -
Likestilling er jo på mange måter litt utdatert: En kvalitativ studie av læreres forståelse av likestilling mellom jenter og gutter i kroppsøvingsfaget
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å belyse et utvalg læreres forståelse av likestilling mellom kjønn i kroppsøvingsfaget. Hovedfokuset vil være hvordan lærerne tolker og ivaretar læreplanens likestillingsideologi i praksis, ... -
Litteratur som hendelse. En teoretisk- analytisk undersøkelse av skjønnlitterære hendelser i barnehagen
(Master thesis, 2021)Den foreliggende masteroppgaven utforsker hvordan litteraturen kan sette i gang hendelser i møte mellom barn og skjønnlitterære tekster i barnehagen. For å undersøke dette har jeg tatt i bruk teorier om performativitet som ... -
Litteraturbasert undervisning i en flerkulturell skole : utfordringer og muligheter
(Master thesis, 2009)I denne avhandlingen undersøker jeg hvordan lærerne i tre fjerdeklasser på en flerkulturell barneskole arbeider med litteraturbasert undervisning. Avhandlingen er en del av det forskningsbaserte skoleutviklingsprosjektet ... -
Litteraturens kraft - En kvalitativ studie av tre lærerutdanneres oppfatninger om hvordan lesing kan sette langvarige spor
(Master thesis, 2023)Tema for denne undersøkelsen er hvilke muligheter som ligger i lesing av skjønnlitteratur, samt hvilke utfordringer lesing og litteraturdidaktikk står ovenfor. Jeg intervjuer et utvalg på tre lærerutdannere for å få innsikt ... -
Livslang læring i fagskolen: En kvalitativ studie.
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Livslang læring omtales stadig oftere i utdannings-og arbeidslivssammenheng, og raske endringer i samfunns-og arbeidsliv medfører nye kompetansebehov og evne til omstilling. Fagskolene skal bidra til kompetanseutvikling ... -
Livsmestring i matematikk gjennom et tverrfaglig undervisningsopplegg på ungdomstrinnet - En kvalitativ stuide av tre lærers erfaring og av matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Det er snart tre år siden LK20 trådte i kraft. Med den ble temaet folkehelse og livsmestring introdusert som et av tre tverrfaglige temaer fordi det tar for seg kompetanse som vil være viktig i tiden vi lever i, og vil ... -
Livsmestring i matematikk gjennom et tverrfaglig undervisningsopplegg på ungdomstrinnet: En kvalitativ stuide av tre lærers erfaring og av matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)It’s been almost three years since the Norwegian School system implemented a new curriculum called LK20. With it, the topic of public health and life skills was introduced as one of three interdisciplinary topics because ... -
Livsmestring og dagens unge fra Generasjon Z: En kvalitativ undersøkelse av de unges forståelse av livsmestring, og hvordan de relaterer dette til sine livsmuligheter i det individualiserte samfunnet
(Master thesis, 2022)Livsmestring er et relativt nytt begrep i skolen. Begrepet ble introdusert av det som er kjent som Ludvigsen-utvalget, gjennom deres utarbeidelse av Fagfornyelsen av Kunnskapsløftet. Regjeringen oppnevnte dette utvalget ...