Browsing LUI - Masteroppgaver by Title
Now showing items 840-859 of 1244
-
”Nå sitter vi og motsier oss selv" - Reproduksjon av skolepolitiske diskurser i matematikklæreres refleksjoner rundt undervisningspraksis : en diskursanalyse av matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis i lys av en flerfoldig skolepolitisk diskursorden
(Master thesis, 2013)I denne teksten presenterer jeg en undersøkelse av hvordan skolepolitiske diskurser reproduseres og omformes i matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis. Dette gjøres med en sosialkonstruksjonistisk ... -
«Når felles forståelse utfordres» En kvalitativ intervjustudie om hvordan lærere og PP- rådgivere erfarer tverrfaglig samarbeid
(Master thesis, 2023)Denne studien har som formål å undersøke hvordan lærere og PP-rådgivere erfarer tverrfaglig samarbeid. Det er en sentral målsetting for både politiske og fagpolitiske myndigheter i skolesektoren å gi et helhetlig ... -
Når glede blir et ideal - En studie av programmet Grønne tanker – glade barn og barneboken Sint og glad i barnehagen
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgavens sentrale tema er en undersøkelse av programmet Grønne tanker glade barn. Dette er en materialpakke som kan brukes som en av barnehagens metoder for å stimulere barns tanke- og følelsesbevissthet. ... -
Når samarbeidet foregår på Facebook: En kvalitativ undersøkelse av skoleungdoms bruk av Facebook som samarbeidsverktøy
(Master thesis, 2013)Formålet med denne undersøkelsen har vært å få innsikt i hvorvidt Facebook kan brukes som et samarbeidsverktøy for gruppesamarbeid blant elever i videregående skole innefor det fagområdet jeg omtaler som samfunnsfagene. I ... -
«Nei! Isbjørnen lever fortsatt!» En kvalitativ studie om kritisk tenkning gjennom bruk av bildebøker
(Master thesis, 2021)Denne studien handler om hvordan man kan bruke bildebøker i arbeidet med å utvikle elevenes evne til å tenke kritisk i begynneropplæringen. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan kan man utvikle elevenes evne til ... -
"Nei, det kan nok hende at jeg ikke tenker nok på det..." - om demokrati, medborgerskap og mangfold
(Master thesis, 2021)Demokratiteori beskriver hvilke intensjoner som bør ligge til grunn og formålet med demokrati- og medborgerskapsundervisning. Likevel er det ikke entydig hvordan denne undervisningen skal se ut i skolen. I denne masteroppgaven ... -
Nettbrett i arbeidet med underveisvurdering i lese- og skriveopplæringen for de yngste elevene
(Master thesis, 2021)Temaet i denne studien er bruken av nettbrett i arbeidet med underveisvurdering i lese- og skriveopplæringen i begynneropplæringen - et område det enda finnes lite forskning på. Formålet med prosjektet har vært å undersøke ... -
Nettbrett og lærer-i-rolle som ressurs i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)I denne studien blir det undersøkt hvordan nettbrett og lærer-i-rolle kan inngå som ressurs i kreativ og multimodal tekstskaping. For å besvare min problemstilling tok jeg i bruk en kasusstudie inspirert av pedagogisk ... -
Nettmobbing blant gutter og jenter - Et innblikk i gutters og jenters forhold til nettmobbing og nettvett
(Master thesis, 2016)Med problemstillingen ”Nettmobbing og kjønn- En undersøkelse om gutters og jenters forhold til nettmobbing og nettvett” søker jeg å finne svar på om jenter og gutter opplever nettmobbing forskjellig? Er det noen forskjell ... -
Nettstudenten som strategisk lærende
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Masteroppgaven Nettstudenten som strategisk lærende er en studie av hva som kjennetegner læringsprosessen til studenter som følger nettstøttede utdanningsløp. Nettstudentene følger et fleksibelt utdanningsopplegg der mye ... -
«Nettvett betyr at man har vett på nett» En kvalitativ undersøkelse om elevers opplevelser, oppfatninger og ønsker rundt undervisning i digital dømmekraft på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvordan skolen kan skape en lærerik og motiverende undervisning om digital dømmekraft fra elevenes perspektiv, mer spesifikt hvilke metoder og temaer som utpeker seg som viktige. Jeg ser ... -
Nivådeling og matematisk selvoppfatning: en analyse av åtte faglig svake elever og deres syn på nivådifferensiering i matematikk En studie om elevers syn på nivådifferensiering
(Master thesis, 2018)”Nivådeling og matematisk selvoppfatning: en analyse av åtte faglig svake elever og deres syn på nivådifferensiering i matematikk” er en kvalitativ studie av åtte elever på 6. Trinn og deres syn på nivådifferensiering. ... -
"Noe man skal sitte igjen med" - En kvalitativ studie av elevers samtaler om fiksjonstekster i norskfaget
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en studie av hvordan elever på vg1 uttrykker sin litterære kompetanse i litterære gruppesamtaler. Elevene diskuterer to fiktive tekster i ulike sjangre: et dikt og en novelle. Jeg valgte disse to ... -
«Noen ganger er de litt bråkete» - En kvalitativ studie om svært aktive elevers opplevelse av egen skolelivskvalitet
(Master thesis, 2020)Bakgrunn for valg av tema: Det er lett å høre dem som skriker. De svært aktive barna har gjennom min oppvekst og lærerkarriere fanget min interesse. Spørsmålet om hva som gjør at de er så aktive, og hvordan det må oppleves ... -
«Noe» med de yngste - En undersøkelse av pedagogisk innhold og planlagte aktiviteter med barn under tre år
(Master thesis, 2017)The aim of this master thesis is to study what planned activities group leaders in kindergartens report to carry out with children under the age of three. Group leaders are qualified ECEC teachers with the pedagogical ... -
«Norsk muntlig eller muntlighet i norsk? En kritisk analyse av hva lærere og elever vektlegger i utformingen av vurderingskriterier»
(Master thesis, 2016)Undersøkelsen tar utgangspunkt i at elever i norsk skole skal medvirke i vurderingen av eget arbeid i alle fag. I undersøkelsen inngår tre klasser på tre ulike ungdomsskoler i Oslo kommune. Et sentralt funn er at elevmedvirkning ... -
«Norsk nok?» En kvalitativ studie basert på fem pedagogiske lederes forståelser av integrering, kulturelt mangfold og norskhet i lys av identitetsutvikling og medborgerskap
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven er pedagogers forståelser av begrepene integrering, kulturelt mangfold og norskhet. Fokuset ligger ̊på pedagogenes virkelighetsforståelser i form av subjektive sannheter og - forestillinger. ... -
Norske elektroelever i Tyskland - personlig vekst og motivasjon: En kvantativ studie av internasjonalt samarbeid mellom Askøy videregående skole og Andreas Gordon Schole for Vg2 elektroelever
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Tysklandsklassen er en klasse med utvalgte elever som tar deler av Vg2 Elektro i Tyskland. Vi har hatt gode resultater over mange år og opplever lite fravær på elevene. Bedriftene i Norge har stor interesse for å ansette ... -
Norske elever på 5. og 6. trinn sin forståelse av likhetstegnet
(Master thesis, 2022)Algebra er for mange enten noe man føler man mestrer, eller ikke. Undersøkelser har i den siste tiden vist at Norge ikke skårer særlig bra når det kommer til algebra. Forskning har vist at det å ha en god forståelse for ... -
Norske jøder som nasjonal minoritet i historieundervisning – En studie basert på intervjuer med lærere på videregående skole
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven setter fokus på hvordan norske jøder, som en av de fem nasjonale minoritetene, tematiseres i historieundervisning på videregående skole. Hva er det som kjennetegner undervisningen om jødene? Inkluderes ...