Browsing LUI - PhD i Utdanningsvitenskap for lærerutdanning by Issue Date
Now showing items 1-20 of 28
-
The growth of self-efficacy in teaching mathematics in pre-service teachers: developing educational purpose
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2017) -
Didaktiske prinsipper for relevant yrkes- og profesjonsutdanning
(Skriftserien Avhandling;11, 2017, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2017)Denne avhandlingen studerer utvikling av didaktiske prinsipper for relevant yrkes- og profesjonsutdanning gjennom aksjonsforskning. Det innebærer utviklingsforsøk med yrkes- og profesjonsretting av innhold, arbeidsmåter ... -
Å skape behov for skriving. Literacypraksiser hos elever som forsker
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2018)Denne avhandlingens studerer elevers faglige skriving på barnetrinnet. Gjennom en strategisk valgt kasusstudie følger jeg hvordan elever handler med tekst når de selv skal forske på en problemstilling de har valgt. Jeg ... -
One-to-three-year-olds’ Risky Play in Early Childhood Education and Care
(OsloMet Avhandling;7, 2018, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2018)This study examined 1-3-year-olds’ risky play in the context of group settings for Early Childhood Education and Care (ECEC). Previous studies have documented that children have a propensity towards risk-taking, and it ... -
Cognitive Development and Social Competence in Early Childhood Education and Care
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2018)Children’s development is strongly influenced by early childhood experiences, particularly during sensitive periods such as infancy and toddlerhood. In Norway, over 80% of children aged 1-2 years are enrolled in ECEC, but ... -
Whiteness in teacher education discourses: An analysis of the discursive usage and meaning making of the term cultural diversity
(OsloMet Avhandling;2019, nr 4, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2019)In this PhD thesis, I study the workings of Whiteness in teacher education discourses through the usage and meaning making of one term: cultural diversity. As such, I draw attention to the importance of a minimal and ... -
Alle foreldre med? Syn på kvalitet og samarbeid i barnehagen
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 25, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)Doktoravhandlingen omhandler foreldres syn på kvalitet i barnehagen og samarbeidet med barnehagen. Omtrent alle foreldre med barn i barnehagealder har et forhold til barnehagen. 97,1% av alle barn mellom tre og fem år ... -
Yrkeskompetanse i spenningsfeltet mellom tradisjon og kontinuerlig endring - En undersøkelse av kompetansebehovet i mediegrafikerfaget og av hvordan lærlinger kan utvikle yrkeskompetanse gjennom opplæring i skole og bedrift
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 19, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)I denne avhandlingen undersøker jeg kompetansebehovet i mediegrafikerfaget. Særlig ser jeg på hvordan lærlinger kan utvikle yrkeskompetanse gjennom opplæring i skole og bedrift. Fokuset for avhandlingen har vært hva som ... -
The educational challenge of oracy - a rhetorical approach: Exploring and articulating the oracy construct in Norwegian schools
(OsloMet Avhandling 2020;Nr. 20, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)The overarching research question of this extended abstract is: How is oracy (defined as speaking and listening competence) perceived in Norwegian schools? This extended abstract attempts to articulate and explore oracy ... -
HELVYRD - Helhetlig vurdering i et yrkesdidaktisk perspektiv. En studie av vurderernes helhetlige vurderinger av siste års lærlinger i elektrikerfaget i ulike vurderingssystemer innen fag- og yrkesopplæringen
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 23, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)Min avhandling, Helhetlig vurdering i et yrkesdidaktiske perspektiv (HELVYRD), er en studie av vurderernes helhetlige vurderinger av lærlinger innenfor fag- og yrkesopplæringen i Norge. I dette systemet brukes ulike ... -
Kjensla av leikeplassen. Ei kvalitativ undersøking av fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar i barnehagen
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 22, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)Føremålet med denne artikkelbaserte avhandlinga er å undersøke kva som karakteriserer fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar på barnehagens leikeplass, og korleis barna i dei leikande møta på leikeplassen kan utvide ... -
Enhancing design literacy for sustainability: Craft-based design for sustainability in lower secondary education in Norway
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 12, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)This PhD thesis consists of three articles and the synopsis of a research project on the enhancement of lower secondary students’ design literacy for sustainability through craft-based design education. This study responds ... -
No heroes, no villains: uncovering the mundanity of gender in the mathematics classroom
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 17, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)I den pågående debatten om skole og kjønn i Norge uttrykkes det bekymring om gutters skoleprestasjoner. Gutter presterer lavere enn jenter i nesten alle fag. Matematikkfaget avviker fra dette mønsteret; gutter presterer ... -
Troubleshooting in Norwegian Sign Language: A conversation analytic approach to other-initiations of repair in multiperson Norwegian Sign Language interaction, and ways to communicate conversation analytical data on signed languages in printed and online publications
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 33, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)I denne avhandlinga presenterer jeg en studie av samtaler mellom døve kollegaer på norsk tegnspråk, og hvordan de underveis i samtalen løser problemer med å oppfatte eller forstå. Studien er gjort innenfor den metoden og ... -
Intercultural Learning Through Texts: Picturebook Dialogues in the English Language Classroom
(Skriftserien;OsloMet Avhandling 2021 nr 22, Doctoral thesis; Peer reviewed; Peer reviewed, 2021)The overarching research question in this thesis is as follows: How can interaction with texts foster English language (EL) students’ intercultural learning? The three articles explore the following research questions: 1. ... -
Education for Resilience with Emerging Technologies: A Qualitative Study on the Learner – Media Relationship in Product Design Education
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 2, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)This doctoral dissertation explores how emerging technologies, especially 3D printing, can affect pedagogy. The purpose is to provide practical and theoretical knowledge that can strengthen sustainable education. The aim ... -
Sight translation – Safe translation? Exploring meaning-making and interaction from a multimodal perspective
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 12, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)This thesis consists of three articles and a comprehensive introduction to the work. The overarching aim is to contribute to the understanding of sight translation, i.e. translation from writing into speech, in terms of ... -
Aesthetic Explorations with recycled materials. Concepts, ideas and phenomena that matter
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 1, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)This thesis sets the concept of Aesthetic Exploration in motion in relation to empirical data by exploring young children’s encounters with recycled materials in a Blackbox at a Remida. Through four published articles ... -
Digital Competence for Art and Design Teacher Educators in Uganda’s Teacher Training Institutions
(Skriftserien;Nr 18, Doctoral thesis; Peer reviewed; Doctoral thesis, 2021)The main aim of this qualitative case study is to contribute with insights into teacher educators’ digital competence in teaching Art and Design subjects in teacher training institutions (TTIs) in Uganda. The study employed ... -
Yrkesfaglærerens tilrettelegging for elevmedvirkning og opplæring i spennings-feltet mellom det som er yrkesrelevant, det som motiverer, og det som er mulig
(OsloMet Avhandling 2022;Nr. 14, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)I denne avhandlingen undersøker jeg hvordan yrkesfaglærerne kan legge til rette for elevaktiv, motiverende og yrkesrelevant opplæring i tråd med intensjonene i norsk yrkesopplæring og behovet for kompetanse i de aktuelle ...