Browsing LUI - Masteroppgaver by Title
Now showing items 106-125 of 1245
-
«Da følte jeg sånn, oi, kommer jeg til å greie det?» En kvalitativ studie om self efficacy i matematikkundervisning på femte trinn
(Master thesis, 2022)The belief in having what it takes to master the discipline demanded by a challenge is called self-efficacy. The level and strength of self-efficacy seems to vary greatly in the population. Many people seem to have an idea ... -
Dagsaktuelle nyheter som lærestoff i samfunnsfag - En kvalitativ studie som tar for seg lærerperspektivet
(Master thesis, 2022)Denne masterstudien handler om hvilke utfordringer og muligheter samfunnsfaglærere erfarer med å benytte dagsaktuelle nyheter som lærestoff i henhold til læreplanens mål om å utdanne elever som kritiske, demokratiske ... -
Dannelse blant kroppsøvingslærerstudenter - En tversnittstudie av kroppsøvingslærerstudenters dannelse.
(Master thesis, 2018)Problemstilling: «Hvor viktig er dannelse for kroppsøvingslærerstudenter ved en av Norges største høyskoler?». Her er jeg både interessert i å undersøke hvordan dannelsen ser ut til å gjøre seg gjeldende for studentene ... -
Dannelse i kroppsøvingsfaget - En kvalitativ studie av syv kroppsøvingslæreres forståelse og praktisering av dannelse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2021)Temaet i denne masteroppgaven er dannelse i kroppsøvingsfaget. Der hensikten ved denne studien er å undersøke hvordan nyutdannede kroppsøvingslærere forstår dannelse i Læreplanverket og læreplan i kroppsøving. Samt hvordan ... -
Danning i kroppsøving. En studie av hvordan danningsbegrepet har blitt fremstilt i norske styringsdokumenter i tidsperioden 1939-2020, og blir i dag forstått av fire kroppsøvingslærere
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven blir det utforsket hvordan danningsbegrepet er blitt fremstilt i norske styringsdokumenter mellom 1939-2020, og hvordan det blir forstått av fire kroppsøvingslærere. For gjennomføringen av dette, ... -
Danning i religions- og livssynsfaget – en hermeneutisk grunnlagsdrøfting
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har formålet vært å undersøke hvordan, og på hvilken måte religions- og livssynsundervisningen kan bidra til danning i skolen. En slik undersøkelse vil alltid potensielt være aktuelt, men i forbindelse ... -
Danning i utendørs svømme- og livredningsundervisning i skolen - En kvalitativ studie av seks kroppsøvingslæreres forståelse og praksis av utendørs svømme- og livredningsopplæring
(Master thesis, 2023)Svømme- og livredning er et sjeldent innhold i kroppsøvingsfaget, og som introdusert i fagfornyelsen skal undervisningen også foregå utendørs. Eksisterende forskning viser til et tydelig kunnskapshull angående lite praksis, ... -
Dans - i samspill med omgivelsene: Et aksjonsforskningsprosjekt om didaktisk tilrettelegging av undervisningspraksis i scenisk dans
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvordan vi kan legge til rette for bevisstgjøring av observasjon, og demokratiske prosesser i sceniske dansefag i videregående opplæring. Vi har undersøkt hvordan elevene bruker observasjon ... -
Dans - i samspill med omgivelsene: Et aksjonsforskningsprosjekt om didaktisk tilrettelegging av undervisningspraksis i scenisk dans
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvordan vi kan legge til rette for bevisstgjøring av observasjon, og demokratiske prosesser i sceniske dansefag i videregående opplæring. Vi har undersøkt hvordan elevene bruker observasjon ... -
Dans i Kroppsøving. En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere sine tanker og erfaringer om dans som aktivitet i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å studere kroppsøvingslærere i ungdomsskolen sine tanker og erfaringer med dans som aktivitet i kroppsøvingsfaget. Bakgrunnen for dette er min egen interesse for dans, samt den ... -
De yngste barnas medvirkning i barnehagens hverdagsliv
(Master thesis, 2006)This thesis is a study of children’s participation in their everyday life in a Norwegian kindergarten. The focus is on the youngest children in a Norwegian kindergarten, the children aged from one to three years. My ... -
Decolonisation of Education: Rethinking Higher Education Curricula and Pedagogy in Ghana
(Master thesis, 2023)This research examines the decolonization of education in Ghana's higher education system. Using a systematic literature review approach, the study analyses the remnant colonial practices actively employed in Ghana's higher ... -
Deep Learning - Deep Waters? A Study of Deep Learning in the Norwegian Middle School
(Master thesis, 2021)This thesis explores the term deep learning and its position in the Norwegian school. The term was introduced in the renewal of the curriculum in 2020 and is now a part of teachers’ classroom practice. The purpose of the ... -
«Del det du har og bruk det du får» En kvalitativ undersøkelse om bruk av nettbrett i vurdering for læring
(Master thesis, 2016)Formålet med denne undersøkelsen har vært å få fram kunnskap om hvordan nettbrett blir brukt i vurdering for læring på ungdomstrinnet. Fokuset i oppgaven har vært å se på hvordan nettbrett blir brukt i vurdering for læring ... -
Deltakelse og Dynamikker - Hvordan identitet, posisjonering og agency påvirker jenters deltakelse i helkalssesamtaler i matematikk
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette masterprosjektet, er å undersøke hvilke kjønnsforskjeller som kommer til syne i helklassesamtale i matematikk, og hvordan eventuelle forskjeller kan belyses. Vi vil kaste lys over noe vi mener er et ... -
Democracy and Schools in Southern Sudan : A Study of the Role of Primary Schools in Promoting Democracy
(Master thesis, 2011)Most democratic societies expect their schools to play an important role in helping citizens to develop a set of attitudes, values, beliefs and knowledge that are conducive to the maintenance of democratic institutions. ... -
Demokrati og medborgerskap - En kvalitativ innholdsanalyse av demokrati- og medborgerskapssynet i norsk og svensk læreplan
(Master thesis, 2021)Utdanning for demokratisk medborgerskap blir stadig viktigere i en globalisert verden, og skolen har et særskilt oppdrag i å utdanne elever til å bli demokratiske medborgere som samfunnet har behov for. Denne oppgaven ... -
Demokrati og medborgerskap i norsk og dansk læreplan - En kvalitativ innholdsanalyse av demokratisyn og medborgeridealer
(Master thesis, 2021)Utdanning til demokratisk medborgerskap er en viktig oppgave for skolen både i Danmark og Norge. Spesielt har samfunnsfaget en sentral rolle i å forberede elevene for deltakelse i utviklingen av samfunnet. Men hva slags ... -
Demokratisk danning og sosial ulikhet – en kvalitativ studie om demokratisk danning i skolen
(Master thesis, 2020)Skolens demokratiske oppdrag innebærer å utvikle handlekraftige aktører som både kan og vil ta del i demokratiet. På tross av at den ikke står alene i oppgaven om å danne demokratiske medborgere, så har skolen en viktig ... -
Demokratiske verdier i barnehagen : pedagogiske idéer i en tekst- og dokumentanalyse
(Master thesis, 2011)I denne masteroppgaven søkes den pedagogiske tenknings relevans for å fremme barns demokratiske verdier i den norske barnehagen. De aktuelle demokratiske verdiene er medvirkning, omsorg, respekt og ansvar. Dette problemfokus ...