Show simple item record

dc.contributor.authorHovdelien, Olav
dc.date.accessioned2019-01-03T13:23:47Z
dc.date.accessioned2019-01-07T14:07:02Z
dc.date.available2019-01-03T13:23:47Z
dc.date.available2019-01-07T14:07:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationHovdelien OH. Religionsforståelsen i ny rammeplan for barnehagen. Prismet. 2017:289-303en
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6472
dc.description.abstractI april 2017 fastsatte Kunnskapsdepartementet en ny Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. I denne artikkelen undersøkes hvilke føringer som legges til grunn for religions- og livssynsfeltet i den nye rammeplanen, og hvordan disse forholder seg til formålsbestemmelsen i barnehagelovens §1. Det argumenteres for at den nye rammeplanen bekrefter en tolkning av formålsbestemmelsen fra 2010 som innebar et brudd med tidligere formålsbestemmelsers kristne verdiforankring. Det vil si at fokuset flyttes fra kristendommen som statsreligion og hegemonisk religion på storsamfunnsnivå, til det religiøse og livssynsmessige mangfoldet som finnes på samfunnets mesonivå, og barnehagens arbeid med å bidra til å integrere dette mangfoldet under en overbygning som har menneskerettighetene som sin primære basis. Dette impliserer videre en nedtoning av kristendommens rolle som samfunnsintegrerende idétradisjon og formidling av den kristne kulturarven i barnehagen.en
dc.language.isonben
dc.publisherIKO-Forlageten
dc.relation.ispartofseriesPrismet;Årgang 68, hefte 3
dc.relation.urihttps://journals.uio.no/index.php/prismet/article/view/5839/4987
dc.rightsDette tidsskriftet gir umiddelbar og fri tilgang (Open Access) til tidsskriftets innhold. Dersom ikke annet avtales, publiseres artikler fra og med nummer 1/2017 under lisensen CC BY-NC 4.0 (se https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ ). Det er en Creative Commons-lisens som tillater deling av verket for ikke-kommersielle formål, gitt at forfatter og opprinnelig publiseringssted oppgis.en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectFormålsbestemmelseren
dc.subjectBarnehagedidaktikken
dc.subjectBarnehagerammeplaneren
dc.subjectKulturarven
dc.subjectReligiøse mangfolden
dc.titleReligionsforståelsen i ny rammeplan for barnehagenen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2019-01-03T13:23:47Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5617/pri.5839
dc.identifier.cristin1525645
dc.source.journalPrismet


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Dette tidsskriftet gir umiddelbar og fri tilgang (Open Access) til tidsskriftets innhold.

Dersom ikke annet avtales, publiseres artikler fra og med nummer 1/2017 under lisensen  CC BY-NC 4.0 
(se https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ ).  Det er en Creative Commons-lisens som tillater deling av verket for ikke-kommersielle formål, gitt at forfatter og opprinnelig publiseringssted oppgis.
Except where otherwise noted, this item's license is described as Dette tidsskriftet gir umiddelbar og fri tilgang (Open Access) til tidsskriftets innhold. Dersom ikke annet avtales, publiseres artikler fra og med nummer 1/2017 under lisensen CC BY-NC 4.0 (se https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ ). Det er en Creative Commons-lisens som tillater deling av verket for ikke-kommersielle formål, gitt at forfatter og opprinnelig publiseringssted oppgis.