«Målekortet kommer fra oven» Hvordan bidrar mål- og resultatstyring til medvirkning i NAV-kontor?
Abstract
«Målekortet kommer fra oven»
Hvordan bidrar mål- og resultatstyring til medvirkning i NAV-kontor?
Tema for denne oppgaven er hvordan mål- og resultatstyring (MRS) bidrar til medvirkning i
NAV-kontor. Casene består av seks ledere av NAV-kontor og to ledere på fylkeskontor i
Hordaland og Sogn og Fjordane. MRS er avgrenset til å gjelde medvirkning i
målformuleringsfasen og tilbakemelding om resultater.
Jeg finner mye involvering i arbeidet med tilbakemeldinger om resultater, selv om det er stor
variasjon i systematikken rundt arbeidet. Lederne og særlig lederne av NAV-kontor, løfter
frem viktigheten av sine medarbeidere i arbeidet med resultatoppfølging. Oppfølgingen av
resultatinformasjonen er egnet for medvirkning for eksempel gjennom å endre målene,
formulere nye mål eller vurdere nye tiltak. Flere pekte på at det å kunne bruke statistikken
som NAV produserer som tilgjengelig styringsinformasjon kan gi både ledere og medarbeider
store muligheter.
Leder av NAV kontor og deres ansatte bidrar minimalt til å utforme mål, med mindre de selv
bestemmer å ha flere mål enn de målene som kommer fra deres overordnede. I mangel på
deltakelse i målformuleringsfasen, kjemper hver enkelt leder av NAV-kontor sin egen kamp
om å sikre målforståelsen i kontoret. De som synes å lykkes best ser på det som sin oppgave å
bidra til at alle får forståelse for målene og bruker mye tid i ulike møtefora for å få det til. Det
synes som om det er sistnevnte gruppe som bruker involvering hyppigst som virkemiddel, de
mener det er nødvendig både for å skape felles forståelse for målene og lage planer for
hvordan målene skal nås. «The balanced scorecard comes from above»
How does goals and performance management contribute to complicity in the local NAV
offices?
The topic of this thesis is to explore how goals and performance management (GPM)
contribute to complicity in the local NAV offices. The cases consist of six leaders of local
NAV offices and two leaders in county office in Hordaland and Sogn og Fjordane. GPM is in
this thesis limited to participation in the goal formulating processes and feedback of results.
I find a lot of involvement within feedback of results, even though the systematics in the work
varies. The leaders end especially leaders of local NAV offices, highlights the important role
their employees take in the process of understanding and improving results. Feedback of
results is a good tool for participation, for example through changing the goals, formulate new
goals or consider new measures. Several of the leaders pointed out that using NAVs available
statistics can give both leaders and employees great opportunities.
Leaders of local NAV offices and their employees does hardly participate in the goal
formulating processes, unless they decide to have extra goals in their county or NAV-offices.
The lack of participation in the goal formulating processes, makes every leader struggle on
their own to secure goal awareness in their local offices. The ones who succeeded consider it
a task to ensure equal understanding of goals and invest a lot of time doing so. For them
participation is a necessity.
Description
Master i styring og ledelse