Browsing LUI - Masteroppgaver by Title
Now showing items 166-185 of 1244
-
Developing my practical ability in facilitating learning while instructors of NPAYVTC in learning groups as a facilitator
(Master thesis, 2010)The theme of the study is developing a deeper understanding about learning and how to facilitate learning processes of my students, through experiential learning. This theme led me to the problem statement that guided the ... -
Developing productive vocabulary in English – Strategies and activities some English teachers employ to ensure the development of productive vocabulary in lower secondary schools
(Master thesis, 2022)This research study sought to get a deep understanding of how second language vocabulary is acquired, and why explicit vocabulary instruction is important for overall attainment of word knowledge depth in a L2. To achieve ... -
Developing teaching aids to improve the training delivery skills of vocational student teachers
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)A good teacher is measured by the ability to use multiple teaching methods and mediums to convey the same information. Development of teaching aids gives the teacher the opportunity to prepare good content, set appropriate ... -
Diagnostisk undervisning i brøk på 9. trinn
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke misoppfatninger knyttet til brøk som kan forekomme på 9. trinn, og hvordan en diagnostisk prøve om brøk kan brukes i undervisningen. 98 elever på 9.trinn utførte en ... -
Dialog og refleksjon i et praksisfellesskap: forbedring av egen yrkespraksis som kontaktlærer
(Master thesis, 2010)Dette masterarbeidet er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt. Problemstillingen har vært hvordan forbedre egen yrkespraksis som kontaktlærer, samtidig som jeg legger til rette for refleksjon slik at sykepleiestudentene ... -
Didaktiske valg i valgfag programmering
(MAIKT;2019, Master thesis, 2019)Målet med denne forskningen er å studere hvilke didaktiske valg lærere gjør i faget valgfag programmering, og hvorfor de velger som de gjør. Forskningsspørsmålet er: Hvilke didaktiske valg tar lærere med formell og ... -
Differentiated Instruction in the English Classroom: Teachers´ and pupils´ understanding and practice of differentiated instruction and its implementation in the English classroom
(Master thesis, 2020)This master thesis (MA) examines the role of differentiation in the English classroom. Specifically, the main aims of this MA thesis is to analyse how the concept of differentiated instruction is understood and practiced ... -
Digital fjernundervisning i begynneropplæring - En kasusstudie av én 1.trinnslærers praksis i løpet av de tre første nedstengte ukene med fjernundervisning i en nødssituasjon
(Master thesis, 2022)I mars 2020 besluttet regjeringen å stenge alle grunnskoler som en del av tiltakene som ble iverksatt for å begrense og hindre spredningen av COVID-19. Klasseromsundervisningen ble nærmest over natten byttet ut med digital ... -
Digital kildekritikk i samfunnsfag: En kvalitativ studie fra et lærers perspektiv
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å undersøke på hvilken måte lærere på mellomtrinnet inkluderer digital kildekritikk i samfunnsfagundervisningen. Jeg har undersøkt deres holdninger og forkunnskaper knyttet til digital ... -
Digital kildekritikk på mellomtrinnet - en kvalitativ studie fra lærerens perspektiv
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere på mellomtrinnet underviser om kildebevissthet og kritisk mediebruk. Jeg har undersøkt deres kunnskap knyttet til kildekritikk, samt hvilke didaktiske valg de ... -
Digital kompetanse i montessoripedagogikken
(Master thesis, 2022)Digital kompetanse i montessoripedagogikken er et tema det finnes svært lite forskning rundt. I den offentlige skolen legges det føringer for arbeid med digitale ferdigheter gjennom Læreplan for kunnskapsløftet 2020 og ... -
Digital kompetanse i skolen - Fra plan til digital praksis
(Master thesis, 2015)Studien tar for seg skolers tilrettelegging for digital praksis. Områder som blir problematisert- og studert i denne sammenheng er; skolers strategiske planarbeid for digital praksis ivaretakelse av lærerene digitale ... -
Digital kompetanse i yrkesfagene: i hvilken grad gir bruk av digitale verktøy i undervisningen yrkesrettet kompetanse?
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Oppgaven handler om digital kompetanse i yrkesfagene, og i hvilken grad opplæringen gir yrkesrettet digital kompetanse. Oppgaven viser resultatene fra en undersøkelse hvor resultatet av undervisning i digitale verktøy i ... -
Digital kunnskapsdeling i bedrifter. Erfaringer fra en pandemi - Gruppetenkning og artikulasjonsarbeid
(Master thesis, 2022)Forskningsfeltet CSCL (computer supported collaborative learning) ser på samhandling og læring gjennom digitale plattformer. Arbeidsplasser må legge til rette for at de digitale plattformene støtter opp og bidrar til at ... -
Digital læringsressurs -et bidrag til a styrke matematikkopplæring?
(Master thesis, 2014)Resultatene fra PISA 2012 viste at en god del norske elever føler seg hjelpeløse når de jobber med matematikkoppgaver og er stressede når de gjør matematikklekser (Jensen & Nortvedt, 2013). Andre studier har vist at elevenes ... -
Digital læringsressurs som inngang i arbeid med kritisk tenkning - En kvalitativ studie om hvordan to lærere tar i bruk den samme digitale læringsressursen i undervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan to lærere på ungdomstrinnet anvender undervisningsopplegget “Ikke alt på TikTok er sant” fra nettsiden tenk.faktisk.no i arbeidet med kritisk tenkning. Først og fremst baserer denne ... -
«Digital mangfoldighet i matematikkundervisningen: Grunnskolelæreres perspektiv på bruk av digitale ressurser for minoritetsspråklige elever»
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke grunnskolelæreres betraktninger rundt hvordan de benytter digitale ressurser i matematikkundervisning av minoritetsspråklige elever. For å undersøke grunnskolelæreres ... -
Digital modenhet i barneskolen? En kvantitativ spørreundersøkelse om skolens digitale modenhet, med fokus på infrastruktur, utstyr, kompetanse, ledelse, planer, skolekultur og IKT-visjon
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har fokus på digital modenhet i skolen, og oppgavens utgangspunkt er problemstillingen: Hvordan tilrettelegges det for digital modenhet i barneskolen? Gjennom belysning av følgende temaer: infrastruktur ... -
Digital praksis og kompetanseutvikling i barnehagen
(Master thesis, 2023)Den digitale utviklingen i samfunnet går fort framover. For de ansatte i barnehagen kan det være utfordrende å henge med, og ta de rette faglige pedagogiske valg i hverdagen. Denne oppgaven ser på den profesjonsfaglig ... -
Digital produksjon i klasserom med 1:1-dekning av iPad - Tradisjonell matematikkundervisning i ny innpakning eller innovativ pedagogikk?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker bruken av iPad til «digital produksjon» i matematikkundervisning på småskoletrinnet. Analysen er empiridrevet. Som metodologi benyttes Corbin og Strauss (2015) balanserte tilnærming til ...