Barnehagelærere - Fra mangel til overskudd
Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2018-05-08Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Gulbrandsen L. Barnehagelærere - Fra mangel til overskudd. Søkelys på arbeidslivet. 2018;35(1-2):43-55 http://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-7989-2018-01-02-03Abstract
I dag går over 90 prosent av barn under skolealder i barnehage. På begynnelsen av 1970-tallet var andelen knapt tre prosent. Mens det lenge var stor mangel på barnehagelærere og mange forlot yrket etter kort tid, er det nå et overskudd av barnehagelærere og de blir i langt større grad værende iyrket. I denne artikkelen dokumenterer vi denne utviklingen og diskuterer hva som kan forklare denne endringen. Vi argumenterer for at økt anerkjennelse av faglig kompetanse, høyere lønn og endret sosial rekruttering til yrket er viktige faktorer. Nowadays, 90 per cent of children between one and five years old attend a kindergarten. In 1970, the share was three per cent. For many years, there was a scarcity of preschool teachers, and many left their jobs. Nowadays, this scarcity has turned into abundance and the preschool teachers stay in their job much longer. In this article, we document this development and discuss possible factors that can explain the change. We argue that increased recognition, higher salaries and changed social recruitment are important explanations.