Browsing LUI - Masteroppgaver by Title
Now showing items 1184-1203 of 1244
-
Vocational pedagogy approaches for the improvement of teaching and learning in formal vocational education in Uganda: a case study at Kyambogo University
(MAYP;2011, Master thesis, 2011)The purpose of the project was to experiment the vocational pedagogy approaches of teaching and learning vocational disciplines on technical teacher trainees, with a target of enticing them to later adopt these approaches ... -
Voksne minoritetsspråklige : lesing og skriving i et livslangt løp
(Master thesis, 2011)The focus and topic for this master thesis is aimed at exploring the challenges that adults who enter Norway as illiterates, meet when learning to read and write in a second language. The project also sets out to examine ... -
Volleyball i skolen. En kvalitativ undersøkelse av hvordan kroppsøvingslærere gjennomfører volleyball i kroppsøvingsundervisningen og hvorfor de gjør det.
(Master thesis, 2018)Bakgrunnen for denne oppgaven er min interesse for tekniske ferdigheter ved idretter og da spesielt volleyball. Dette er en idrett jeg selv driver med og den stiller krav til høy teknisk utførelse. Kroppsøvingsfaget har ... -
The vulnerability of the girls to HIV/AIDS in conflicts : examining factors that increase girls vulnerability to HIV/AIDS in Darfur conflict - South Darfur
(Master thesis, 2011)Sudan region of Darfur has been experiencing an internal war which has caused hundreds of thousands of deaths and displaced millions of the civilian population. The purpose of this study is to examine factors that increase ... -
Vurdering - en kilde til mestring: Et aksjonsforskningsprosjekt på VG1-elektrofag
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)En viktig forutsetning for elevenes trivsel og opplevelse av trygghet på skolen, er at de opplever mestring. For at elevene skal kunne oppleve mestring, er en viktig faktor at utfordringene er tilpasset deres kunnskaps- ... -
Vurdering av elevers læring gjennom utforskende arbeidsmåter - En kvalitativ studie av et utvalg læreres tanker om hva elever kan lære gjennom utforskende arbeidsmåter, og hvordan denne læringen vurderes
(Master thesis, 2023)Utforskning er noe som har fått en sentral plass i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. I fagplanene for 1. – 10. trinn er verbet «utforske» det verbet som nevnes flest ganger. I Læreplanen for naturfag står det at ... -
Vurdering av muntlige eksamensprestasjoner i høyere utdanning: En studie av interbedømmer reliabilitet ved eksamen i etterforskning på Politihøgskolen
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)I dette prosjektet undersøker jeg hvordan interne sensorer i emnet Etterforskning ved Politihøgskolen vurderer muntlige eksamensprestasjoner. Emnet utgjør 18 studiepoeng og består av fem fag. Kunnskap om hvordan vi vurderer ... -
Vurdering av praktisk arbeid som bidrag til læring og for å forstå et yrke. Et pedagogisk utviklingsarbeid gjennomført med programfaglærere på helse- og oppvekstfag, Vg2 barn- og ungdom og praksisveiledere i bedrift.
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Vurdering i Yrkesfaglig fordypning (YFF) for elever på helse- og oppvekstfag, Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget har utfordringer knyttet til organisering av undervisning i arbeidspraksis. Det er i dag ikke et systematisk ... -
Vurdering av yrkeskompetanse i yrkesfaglig fordypning (YFF)
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven omhandler et aksjonsforskningsprosjekt som har hatt til hensikt å videreutvikle et skjema for tilbakemeldinger med sikte på økt kvalitet slik at det kan brukes i sluttvurdering i yrkesfaglig ... -
«Vurdering i kroppsøving, uklart eller vanskeleg?» Ein kvalitativ studie om kroppsøvingslærarar sine erfaringar med vurdering i kroppsøving i vidaregåande skule
(Master thesis, 2023)Dette er ei masteroppgåve innan skuleretta utdanningsvitskap med fordjuping i kroppsøvingsdidaktikk, skrive ved OsloMet - storbyuniversitetet. Formålet med dette prosjektet har vore å studere kroppsøvingslærarar sine ... -
Vurdering i yrkesfaglig fordypning. En kvalitativ undersøkelse av yrkesfaglæreres og praksisveilederes syn på hvordan yrkesfaglig fordypning bør vurderes
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan skole og bedrift bør vurdere elevenes praksis i yrkesfaglig fordypning (YFF). Faget skal bidra til å introdusere elevene for arbeidslivet og gi elevene mulighet til å prøve ut ett ... -
Vurdering – hva kan kjennetegne ulike kompetansenivåer hos yrkesutøvere?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Bakgrunnen for denne studien var min oppfatning om manglende sammenheng mellom elever og lærlingers behov for kompetanse, målet for opplæringen, og hva som vektlegges ved vurdering av kompetansenivå. Problemstilling i ... -
“We just click!” : ICT from preschool children’s perspectives.
(Master thesis, 2009)“We just click! ICT from preschool children‟s perspectives” is the title I chose for this master thesis in Early Childhood Education and Care. The first part of the title “We just click!” is a quote from a child interview ... -
Whose policy is it anyway : a study examining the factors that have influenced the formulation and reform of language-in-education policy (LiEP) in Zambia
(Master thesis, 2012)Four decades after independence, debates on the medium of instruction in Zambian schools still exist. English was adopted as a national language as well as a medium of instruction at independence in 1964. Unique to this ... -
The Windrush Scandal: A Case for Teaching the British Imperial history from the margins in the UK Compulsory Curriculum
(Master thesis, 2023)This research is about the teaching of a specific history from the global South to a specific global North population. It explores the policy approach to including this aspect of history in the core curriculum and the ... -
Women’s access to higher education in Uganda and its impact on economic growth
(Master thesis, 2020)This thesis examines the role of women’s access to higher education for achieving economic growth, based on a study from Kampala, Uganda. Higher education is understood as a tool that can be used to transform society by ... -
Working with Farmers in Upper Nile State, South Sudan for farmers to adopt Multi-cropping practice in Nakdiar and Doleep Payams
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)This Thesis is presenting an action research carried out and conducted in the Republic of South Sudan in 2011. It tried to interrogate and investigate mono-cropping practices by farmers in South Sudan and Upper Nile ... -
Working with teachers and students at secondary school level to enhance better learning of agriculture through project based learning approach: an action research at Nabiswa Secondary school, Uganda
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)This Study is an Action research approach on Project based learning as a development project at Nabiswa secondary school in Uganda, with fellow teachers and students of Agriculture. It was aimed at improving my practice ... -
Worlds Between the Lines: analyses of diversity in social science textbooks of major international curricula
(Master thesis, 2023)This thesis is about the social science textbooks used at the international schools. The main goal of the research is to analyze country selection for the Case Study section in textbooks. To achieve this goal ten different ... -
«Wow, vi bruker matte hele tiden!» - En studie av elevers oppfatninger om matematikk i yrkesliv og eget liv
(Master thesis, 2018)«Hvorfor må vi lære dette?» er et typisk elevspørsmål i skolen. Dette interesserer meg. Formålet med denne studien ble derfor å undersøke matematikkens bruk og relevans utenfor skolen. Det gjenspeiles i prosjektets ...