Browsing LUI - Masteroppgaver by Subject "Tilpasset opplæring"
Now showing items 1-20 of 31
-
ADHD - om å se innsiden fra utsiden
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Hvordan kan skolen koordinere tilpasset opplæring for yrkesfagelever med ADHD. Temaet i prosjektet er ADHD (attention, deficiet, hyperactivity disorder) og diagnosens vilkår i et stadig mer sosialisert samfunn, der de ... -
At vi utdanner digitale barn, det er det ingen tvil om: En fenomenologisk studie rundt bruken av digitale verktøy i lese- og skriveopplæringen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven tar utgangspunkt i bruken av digitale verktøy i den begynnende lese- og skriveopplæringen. Da bruken av pedagogisk læringsteknologi stadig blir mer utbredt i grunnskoleopplæringen, har denne studien som ... -
Bruk av estetiske læringsprosesser på småskoletrinnet. En kvalitativ studie av et utvalg læreres arbeid med estetiske læringsprosesser på småskoletrinnet
(Master thesis, 2021)Bruk av estetiske læringsprosesser er et aktuelt tema og omtales som en sentral og integrert del av skolens innhold i en rekke offentlige dokumenter. St.meld. nr. 39 (2002–2003) (s. 12) fremhever at «… estetiske læreprosesser ... -
Differentiated Instruction in the English Classroom: Teachers´ and pupils´ understanding and practice of differentiated instruction and its implementation in the English classroom
(Master thesis, 2020)This master thesis (MA) examines the role of differentiation in the English classroom. Specifically, the main aims of this MA thesis is to analyse how the concept of differentiated instruction is understood and practiced ... -
Elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan fire ungdomsskolelærere arbeider med å kartlegge og tilrettelegge for elever i matematikkvansker. På bakgrunn av dette har jeg valgt problemstillingen: Hvordan arbeider ... -
Elever med autismespekterforstyrrelser og deres muligheter til å utvikle livsmestringskompetanser – En litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Denne studien er en litteraturstudie med formål å undersøke innføringen av begrepet livsmestring som tverrfaglig tema i skolen, og hvordan lærere kan tilrettelegge dette tema for elever med autismespekterforstyrrelser. ... -
Elever med ekstraordinært læringspotensial i matematikk – en kvalitativ studie av læreres arbeid på småskoletrinnet
(Master thesis, 2018)Problemområde I denne masteroppgaven gir jeg leseren et innblikk i hva læreren gjør for å tilpasse matematikkundervisningen til elever med ekstraordinært læringspotensial på småskoletrinnet. Det nasjonale fag- og ... -
En kvalitativ analyse av hvordan lærere arbeider med elever som har særlige utfordringer knyttet til å lære matematikk
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærere arbeider med elever som har særlige utfordringer knyttet til å lære matematikk. Dette for å få et større innblikk i spesialundervisningen som blir gitt i matematikk, ... -
«En skole for alle» - En kvalitativ studie av hvordan lærere på mellomtrinnet planlegger og arbeider for en inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er inkludering for elever med vedtak om spesialundervisning. Hensikten med studien har vært å belyse hvordan lærere planlegger og tilrettelegger for en inkluderende opplæring for elever på ... -
Genetikkens implikasjoner for skoleforskning og lærerhverdag: en litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Jeg undersøker i denne oppgaven litteratur innen intelligensforskning og atferdsgenetikk, og knytter disse forskningsfeltenes implikasjoner for elevforutsetninger opp mot utdanningsforskning og lærerpraksis. Gjennom en ... -
Hvordan opplever og utnytter lærere omvendt undervisning som støtte for læring i klasserommet?
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven har fokus på omvendt undervisning som metode i klasseromssituasjonen, og hvordan lærere oppfatter denne undervisningspraksisen. Den overordnede problemstillingen og tittel på oppgaven er: Hvordan ... -
Jeg har en drøm: er det vanskelig å endre skolen fordi vi ikke tar hensyn til det vanskelige?
(Master thesis, 2009)Rapporten er skrevet ut fra et skoleutviklingsprosjekt ved Elvedalen skole, hvor jeg har hatt et oppdrag som aksjonsforsker. Her har jeg arbeidet i lag med lærerne på ungdomstrinnet. Målet har vært økt læring hos elevene ... -
Leseferdigheter - utvikling og vurdering
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Det har i den senere tid vært et økende fokus på vurdering i norsk skole. Vurdering for læring og tilpasset opplæring er nasjonale føringer man som skoleeier og lærer forplikter å forholde seg til. Mitt prosjekt tar for ... -
Lærer-elev-relasjonen i møtet med elever med autismespekterforstyrrelse
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få kunnskap om hva som kjennetegner læreres relasjonsarbeid i møtet med elever med autismespekterforstyrrelse (ASF). Oppgaven har sett på hvordan lærere arbeider i møtet med ... -
Læreres bruk av tilpasset opplæring i musikkundervisningen
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i musikk og musikkdidaktikk ved OsloMet - storbyuniversitetet. Formålet med forskningen er å se nærmere på hvordan lærere tilpasser opplæringen i ... -
Matematikklærere og spesialpedagogers samarbeid om elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2021)Oppgavens problemstilling lyder slik: Hvordan opplever matematikklærere og spesialpedagoger samarbeid om elever i matematikkvansker? For å besvare problemstillingen er oppgaven avgrenset og tar utgangspunkt i to ... -
Med hjerte for det individuelle : Å undervise både med hodet og hjertet sett i et humanistisk, pedagogisk perspektiv for å forebygge frafall i den videregående skolen.
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Frafallsproblematikken har økt i den videregående skole de senere årene. Det har vært mye snakk om hvordan dette kan bedres og lærere har fått mye oppmerksomhet i denne debatten. I mitt utviklingsprosjekt ønsket jeg å se ... -
Motorisk læring i kroppsøving - En kvalitativ studie i kroppsøvingslæreres arbeid med motorisk læring i skoleårene 1.-4. trinn
(Master thesis, 2022)Hensikt: Hensikten med dette masterprosjektet er å få et innblikk i hvordan kroppsøvingslærere ved norske skoler arbeider med motorisk læring i faget. Fokuset i denne oppgaven er på trinnene 1.-4.. Dette gjøres gjennom ... -
Om hvordan videregående skoler sikrer at elever som går for grunnkompetanse får best mulig oppfølging og læringsutbytte: En kvalitativ studie om grunnkompetanse i videregående skole.
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler grunnkompetansekandidater og hvordan de blir ivaretatt i videregående skole. Jeg har de siste femten årene jobbet som lærer innenfor tekniske fag i videregående skole, og interessen for elever ... -
Programmering som tilpasset opplæring for fremtidens problemløsere: En studie av elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Studien handler om tilpasset matematikkundervisning for elever med stort læringspotensial med bruk av programmeringsverktøy. Målet er å få frem 6 elevers opplevelser i bruken av programmering i matematikkundervisningen og ...