Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAmble, Nina
dc.contributor.authorJohansen, Else Marie
dc.date.accessioned2018-12-11T09:34:59Z
dc.date.accessioned2019-02-08T12:16:32Z
dc.date.available2018-12-11T09:34:59Z
dc.date.available2019-02-08T12:16:32Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationAmble N, Johansen EM. Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid – #Læringslivet som et eksempel på et symbiotisk læringssystem. Forskning og Forandring. 2018;1(2):5-24en
dc.identifier.issn2535-5279
dc.identifier.issn2535-5279
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6593
dc.description.abstractAbstrakt Medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) (Høyrup, 2010, 2012) kan relateres til uformell læring og kollektiv organisatorisk læring basert på bred deltakelse i utviklingsarbeid på arbeidsplassen (Herbst 1993a, b; Eikeland, 2012a). I aksjonsforskningsprosjektet #Læringslivet kan imidlertid deltakerne også ta studiepoeng i det formelle skolesystemet (Eikeland, 2012b). Dette innebærer organisert læring på arbeidsplassen, der det vi vet om godt læringsmiljø (Fuller & Unwin, 2004) og undervisningsmetoder, vil være suksessfaktorer. Basert på erfaringene i #Læringslivet har vi forskere og ansatte på fire arbeidsplasser også utviklet en håndbok for medarbeiderdrevet innovasjon i omsorgsarbeid.1 I denne artikkelen vil vi presentere og diskutere hvordan forskning kan støtte prosessuell innovasjonskunnskap, hvordan praktisk opplæring kan knyttes sammen med mer teoretisk undervisning samt hva det betyr å støtte sosiale endringsprosesser med forskning. Nøkkelord Symbiotisk læringssystem, formell, ikke-formell og uformell læring, jobbsnekring, medarbeiderdrevet innovasjonnob
dc.description.abstractAbstract Employee-driven innovation (EDI) (Høyrup, 2010, 2012) can be related to informal learning and collective organizational learning based on broad participation in development work at work (Herbst, 1993a, b; Eikeland, 2012a). In the current project, however, employees who participate in EDI can also achieve credit points in the formal school system (Eikeland, 2012b). This implies organized learning processes in the workplace, where what we know about good learning environment (Fuller & Unwin, 2004) and teaching methods will be success factors. The project is an action research project where we, the researchers, together with employees in four workplaces, also have developed a Handbook in Employee-Driven Innovation.2 In this article, we will present and discuss how research may support processual innovation knowledge, and how practical experiential learning can be intertwined with more theoretical classroom learning. And what does it mean to support social change processes with research? Keywords Symbiotic learning system, formal-, non-formal- and informal learning, job crafting, employee-driven innovation.en
dc.description.sponsorshipNorges forskningsråd 246718en
dc.language.isonben
dc.relation.ispartofseriesForskning og Forandring;Vol. 1, No. 2
dc.relation.urihttps://forskningogforandring.dk/index.php/fof/article/view/1216
dc.rights©2018 Nina Amble & Else Marie Johansen. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/), allowing third parties to share their work (copy, distribute, transmit) and to adapt it, under the condition that the authors are given credit, that the work is not used for commercial purposes, and that in the event of reuse or distribution, the terms of this license are made clear.en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectSymbiotiske læringssystemeren
dc.subjectLæringen
dc.subjectJobbsnekringen
dc.subjectMedarbeiderdrevet innovasjonen
dc.titleNår arbeidet blir skole og skolen blir arbeid – #Læringslivet som et eksempel på et symbiotisk læringssystemen
dc.title.alternativeWhen work becomes school and school becomes work - #Læringslivet (Learning life) as an example of a symbiotic learning systemen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2018-12-11T09:34:58Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.23865/fof.v1.1216
dc.identifier.cristin1639108
dc.source.journalForskning og Forandring
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Organisasjonspsykologi: 268
dc.subject.nsiVDP::Social sciences: 200::Psychology: 260::Organisational psychology: 268
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200
dc.subject.nsiVDP::Social sciences: 200
dc.relation.projectIDNorges forskningsråd: 246718


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

©2018  Nina  Amble  &  Else  Marie  Johansen.  This  is  an  Open  Access  article  distributed  under  the  terms  of  the  Creative  Commons   Attribution-NonCommercial   4.0   International   License   (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/), allowing third parties to share their work (copy, distribute, transmit) and to adapt it, under the condition that the authors are given credit, that the work is not used for commercial purposes, and that in the event of reuse or distribution, the terms of this license are made clear.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som ©2018 Nina Amble & Else Marie Johansen. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/), allowing third parties to share their work (copy, distribute, transmit) and to adapt it, under the condition that the authors are given credit, that the work is not used for commercial purposes, and that in the event of reuse or distribution, the terms of this license are made clear.