Å erobre det sansbare - En estetisk-didaktisk problematisering av læringsbegrepet, i møtet mellom lydkunst og skole
Abstract
På oppdrag fra Tenthaus Oslo holdt Søssa Jørgensen og Yngvild Færøy, høsten 2016, en fem
dager lang workshop med unge voksne som mottar grunnskoleopplæring på Hersleb
Videregående skole. Elevene var blant annet fra Afghanistan, Rwanda og Somalia. Denne
oppgaven er en undersøkelse av denne workshopen.
Oppgaven er en masteroppgave i studieretningen Kunst i samfunnet (master i estetiske fag)
ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Den har som formål å studere hvordan læringsbegrepet
kan problematiseres og utvikles gjennom samtidskunstens møte med skolen. En videre
målsetning er å se på hvorvidt et kunstnerdrevet prosjekt i skolen kan legge til rette for
funksjonelle faglige forbindelser mellom det kunstneriske og skole. Bakgrunnen for denne
oppgaven er utdanningspolitiske føringer knyttet til skolen og aktuell nordisk diskurs rundt
estetikk og utdanningspolitikk. Utdanningens samfunnsetiske perspektiver står sentralt i
oppgaven. Undersøkelsen drar veksler på estetiske og didaktiske perspektiver, og søker å
anvende en estetisk – pragmatisk undersøkelse som svarer til sansingen og refleksjonens
områder.
Oppgaven består av fire kapitler. Etter innledningen, settes det i kapittel to fokus på hvordan
et sosialt kunstnerisk prosjekt, med kunstnere i skolen, kan berøre spenningsfelter mellom det
autonome og det anvendte perspektivet på samtidskunsten. Videre, hvordan kunstnere som
inntar denne posisjonen, ofte endrer sine kunstneriske verktøy for å innlemme det
samfunnsetiske. Hypotesen er at et frigjørende læringsrom for de unge er en synergi-lik
integrering mellom fornuft og sanselighet. For å finne ut om denne hypotesen stemmer vil
undersøkelsen videre, i kapittel tre, se på gjennomføringen av workshopen Hvem er du?. Her
settes det fokus på hvordan prosjektets estetiske og prosessorienterte metoder åpner opp for
en læring der sanseligheten gjør seg betydelig. Til slutt i oppgaven ses det på om ambisjonen
om å få elevene til å "åpne seg opp, kaste seg frempå og bruke stemmene sine" blir møtt, i en
videre drøfting av prosjektets mål og formål. Diskusjonen avsluttes i det fjerde og siste
kapitlet der en progressiv didaktisk idè av den franske filosofen Jacques Rancière (1940-),
presenteres som en hypotetisk mulighet for videreutvikling av læringsbegrepet. In the autumn of 2016, Søssa Jørgensen and Yngvild Færøy in cooperation with Tenthaus
Oslo, held a five-day workshop with young adults who receive primary education at Hersleb
high school. The workshop was called Who are you?. The students participating in the
workshop were from several different countries, including Afghanistan, Rwanda and Somalia.
This thesis is an examination of Jørgensen and Færøy’s workshop.
This thesis is part of the master’s degree «Art in society» at the Oslo University College. The
purpose of this thesis is to examine how the concept of learning can be questioned and
developed through contemporary art in relation with the school. Another objective is to look
at how artist-run projects in schools can facilitate functional academic connections between
art and education. The societal-ethical perspectives of education are central to this thesis, and
I will therefore use policy guidelines for education and current Nordic discourse around
aesthetics and education policy as background material for my discussion of the topics at
hand. The thesis draws on aesthetic and didactic perspectives, and seeks to apply an aesthetic
- pragmatic study between the areas of perception and reflection.
The thesis consists of four chapters. Following the introduction, chapter two will focus on
how a social and artistic project in a school setting, can affect possible tensions between the
autonomous and the applied perspective on contemporary art. Furthermore, how the artists
who occupies this position, often change their artistic tools to incorporate societal and ethical
issues. The hypothesis is that through creating an emancipated learning space for young adults
one enables an integration between sensibility and sensuousness. To determine if this
hypothesis is validated, I will look at the implementation of the workshop Who are you? Here
the focus is on how the project’s aesthetic and process-oriented methods opens up a form of
learning where sensuousness makes a considerable impact. Finally, the thesis examines if the
ambition to get students to «open up, get out there and use their voices» are met, in a further
discussion of the project's goals and objectives. The discussion concludes in the fourth and
final chapter where I will present the progressive didactic ideas of the French philosopher
Jacques Rancière, as a hypothetical possibility of further development of the concept of
learning.
Description
Master i estetiske fag