Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 385-404 av 1244
-
Fra student til lærer: Musikklæreres syn på faget og deres overgang fra utdanningen til yrket
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne avhandlingen stammer fra en opplevelse av at den utøvende biten av musikkfaget får mest fokus i skolen. I tidligere forskning kommer det frem at nyutdannede lærere mener at det å spille musikk er det ... -
Fra YFF som læringsarena til relevant yrkesutdanning
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Med innføring av Kunnskapsløftet 2006, ble faget Prosjekt til fordypning PTF, nå yrkesfaglig fordypning lansert i videregående opplæring. En viktig grunn for å innføre faget var å gi elevene mulighet til å prøve ut og å ... -
Frafall i læretiden: En kvalitativ studie på faktorer rundt årsaker til heving av lærekontrakt sett fra perspektivene til tidligere lærlinger, lærebedrifter og opplæringskontor
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er et kvalitativt forskningsprosjekt, bestående av elleve semistrukturerte intervju, som ble gjennomført våren 2021. Oppgaven handler om årsaker til slutting i læretiden sett fra perspektivene til ... -
Frå samaritt til fagarbeider: korleis har opplæringa til helsefagarbeidaren endra seg frå 1950 - 2012?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)For å svare på problemstillinga har studiet som hovudsak retta seg imot utvalte kategoriar der eg valte å intervjue åtte damer ifrå ulike tiår Det var to samarittar, ei ifrå 1950 og ei frå 1960. Fem Hjelpepleiarar ifrå ... -
Fremtidige kroppsøvingslæreres forståelse og anvendelse av Folkehelse og Livsmestring i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven i kroppsøving har bakgrunn i det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring som kom inn i læreplanene i den norske skolen i 2020. Folkehelse og Livsmestring handler om å kunne håndtere og ... -
Fridays For Future: Using Social Media in the Mobilization of a Global Social Movement
(Master thesis, 2022)This master’s thesis in International Education and Development contributes to the understanding of how social movements can mobilize globally through digital advocacy. Specifically, it focuses on the youth-led climate ... -
From a closed mind to an open mind through an action research project: how can I improve my practice?
(Master thesis, 2010)Hvordan har jeg forbedret min praksis og lagt tilrette for at mine elever kan forbedre sin praksis. Med fokus på: endringer I holdninger miljø faglige oppgaver Jeg brukte aksjonsforskning fordi dens kjennetegn er forskning ... -
From Christopher Columbus to Evo Morales : indigenous exclusion and inclusion in urban education in El Alto, Bolivia
(Master thesis, 2009)This thesis looks into the educational system in Bolivia, with a main focus on the implementation of intercultural and bilingual education (EIB) in the urban areas. According to the current educational reform from 1994, ... -
From International Plans to National Practice: How are Issues of Inequality Addressed in Education for Sustainable Development in Teacher Training? A case study research on how issues of inequality are addressed through Education for Sustainable Development in teacher training in Botswana, Namibia, and Zimbabwe
(Master thesis, 2021)Sustainable Development Goal (SDG) 4.7 on Education for Sustainable Development (ESD) is an international goal, which needs to be implemented nationally to be achieved. By using theories on globalization and coloniality, ... -
Fysisk aktivitet som tiltak for hevede matematikkprestasjoner – en systematisk oversiktsartikkel
(Master thesis, 2022)Forskning viser at fysisk aktivitet har mange fordeler for individet, som senkede stressnivåer og økt trivsel. Forskning peker også på at dette kan bedre akademiske prestasjoner, og det foreligger en hypotese om at effektene ... -
Følelser som oppstår i rollen som daglig leder i barnehage og hvordan følelsene påvirker rollen. Kvalitativ metode
(Master thesis, 2023)Hensikt: Hensikten med denne masteroppgaven er å presentere og diskutere hvilke følelser som oppstår i rollen som daglig leder i barnehage og hvordan følelsene påvirker rollen. Metode: Semistrukturerte kvalitative ... -
Førskolebarn i samhandling med digitale verktøy : en kvalitativ studie om kommunikasjon og deling av erfaringer mellom førskolebarn i pedagogisk aktivitet med bruk av digitale verktøy
(Master thesis, 2012)Bakgrunnen for forskningen stammer fra eget feltarbeid. I samarbeid med Senter for IKT i utdanningen fikk jeg mulighet til å utvikle ti pedagogiske opplegg med bruk av digitale verktøy. I løpet av gjennomføringen av ... -
Gender norms of employability; a case study of females' technical and vocational education in Multan and Bahawalpur, South Punjab, Pakistan
(Master thesis, 2021)This report focuses on gender dimensions, in the context of Technical and Vocational Education and Training (TVET) in Multan and Bahawalpur in South Punjab, Pakistan. Gender among TVET to employability is an essential ... -
Gender Perspectives in Hinduism: Contemporary Practices in the Community School of Miklajung Rural Municipality, Nepal
(Master thesis, 2020)Gender discrimination issue is one of the major topics of discussion in the Hindu community of Nepal. The old culture of Hinduism regarding gender discrimination among schoolgirls has gained attention for researchers over ... -
Gender Stereotypes: Written in Plain Sight: A Quantitative and Qualitative Textbook Study
(Master thesis, 2023)Gender equality is a value that has been fought for over several decades, and although significant progress has been made, it is still a challenge that society strives to fully achieve. An imbalance between genders exists ... -
Generalist eller spesialist? Hvordan faglige normer praktiseres i CNC-maskineringsfaget
(MAYP; 2020, Master thesis, 2020)Bakgrunnen for denne studien er at jeg i mitt arbeid i industrien, som fagansvarlig og som yrkesfaglærer har sett at kompetansemålene i læreplanen for CNC-maskineringsfaget kan føre til en usikkerhet om hvilket innhold ... -
Genetikkens implikasjoner for skoleforskning og lærerhverdag: en litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Jeg undersøker i denne oppgaven litteratur innen intelligensforskning og atferdsgenetikk, og knytter disse forskningsfeltenes implikasjoner for elevforutsetninger opp mot utdanningsforskning og lærerpraksis. Gjennom en ... -
«... giddingen handler om at det har noe for seg» - En kvalitativ studie om politisk mestringstro i skolen
(Master thesis, 2021)Skolens demokratiske oppdrag handler om å utvikle aktive og handlingskraftige medborgere som kan delta i det demokratiske samfunnet. Forskning har vist at elevenes politiske mestringstro har stor betydning for ungdommens ... -
«Gjett hva» – et spill som eksponerer minoritetsspråklige elever for norske begreper i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et brettspill for minoritetsspråklige elever, til bruk i begynneropplæringen. Elevene får trening i å bruke språket, og blir eksponert for norske begreper fordelt på de ... -
«God matematikkundervisning for elever med matematikkvansker på ungdomskolen!». En kvalitativ undersøkelse av matematikkvansker på ungdomskolen
(Master thesis, 2022)Elever med matematikkvansker utgjør omtrent 15-20 prosent av elevene (Geary, 2011; Geary, 2017). Dette er et stort antall elever og med denne prosentandelen vil det være elever med matematikkvansker i de fleste norske ...