Blar i LUI - PhD i Utdanningsvitenskap for lærerutdanning på forfatter "Røthing, Åse"
-
Ambivalens, kompleksitet, maktforhold. Elevers fortellinger om fordommer i skolen
Johannessen, Elise Margrethe Vike (OsloMet Avhandling;2022 Nr 4, Doctoral thesis, 2023)I denne avhandlingen presenterer og drøfter jeg elevers fortellinger om fordommer i skolen. Skolen er, gjennom lovverk og utdanningspolitiske styringsdokumenter, gitt et særlig ansvar for å forebygge fordommer. Dette er ... -
Danningsoppdrag som balansegang - Lærere om profesjonsutøvelse i arbeid med forebygging av fordommer
Myrebøe, Tonje (OsloMet Avhandling 2022;11, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)I denne avhandlingen presenterer og drøfter jeg læreres fortellinger om sin praksis knyttet til forebygging av fordommer i skolen. Lærere er sentrale forvaltere av skolens danningsoppdrag, og samtidig juridisk ansvarlige ...