Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGulbrandsen, Lars
dc.date.accessioned2019-01-04T08:50:46Z
dc.date.accessioned2019-01-07T11:59:17Z
dc.date.available2019-01-04T08:50:46Z
dc.date.available2019-01-07T11:59:17Z
dc.date.issued2018-05-08
dc.identifier.citationGulbrandsen L. Barnehagelærere - Fra mangel til overskudd. Søkelys på arbeidslivet. 2018;35(1-2):43-55en
dc.identifier.issn1504-8004
dc.identifier.issn1504-8004
dc.identifier.issn1504-7989
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6469
dc.description.abstractI dag går over 90 prosent av barn under skolealder i barnehage. På begynnelsen av 1970-tallet var andelen knapt tre prosent. Mens det lenge var stor mangel på barnehagelærere og mange forlot yrket etter kort tid, er det nå et overskudd av barnehagelærere og de blir i langt større grad værende iyrket. I denne artikkelen dokumenterer vi denne utviklingen og diskuterer hva som kan forklare denne endringen. Vi argumenterer for at økt anerkjennelse av faglig kompetanse, høyere lønn og endret sosial rekruttering til yrket er viktige faktorer.en
dc.description.abstractNowadays, 90 per cent of children between one and five years old attend a kindergarten. In 1970, the share was three per cent. For many years, there was a scarcity of preschool teachers, and many left their jobs. Nowadays, this scarcity has turned into abundance and the preschool teachers stay in their job much longer. In this article, we document this development and discuss possible factors that can explain the change. We argue that increased recognition, higher salaries and changed social recruitment are important explanations.en
dc.language.isonben
dc.publisherUniversitetsforlageten
dc.relation.ispartofseriesSøkelys på arbeidslivet;Årgang 35, nr. 1-2-2018
dc.rights© 2018 Author(s). This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/).en
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectBarnehagelærereen
dc.subjectJobbstabiliteten
dc.subjectSosiale anerkjennelseren
dc.subjectSosiale bakgrunneren
dc.titleBarnehagelærere - Fra mangel til overskudden
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2019-01-04T08:50:46Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-7989-2018-01-02-03
dc.identifier.cristin1585090
dc.source.journalSøkelys på arbeidslivet


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

© 2018 Author(s). This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/).
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som © 2018 Author(s). This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/).