Blar i SVA - Work Research Institute (AFI) på tidsskrift "Søkelys på arbeidslivet"
Viser treff 1-5 av 5
-
Arbeid gjennom bemanningsbyrå i Norge: En mangfoldig typologi av arbeidstakere
(Søkelys på arbeidslivet;35(1-2), Journal article; Peer reviewed, 2018)Bemanningsbransjen er en omdiskutert del av arbeidslivet i Norge. Avhengig av hvordan man opplever sin maktposisjon på arbeidsmarkedet, livsfase, kompetanse og andre personlige forhold, kan arbeidstakere ha ulik motivasjon ... -
Diskriminering? Konsekvenser av graviditet og permisjonsuttak i arbeidslivet
(Søkelys på arbeidslivet;Årgang 38, nr. 3-4-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-02)Hvordan virker diskrimineringsvernet ved graviditet og permisjonsuttak? Med utgangspunkt i kvalitative intervjuer med arbeidstakere og arbeidsgivere finner vi at årsakssammenhengen mellom forskjellsbehandling og ... -
Ekskluderende maskulinitetskulturer i en mannsbastion: Belyst gjennom et norsk politidistrikt.
(Søkelys på arbeidslivet;Årgang 37, nr. 4-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-08)Norsk politi har kjønnsbalanse i utdanningen. Andelen kvinner i politistillinger har passert 30 prosent. I den skarpe enden av den operative virksomheten er kvinneandelen rundt 10 prosent. I en casestudie i et politidistrikt ... -
Kvalifiseringstiltak for innvandrere og muligheter for Supported Employment
(Søkelys på arbeidslivet;Årgang 36, nr. 1-2-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)Noen grupper innvandrere har svak tilknytning til arbeidsmarkedet til tross for omfattende kvalifiseringstilbud. Supported Employment (SE) – en forskningsbasert tilnærming til arbeidsinkludering av utsatte grupper, prøves ... -
Nettverksorganisasjoners betydning for kunnskapstilgang og innovasjon
(Søkelys på arbeidslivet;Årgang 35, nr. 3-2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-09-04)I denne artikkelen undersøker vi om regionale innovasjonsnettverksorganisasjoner (RINOer) bidrar til bedre kunnskapstilgang og innovasjon. Hvilke organiserte aktiviteter eller funksjoner i RINOen er i så fall relevante? ...