Trearbeid og praktisk kunnskap i grunnskolen: Å utdanne hele mennesket
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6497Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteravhandlingen vil bruke trearbeid i faget Kunst og håndverk som representant for
å undersøke praktisk kunnskap og -kompetanse i grunnskolen. Med utgangspunkt i kvalitative
forskningsintervjuer av informanter fra ulike nivåer i utdanningssystemet, vil jeg undersøke
hvilken læring elevene får gjennom undervisning i trearbeid, hvordan man kan gjøre dette
fagområdet mer praksisnært og hvordan trearbeid kan være et aktuelt fagområde i et
fremtidsperspektiv. Med denne undersøkelsen ønsker jeg å bidra med å legitimere praktisk
kunnskap i skole og samfunn der man ønsker å utdanne hele mennesket, og gi
grunnskoleelever et bedre utgangspunkt for å kunne velge en praktisk yrkesvei i fremtiden. På
bakgrunn av dette har jeg tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan kan trearbeid i Kunst og håndverksfaget bidra til å legitimere praktisk kunnskap og -kompetanse i grunnskolen?
Innenfor kvalitativ samfunnsforskning er jeg inspirert av den refleksive metodologiske
forskningstradisjonen, der jeg fokuserer jeg på å reflektere og tolke mitt empiriske materiale.
Jeg har valgt å drøfte min problematikk med utgangspunkt i Bengt Molanders teorier rundt
kunnskap i handling og læreprosesser i praksis. Her bruker jeg Molanders teoretiske
perspektiver som verktøy for å undersøke mine informanters utsagn mer dyptgående.
Samtidig bruker jeg Richard Sennetts teori om praktisk kunnskap og håndverk, for å drøfte
trearbeid og praktisk kompetanse i skole og samfunn. Parallelt med Molander og Sennetts
teorier, brukes også aktuelle skole- og samfunnspolitiske perspektiver, samt ideologiske,
filosofiske og historiske synspunkt for å drøfte empirien ytterligere. Formålet med
undersøkelsen er å se nærmere på hvordan den norske grunnskoleopplæringen gir dagens
elever muligheten til å utvikle praktisk kompetanse gjennom trearbeid i faget Kunst og
håndverk. Med et skrikende behov etter fagarbeidere i Norge og nedgradering av håndverk og
praktisk kunnskap i skole og samfunn, ser man det store behovet for å sette inn tiltak for å
bedre dagens situasjon. This master thesis uses woodwork in the Norwegian compulsory school subject Art and
Crafts, as a representative to examine practical knowledge in the educational system. The
study is based on qualitative interviews with informants from different levels in the
Norwegian educational system. I have used my empirical material to examine what kind of
learning the pupils receives through woodwork, how one can make this area of expertise even
more practice close and how woodwork can be applicable in a future perspective. With this
project, I want to contribute to legitimize practical knowledge in the school system where the
goal is to educate the whole human being, and therefore give the pupils a better opportunity to
choose a practical career path in the future. The study is based on the following research
question: How can woodwork in the Norwegian school subject Art and Crafts contribute to legitimize practical knowledge and -competence in primary education?
Within the qualitative field of research, I am inspired by the reflexive methodological
tradition, where my main goal is to interpret and reflect within the empirical material. Further
I use the theories of Bengt Molander about knowing-in-action and practical learning
processes, and Richard Sennetts theories about craftmanship and practical knowledge to
discuss my material. In addition, I use relevant socio-political perspectives with ideological,
philosophical and historic point of views, to shed light on my field of research. The main
purpose with this project, is to examine how the Norwegian primary education can give
todays pupils the opportunity to develop practical competence through woodwork in Arts and
Crafts.
Beskrivelse
Master i estetiske fag