Blar i LUI - PhD i Utdanningsvitenskap for lærerutdanning på utgivelsesdato
Viser treff 21-27 av 27
-
Be Present - Når en kunstinstallasjon utvikler seg i møter med barn
(OsloMet Avhandling 2022;Nr 17, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)Kunstprosjektet Be Extended, som er et pågående samarbeidsprosjekt med Anneke von der Fehr, er sentralt i denne studien. Avhandlingens tittel, Be Present, viser til nærværet i møte med kunst, i produksjon av kunst og i ... -
Danningsoppdrag som balansegang - Lærere om profesjonsutøvelse i arbeid med forebygging av fordommer
(OsloMet Avhandling 2022;11, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)I denne avhandlingen presenterer og drøfter jeg læreres fortellinger om sin praksis knyttet til forebygging av fordommer i skolen. Lærere er sentrale forvaltere av skolens danningsoppdrag, og samtidig juridisk ansvarlige ... -
The grass is greener outdoors - Potentials for deep learning in Norwegian uteskole
(OsloMet Avhandling;2022 nr 46, Doctoral thesis, 2022)In this article-based thesis I investigate how deep learning is understood in educational research, and how uteskole [outdoor school] can be practised to facilitate deep learning processes. These main research questions ... -
Yrkesfaglæreren som nøkkelperson i utdanning av helsefagarbeidere
(OsloMet Avhandling;2022 nr 45, Doctoral thesis, 2022)I mitt doktorgradsarbeid undersøker jeg hvordan yrkesfaglæreren kan forberede elevene for arbeidslivet ved hjelp av verktøy utarbeidet i og for arbeidslivet, samt lærerens betydning for at elevene velger å fullføre utdanningen ... -
Ambivalens, kompleksitet, maktforhold. Elevers fortellinger om fordommer i skolen
(OsloMet Avhandling;2022 Nr 4, Doctoral thesis, 2023)I denne avhandlingen presenterer og drøfter jeg elevers fortellinger om fordommer i skolen. Skolen er, gjennom lovverk og utdanningspolitiske styringsdokumenter, gitt et særlig ansvar for å forebygge fordommer. Dette er ... -
The purpose of Education? Exploring the contradiction of inclusion through attainment grouping in Norwegian mathematics teaching
(OsloMet Avhandling;2023 nr 24, Doctoral thesis, 2023)The Norwegian education system has deep roots in humanist traditions in which the purpose of education is enable all students to develop the knowledge, skills and attitudes they need to participate in a democratic society. ... -
Lærerstudenters emosjonelle erfaringer som pedagogisk fenomen
(OsloMet Avhandling;2023 nr 32, Doctoral thesis, 2023)Målet for avhandlingen er å supplere den empiriske danningsforskningen med en teoriudviklende undersøkelse av lærerstudenters emosjonelle erfaringer. Hensikten er å fremskaffe kunnskap om lærerstudentenes emosjonelle ...